/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Polsk porcelæn!!!
Fra : Aagge
Vist : 5821 gange
200 point
Dato : 26-03-05 19:42

Hejsa, jeg har arvet noget polsk porcelæn, men nu kunne jeg godt tænke mig at vide navnet på det!
Jeg kan kun tyde de 3 første bogstaver hvor der vistnok står "Wan"!! kaffestellet er med guldkant og har et slags blåt blomstermotiv!! over navnet er der også et stort "W"
Håber i kan hjælpe :D
200 point da det nok ikke er et helt nemt spørgsmål!!

Accepteret svar
Fra : felix30

Modtaget 200 point
Dato : 26-03-05 21:00

Hvis du er sikker på det er polsk porcelæn, så kunne det W tyde på det er Wawel. Wan siger mig ikke noget, og jeg kan ikke finde det i nogen af mine bøger. Men i polen er det kun Wawel der har markeret med W. Men Wan kan jo også være den malers mærke der har malet det.
Det blev vist lavet i krakow

Men er det Wawel, så hold godt fast i det hvis det er uden revner og skår. Det kan koste kassen......

Kommentar
Fra : felix30

Dato : 26-03-05 21:17

Står der Wav i stedet for van?

Kommentar
Fra : felix30

Dato : 26-03-05 22:08

wawels produkter hedder ofte wav efterfulgt af et nummer. Så det er nok det der står. Kan du se nummeret?

Kommentar
Fra : Aagge

Dato : 26-03-05 22:51

Det lyder faktisk meget rigtigt det du skriver...det kunne godt være et "w" i midten altså "Wawel" !!
Der står 2 numre i bunden af selve kaffekanden og det ene er 9 eller 6 og det andet er 181!!
Har du evt. et billede af dem du tror det er eller lign.??

Kommentar
Fra : felix30

Dato : 26-03-05 22:57

http://www.replacements.com/china/WAV.htm

Prøv at se på billederne under wav 6 og 9. Er det ikke dem så, prøv dem der ikke hedder wav hr et egentligt navn på samme liste. Lad høre.

Kommentar
Fra : Aagge

Dato : 26-03-05 22:57

Har du en idè om hvad det ca. er værd ?? der er ca 12 kopper, underkopper, deserttallerkner, en kande og en fløde-kande

Kommentar
Fra : felix30

Dato : 26-03-05 22:59

Du kan se priser på denne liste

Kommentar
Fra : Aagge

Dato : 26-03-05 23:06

Hmm, umiddelbart kan jeg ikke se nogle af delene på den hjemmeside!! har ellers kigget alt igennem med "Wawel"

Kommentar
Fra : felix30

Dato : 26-03-05 23:12

hvis det er polsk og mærket med W er det wawel. Det kan ikke være andet. Har du et billede af det?
på listen er der også noget der ikke heder Wav. eksempelvis tea rose. Har du set dem igennem.

Der er et wawelstel mærket 181. kan ikke finde det på nettet, hvilket i virkeligheden ikke undrer mig. Hvis det er det du har, så skynd dig til en der har forstand på det for at få det vurderet.

Kommentar
Fra : Aagge

Dato : 26-03-05 23:16

Okay...jamen jeg kan da lige tage et par billeder og sende til dig via e-mail eller ??

Kommentar
Fra : felix30

Dato : 26-03-05 23:17

jeg lægger den lige kortvarigt ind i min profil.

Godkendelse af svar
Fra : Aagge

Dato : 26-03-05 23:33

Tak for svaret felix30. Sender dig en mail med nogle billeder så snart jeg har fundet et par brugbare batterier til kameraet

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-03-05 23:47

Wawel-porcelæn er da vist ikke særlig gammelt.
Jeg har gennemtrawlet alt hvad jeg har af antik-bøger og opslagsværker om gammelt porcelæn, og intet sted nævnes noget om det. Men fra ældre tid derimod kun to Polske porcelænsfabrikker, nemlig Korzec og Gorodnitza.

mvh dova

Kommentar
Fra : felix30

Dato : 26-03-05 23:49

wawel er ikke gammelt. men egentligt ret dyrt, da det meste bliver lavet på bestilling