/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
blomster mod katte
Fra : fh1dk
Vist : 1577 gange
200 point
Dato : 29-03-05 09:51

Hej

Jeg har problemer med naboens katte, disse katte kommer tit ind i mit hus når døre og vinduer er åbne - dette er stort problem da vi har allergi i familien overfor netop katte.

Så jeg har tænkt på er der noget jeg kan gøre og har derefter søgt lidt på nettet bl.a fandt jeg dette her på kandu.dk http://kandu.dk/dk/news/194359/groupid/20702 - så jeg udvider hermed spørgsmålet til: Er der nogen form for planter der skræmmer katte væk med deres duft (har ingen intensioner om at få udryddet kattene, de skal bare ud af mit hus), f.eks. en duft der gør at kattene holder sig langt væk fra mit hjem, det skal være en plante der ikke skræmmer os andre væk, altså en normal plante/blomst, der kan sættes f.eks. i krukker (pynter også lidt).

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-03-05 10:23

Det har jeg i hvert fald aldrig hørt om eller erfaret.
Derimod er der en del planter der direkte tiltrækker katte, også selv om det er nogen på listen over dem der er giftige for katte, eller som vi synes lugter grimt.
Det kan de ikke selv skelne imellem, om de er giftige eller ej, og mange katte bliver da også syge af at spise/bide i giftige planter.

Men så til dit problem med naboens nærgående katte.

Ja egentlig skulle naboen jo holde dem hjemme.
Men om ikke andet kunne du jo prøve at tale med dem om problemet.
Evt. kunne naboen som forsøg forære dig en spray: Kat-væk, som du kunne prøve at bruge ved de døre/vinduer kattene plejer at bruge som adgang til dit hus. (hvis det ikke er muligt at holde dyrene hjemme)

mvh dova

Kommentar
Fra : tofle

Dato : 29-03-05 10:29

Måske en plante der lugtede lidt af våd hund! ....Nej det var en dårlig spøg.

Kommentar
Fra : Flemming17

Dato : 29-03-05 10:36

Det eneste effektive middel er VAND.
Stå på lur med en vandpistol - eller bedre en spand vand og giv den fremmede kat sit livs forskrækkelse.
Den kommer ikke igen efter sådan en tur.
Vores datter smed en gang en spand vand efter en fremmed kat, der var gået ind i vores soveværelse. Uheldigvis var katten hurtigere end vores datter, så vi måtte tørre en spand vand op fra gulvet og katten fik ikke en dråbe; men vi så den ikke senere.

Kommentar
Fra : fh1dk

Dato : 29-03-05 10:52

Til Dova - Hjælper nok ikke jeg stiller et par gift planter, så anskaffer de sig sikkert bare en ny kat, hvis man er så heldig . er desværre ikke rigtig på talefod med naboen, de er sådan nogle der laver deres egne regler osv. Men spayen vil jeg overveje

Til Flemming - har længe haft et vandgevær liggende parat, men kattene har været for hurtige.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-03-05 11:10

Nå, ja så hjælper det nok ikke tale med dem om problemet, desværre.

Men så er der også det ultimative "våben", det har bare den ulempe, at I også selv kan lugte det.
Men en stribe hjortetakolie langs med skellet hvor kattene løber ind på grunden, så holder de sig væk.

mvh dova

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 29-03-05 11:37

Hvis én havde opfundet en duft evt. udtrukket fra planter tror den person levede det fede liv på bahamas....

Hjælper nok ikke jeg stiller et par gift planter, så anskaffer de sig sikkert bare en ny kat, hvis man er så heldig

Hva´ skal det nu betyde....????
>fh1dk:
Citat
Hjælper nok ikke jeg stiller et par gift planter, så anskaffer de sig sikkert bare en ny kat, hvis man er så heldig

Kommentar
Fra : Flemming17

Dato : 29-03-05 11:38

Lad mig slå fast: VAND er det ultimative våben, hvis I ikke vil skade katten og samtidig fortælle den, at den ikke er velkommen.
Stil en lækker skål mad ud til den - og stå på lur. Al jagt tager tid - men samtidig er det lidt sjovt.

Accepteret svar
Fra : lene7500anders

Modtaget 200 point
Dato : 29-03-05 11:40

Hejsa,

Jeg har haft samme problem men haft god held af en spray der hedder "gå væk hund" Den duft kunne naboernes katte ihvertfald ikke li´.

Du kan købe den hos dyrehandler, grovvare/foderstofbutikker, og den koster vist nok 69,- Prøv det , det kan være det duer.. Jeg har gode erfaringer med det..

Hilsen
Anders

Kommentar
Fra : fh1dk

Dato : 29-03-05 11:52

Til Taliskoko

Ja den kan jeg godt forstå du undre dig over - der skulle have stået hvis man er så heldig at katten/kattene forsvinder ved hjælp af giftplanter, så anskaffer naboen sig sikkert bare en ny kat. Man lad mig lige slå fast jeg ønsker kun kattene finder andre græsgange ikke at skade dem.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 29-03-05 12:12

Ok... Helt iorden. Det andet var sku´ ondt. Men ellers er vand og den der spray "Gå væk kat" også de alternativer jeg ville foreslår.

Godkendelse af svar
Fra : fh1dk

Dato : 29-03-05 13:20

Tak for svaret lene7500anders.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 29-03-05 13:59

Du kan også købe noget hjortetaksolie og lægge "en streg" om jeres have. Men kun, hvis i har en stor have. Ellers holder det nemlig også jer væk fra haven. Det STINKER - men er effektivt mod alle dyr.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 29-03-05 14:24

De kan ikke fordrage citronmelisse og nogen kan heller ikke døje mynte.