/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Hvordan bliver katten mere tryg?
Fra : lottemn
Vist : 698 gange
10 point
Dato : 26-03-05 10:47

Vi har en hunkat(steriliseret), der fylder 2 år til maj. Vi har haft hende i 15 mdr og er "ejer" nr 3. Hun er stadig lidt sky og bange for os. Kan feks ikke tage hende op og hun bliver nemt forskrækket, hvis vi bevæger os. Kan dog af og til lokkes hen til een for. at kæle. Hun kommer aldrig af sig selv. Hun har altid været inde, men er fornylig begyndt, at være en smule ude. Har prøvet, at lokke med godbider men uden succes. Hvordan får vi hende mere tillidsfuld?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 26-03-05 10:54

i store træk så omgå hende stille og roligt og lad hende finde hendes egen tryghed først - det er muligt det er en kat der måske ikke kravler op og ned af jer hele tiden - men den kan sagtens blive en rolig og sød kat - måske bare lidt distancerende - de hjælper ikke at tvinge katte - bliv ikke ved at forsøge mens hun er så nervøs - prøv men lad være når hun afviser - lidt efter lidt opdager hun at I er hendes trygge havn

Kommentar
Fra : lottemn

Dato : 26-03-05 12:50

Synes 15 mdr er lang tid. Det er da også bedre end i starten. Kan det mon stadig nå, at ændre sig eller er det så godt som det kan blive?

Kommentar
Fra : katho

Dato : 26-03-05 14:11

Jeg vil give miritdk ret, katte har deres personlighed og de kan være svære at ændre ved. Hvis hun først nu er begyndt at komme ud, vil I måske/måske ikke mærke en ændring på sigt. Giv hende lov til at være som hun er og kræv ikke af hende at hun skal være anderledes. Så slapper alle parter best af.
Katho.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 26-03-05 15:52

Mange katte bryder sig ikke om at blive taget op, lige meget hvor længe man har haft dem. De vil hellere stå på gulvet eller ligge i sofaen/på en stol og blive kælet for.

Lad katten komme til jer i sit eget tempo, men hav nogle lækkerier i lommen til den, til hver gang den kommer. Så forbinder den det at komme hen til jer med noget rart. (kan ikke nytte at du først skal hente det). Når det er hjem nr. 3. er det forståeligt, at katten er noget utryg/mistroisk.

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 26-03-05 15:56

Enig med Miritdk +
Nogle af tingene jeg vil nævne har i måske styr på, men jeg nævner dem lige for en sikkerhedsskyld. Har selv erfaring med at overtage en.
Sørg for at hun har nogle rolige steder huler hun kan lide at sove og slappe af, hvor hun ikke bliver forstyrret, så hun ved at der kan hun altid "være i fred" når hun synes.
Sørg for at have langsomme rolige bevægelser når I er omkring hende.
Sørg for at hun ikke bliver forstyrret når hun spiser, hav gerne noget tørfoder og vand stående fast fremme på det samme sted, som hun kan tage fra når hun vil.
En rigtig god måde at skabe tillid på er at lege med hende, da hun er en sky/forsigtig kat skal det være noget legetøj der ikke larmer eller på anden måde er voldsomt, fx pind med små fjerboaer, pind m, læder snore, pind med langt bånd.
Hav et stykke stof eller lignende som I føre legetingen ind under så hun ser noget mystisk der fanger interessen.
Sørg for at hun forholdsvis nemt "fanger" legetingen, og giv hende en godbid, fortsæt legen ca 15 minutter gerne flere gange om dagen.
Når I er ude, så sørg for at hun kan komme ind i sikkerhed hvis hun mener der er noget skræmmende og vær sammen med hende udenfor.
Andre lege er for eksempel at have toiletruller eller halv overskåret plastikflasker som hun skal fiske godbider ud af.
Udenfor kan i også gøre hende mere tryg ved at lege med hende. fx skær en ca halv meter kvist af og bevæg den hen over jorden.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 26-03-05 16:00

Det er også en rigtig god ting at have legetøj til hende med catnip i. Det er katte fuldstændig vilde med.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 26-03-05 16:02

Hvis hun ikke vil tage op eller aes så nøjes med at stikke hovedet hen til hende og "snak" lidt med hende. tilbyd hende en godbid, det kan gøre alverden forskel, også selv om hun ikke vil ha den lige med det samme, kan det godt være hun tager den senere, når hun er alene. Om hun tager den eller ej vil det give et klart signal om at I er venligtsindede og giver "gaver".

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 26-03-05 16:03

Husk at give den Catnip-puder, katte elsker dem.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 26-03-05 16:06

Man kan også købe noget catnip og lægge kattens legetøj sammen med det i en bøtte med låg. Så kommer alt legetøjet til at dufte af det. Efter brug puttes det tilbage i bøtten.
Hilsen Jette

Accepteret svar
Fra : mulberry

Modtaget 10 point
Dato : 26-03-05 17:27

Kom lige i tanke om noget mere . Kropssprog.
Lav være med at stirre dem ind i øjnene, det gør utryg. Det skal man have et meget trygt forhold for at kunne og have lært den ved hjælp af belønning, umiddelbart betyder det fjendskab
Blink og kik alle andre steder og kun små venlige kik hvor der blinkes, det opfattes som venlighed.
Smaskelyde og gaben får den til at slappe af, så lav nogle af dem i utide.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 26-03-05 17:35

Ja, og også "missen" med øjnene får den til at slappe af. Det signalerer, at man er meget venligtsindet. Men lad være med at stikke ansigtet ned til den. Det kan katte normalt ikke lide.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : lottemn

Dato : 26-03-05 18:21

Tusind tak for de mange brugbare råd, der straks skal føres ud i livet.
Ikke nemt, kun at acceptere en enkelt som svar. Men det er jo reglerne.

Godkendelse af svar
Fra : lottemn

Dato : 26-03-05 18:32

Tak for svaret mulberry.
Havde slet ikke ikke tillagt kropssproget så stor betydning.
Vidste ikke, der var noget noget, der hed cap-nit. Det skal prøves.