/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Westie
Fra : kiki84
Vist : 668 gange
100 point
Dato : 26-03-05 10:31

Hej.
Jeg har den her søde lille west highland terrier, og som mange andre små hunde, så gør han meget, er der nogen der har en ide til hvordan man kan få den til at holde op? Har hørt noget om at det er en forsvars mekanisme de har, men alligevel.

på for hånd tak

Kommentar
Fra : susanne76

Dato : 26-03-05 10:37

Hejsa
Det kommer jo lidt an på, i hvilke situationer den gør? Hvor længe har du haft den?

Kommentar
Fra : kiki84

Dato : 26-03-05 10:39

jeg har haft ham i godt et halvt år, han er 9 mdr. jamen det er faktisk meget forskelligt det er jo lige fra lyde han bliver forvirret over til når det banker på døren.

Kommentar
Fra : skagensnero

Dato : 26-03-05 10:43

Hej
Hvor gammel er din hund, og er det i bestemte situationer hunden gør, eksempelvis hvis du går, er ved at lave mad eller andet?

Jeg syntes du måske skulle tage en snak med opdrætteren, og høre om hvad hun / han? har gjort for at få sin hund til ikke konstant at gå og gø.

mvh

Frank

Kommentar
Fra : susanne76

Dato : 26-03-05 10:45

Ok.
Een ting er sikkert - det hjælper ikke at skælde ud og blive gal. De små hunde gør ret instinktivt. Jeg har selv en lille hund (papillon), og den gøede konstant da jeg fik den. Af en hundepsykolog fik jeg det råd, hele tiden at stoppe den - enten ved at gå hen og starte en leg, tage den op, eller bare snakke med den. Hvis det er meget vedholdende, kan du forsøge at give en lille godbid og snakke "sødt" til den. Jeg har selv efterhånden fået reduceret gøen til små vuf - dog ikke når postbudet kommer
Ovenstående kaldes baneskift - at du får den til at forbinde en situation med noget andet (rart).

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 26-03-05 10:47

tag nu lige in mind at terrier ofte - for det meste med de små - er usædvanlig aktive

Kommentar
Fra : kiki84

Dato : 26-03-05 10:53

okay, det med at skælde ud og være gal synes jeg nu heller ikke er løsningen, han er meget aktiv ja, men det er jo det der med at give sin hund så god en opdragelse uden at hunden går ind og overtager styringen i hjemmet. Hvor lang tid tog det dig Susanne76 at få din til at gø mindre?

tak for de gode svar det er virkelig til stor hjælp.

Kommentar
Fra : susanne76

Dato : 26-03-05 10:58

Tja...den gøede jo i forskellige forbindelser. Det med at gø indenfor over den mindste larm blev ret hurtigt bedre, jeg vil sige at efter en måned var det ret reduceret, og nu fuldt acceptabelt for en så kvik hund. Nu bliver den liggende hvor den er, løfter hovedet og siger vuf. Tror den reagerede meget på at være vant til at være i hus, hvor der ikke var så meget larm, til at bo i lejlighed, hvor man kan høre alverdens ting udenfor. Synes faktisk det er flot at en 1-årig hund kan være så rolig i en lejlighed i Århus C.
Bare klø på

Kommentar
Fra : kiki84

Dato : 26-03-05 11:00

okay 1000 tak for dit svar susanne76

Accepteret svar
Fra : flemming48

Modtaget 110 point
Dato : 26-03-05 11:43

Der kan være flere grunde til at terriere gør. Den ene er at den gerne vil overtage styringen og fortælle, at det er MIG der bestemmer. En god måde at stoppe det på er ved venligt men bestemt at vise hvem der er overhunden. For eksempel ved at bestemme hvad der skal foregå af gode ting - lege eller arbejde med de elementære kommandoer som hunden kender fra hvalpekursus (eller det glimrende kørekort til hund-kursus som Kennelklubben arrangerer i de forskellige kredse).
En anden grund kan være utryghed (når det pusler uden for døren om natten, eller andre høje eller ukendte lyde) - så må man vise at der ikke er grund til at være bange. Men det er nu en god ting at man bliver gjort opmærksom på at der foregår noget usædvanligt omkring huset/lejligheden.
Jeg har selv en irsk glen of imaal terrier - en ikke meget gøende hund, men hun har et godt og dybt advarende bjæf når der er et eller andet på færde udenfor når det er mørkt (de kære teenagere kan ikke længere komme ubemærket hjem sent om natten!)
mvh flemming

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 26-03-05 15:44

Det kan også være fordi hunden keder sig, at den gør meget. En lille hund skal også aktiveres = bruge sin snude og hjerne. Giver du den noget næse- eller hjernearbejde?? Fx. finde foder/godbidder i græsset, gå spor, gemme godbidder under en kop og lade den selv finde ud af, hvordan den får den ud o.s.v. ? Til hundetræning fik vi at vide, at incl. lufteture, så skulle hunden aktiveres 3 timer om dagen. Det var også incl. alt hvad hunden "hjalp til" med.

Hilsen Jette

Godkendelse af svar
Fra : kiki84

Dato : 26-03-05 15:50

Tak for svaret og den hjælp flemming48.

Kommentar
Fra : flemming48

Dato : 26-03-05 18:45

Selv tak - det var bare et par forslag til gøen og hvordan man kan begrænse det, ud fra min egen erfaring.
mvh flemming