/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Kraft stik og jordforbindelse?
Fra : Jaffe123
Vist : 11785 gange
50 point
Dato : 29-03-05 19:33

Jeg har netop købt en ny opvaskemaskine og skal i den forbindelse skifte "EU jordstik" ud med et dansk. Den gamle maskine havde et fladt kraftigt stik med 5 brede ben (et kraftstik?). Mit spørgsmål er nu om man kan skifte den nye maskine over til dette stik eller om man skal bruge et traditionelt 3 benet jordstik?
Jesper

Accepteret svar
Fra : krabat

Modtaget 60 point
Dato : 29-03-05 19:44

det fembenede stik er til 380/400 volt. Til tre faser, nul og jord.
det trebenede stil er til 220/230 volt. Til 1 fase, nul og jord.

omskiftning lader sig ofte gøre - på bagsiden af af vaskemaskinen, eller på indersiden af låget ind til, hvor ledningerne monteres, sidder gerne et diagram, der angiver hvordan montering af ledninger til hhv. 220 og 380 volt skal foregå - og OM maskinen kan køre på 220 V eller på 380 V. Hvis den nye maskine kommer med et trebenet stik, er det ikke sikkert, den kan sættes om til at køre på 3 faser - men kik på diagrammet.

Forskellen er mere kraft - dvs. maskinen med 3 faser snarere end 1 kan varme vandet op langt langt hurtigere.

Kan du ikke læse diagrammet, bør du nok ikke forsøge dig frem med en montering af ledningen fra den nye maskine i det gamle stik.

håber det hjælper.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 29-03-05 19:46
Godkendelse af svar
Fra : Jaffe123

Dato : 29-03-05 19:59

Tak for svaret krabat. Jeg tror at jeg lader det hele være og kontakter en elektriker, eller skifter til et almindeligt jordstik (3 benet) og finder en stikdåse.
Jesper

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 29-03-05 20:03

brun ben 1 / jord ben 3 / blå ben 5 mål altid efter med multimeter der skal ligge ca 230v i mellem ben 1 og 5
er der 230v
så kan du klipper EU stikket af
når du så skiller stikket ad på den GAMLE MASKINE står der inde i stikket ( r,s,j,t,n eller F,F,J,F,N )

dvs brun=L el R (helt til venstre )
gul/grøn = J (i mídten)
Blå = N (helt til højre)

eller anbefales det at du får fat i en sagkyndig