/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Ertenitplader
Fra : herning65
Vist : 1580 gange
40 point
Dato : 25-03-05 22:28

Jeg har købt et 10 år gammelt sommerhus med B7 tagplader. Der er store afskalninger med en dybde nogle steder på 3-4 mm. Hvad kan man gøre ved det. Der var engang man kunne få erstatning af fabrikken, er det fortsat muligt? Jeg har fået et tilbud fra en tømre på 80.000 kr. for udskiftning, kan det ikke gøres billigere. Huset er på 130 m2.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 50 point
Dato : 25-03-05 22:43

Lyder noget voldsomt, med så dybe huller på et kun ti år gammelt tag.

Men hvis pladerne ikke ligefrem er så møre at de smuldrer, kunne du nok forlænge levetiden nogen år, ved at få det renset, og sprøjtemalet med en speciel tagmaling. Og det vil være noget billigere end at skifte taget.
der er nogen firmaer der har specialiseret sig i det.

Ja, der var jo så den berømte eternitsag fra fabrikken i Ålborg, der kørte i flere år, jeg kan ikke engang huske hvad den endte med, om folk fik erstatning eller ej, men lukket belev sagen, men nu er det jo ikke sikkert, at dine plader kommer derfra.
Det kan være nogen billige importerede.

mvh dova

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 25-03-05 23:04

80000,- lyder vildt, nu kender vi ikke tagarealet men man siger rundt regnet 100,- for en eternitplade, men som dova siger få et specialfirma til at se på det, de giver garanti for deres malerarbejde. 3-4 mm dybe afskalninger lyder voldsomt det er jo næsten igennem pladen!!!!
Hvis ikke malerfirmaet vil påtage sig opgaven har de nok en anden løsning, kender nogen der er billigere end din tømrermester, det er altså ikke så besværligt at lægge nyt tag.Gammel eternit kan afleveres gratis af private på modtagestationerne.

Kommentar
Fra : LLM

Dato : 25-03-05 23:14

Der var en overgang at pladerne ikke engang holdt mere end 5-6 år. Nogen fik lavet aftale om kompensation.
Jeg er bange for løbet er kørt. (Kassen til erstatninger tom) - Prøv helt nøjagtig at finde ud af, hvornår og hvor pladerne er købt og prøv så at spørg i forretningen, hvor pladerne er købt, hvad de siger. - Det er da et forsøg værd.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 25-03-05 23:19

Om 80.000 er dyrt afhænger af tagets hældning og eternit er jo ikke længere det billigste. På et sommerhus kunne du jo overveje i stedet at få stålplader i stenprofil hvor arbejdslønnen er mindre. Største ulempe er støjen fra regn med mindre man vælger ståltag med stengranulat som Decra. Disse tagtyper kan endda lægges ovenpå eternitpladerne ved at lægge lægter oven på det eksisterende tag. En løsning der ofte anvendes på defekte eternittage og det gamle tag vil endda støjdæmpe.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-03-05 23:34

Ja, eller endnu billigere, cementtagsten.

Det kræver muligvis ekstra lægter, men hørte forleden, at det skulle kunne fås til 40-50,- pr m2

mvh dova

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 25-03-05 23:41

Cementtagsten kræver kraftigerere spær og undertag. Nej de er ikke billigere da arbejdslønnen er meget dyrere, men holder længere end både eternit og stål.
Cementtagsten (beton) er et tungt tag, mens eternit er et let tag og det er sjældent at sommerhuse har spær der er kraftige nok til tungt tag. Det kan faktisk vælte murene hvis det går helt galt.

Kommentar
Fra : slemmert

Dato : 26-03-05 08:45

Helt ærligt, glem alt om Dansk eternit - vælg et andet fabrikat: Det kunne eksempelvis være fra ivarsson i Rødekro, Deres varer forhandles over det ganske land herunder tagplader der ligner de danske - som jo ikke er danske mere...
Ud over det findes der jo også andre tagbeklædninger i alle andre afskygninger...hvad håndværkerens pris angår kunne du jo bede ham om at dokumentere tilbuddet, du kunne jo også bede om et bud fra et andet firma på en sådan måde at tingene blev udspecificeret.

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 05-04-05 14:27

HVIS DU SKRUER EN PLADE AF, OG RENSER DEN, STÅR DER ET LANGT SERIENR. LANGS DEN ENE KANT, ETERNITFABRIKKEN KAN FORTÆLLE DIG HVILKEN PLADE DET ER, DER VAR EN OVERGANG MANGE HOLLANDSKE PLADER PÅ MARKEDET,DET KAN NUMMERET FORTÆLLE DIG.

Kommentar
Fra : slemmert

Dato : 05-04-05 21:25

HEJ AG112, det er uden tvivl de danske plader omkring 1987-90 udviklede man plader der var asbestfri de virkede mere bløde i materialet og virkede sårede i overfladen, uden tvivl er der tale om de første i den asbestfri periode, glem det for po.... og se at komme videre - vedr køb af lægter er det nu officielt at der om kort tid fremkommer ny dimensioner på markedet 1-2 måneder hedder det 38x75 mm

Godkendelse af svar
Fra : herning65

Dato : 14-04-05 16:13

Tak for svaret dova. Jeg har talt med en tagmaler, det vil koste ca. 19.000 kr. Han mener det vil forlænge levetiden med mindst 7 år.