/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Trådløst bredbånd
Fra : Fox_dk
Vist : 477 gange
50 point
Dato : 27-03-05 14:35

Hej

Jeg har et bredbånds modem og kunne godt tænke mig at tilslutte en anden pc i huset til internettet trådløst.
Hvad skal jeg have af udstyr? (router, access point, netkort?)
Og da jeg har hørt om trådløse netværksløsninger som har mange problemer tænkte jeg på hvad er mest stabilt og brugervenligt? Evt. en dansk hjemmeside hvor man kan læse en masse om det ville være herligt.

mvh.
Fox

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 27-03-05 17:10

Du skal bruge en trådløs router, og så skal PC'erne naturligvis være forsynet med trådløse netkort. Der findes sikkert mange stabile løsninger. Selv har jeg valgt en D-link 514 router. Den supporterer 128 Mb kryptering, har inbygget firewall og leveres normalt incl. 1 netkort for ca. 600 kr. Ekstra netkort koster omkring 200 kr. Den administreres via en browser og er meget nem at have med at gøre.

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 50 point
Dato : 27-03-05 17:42

Nu praler "hansen9" for det må da være noget nyt at man kan kryptere med 128 Mb. Han mener nok 128 bit, som er det mest sansynlige.

Ja du skal vælge en router, gerne med indbygget accespoint. Hertil kan du så evt. supplere med en ekstra antenne, som vil give mulighed for en bedre dækning. Den på efterfølgende link er på magnetfod og giver en egenforstærkning på 5dB.
http://www.microlan.dk/products/productinfo.aspx?productid=ML-AO5&menuid=WLAN&level=2 til 59 kr +moms = 73,75 kr

Jeg vil forslå, at du har et kabelnetkort i hver maskine, + evt. et trådløs netkort hvis du finder det nødvendigt. - Hertil kan du også montere en bedre antenne, så den ikke gemmer sig nede bag kabinettet, som kan virke dæmpende på signalet. Det er jo meget små effekter vi har med at gøre, så et godt antenneforhold er altafgørende.

Husk så på, at indstilling af routeren sker via din browser, men kan i de fleste tilfælde ikke ske via en trådløs forbindelse af sikkerhedsgrunde.

www.microlan.dk har et bredt udvalg, og virker ikke til at være dyre (men nok heller ikke de billigste). Jeg har selv lige købt en 16 ports prof kontorswitch for 368 kr, samt ovenstående antenner.
http://www.microlan.dk/products/productinfo.aspx?productid=GC-1416&menuid=SWIDESK&level=2

Prøv også at se dig lidt omkring på www.zitech.dk som også er rimlige i priserne.

Når du har valgt det udstyr du vil købe, så find lige ud af om du kan få en vejledning på dansk, samt om der er en fornuftig adgang til opdatering af firmware til udstyret, da de oftest leveres med en ældre udgave.
Routeren skal kunne kryptere de data der løber igennem netværket, og her er der: WEP og WPA, hvor WPA er den bedste.
Krypteringen kan være op til "128 bit"

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 27-03-05 17:48

Severino> Det kommer nok om føje år
Du har selvfølgelig ret, det M skulle ikke have været der - ellers havde routeren sikkert været penge værd

Kommentar
Fra : severino

Dato : 27-03-05 18:03

Ja mon ikke - Den mest sikre kryptering!

Godkendelse af svar
Fra : Fox_dk

Dato : 29-06-05 15:30

Tak for svaret severino.