/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Beskæring af æbletræ
Fra : rffdal
Vist : 1804 gange
20 point
Dato : 25-03-05 16:10

Hvordan beskærer man et æbletræ? Og hvornår?

Er der forskel på beskæring af nyt og gammelt træ?

Beskæring skal være af hensyn til frugtmængde! Store æbler.

Det drejer sig om sorten Ingrid Marie.

På forhånd mange tak.

Mvh

Pia

Kommentar
Fra : stilke

Dato : 25-03-05 16:55

Kig på om du kan få hjælp af dette link: http://www.kan-lir.dk/frgttr

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 25-03-05 17:11

Et ungt træ beskærer man for at give det den form man ønsker, Et ældre træ beskærer man for at give lys og sol til de æbler der ellers ville komme i skygge i en for tæt krone, For at få større ælbler udtynder man, fjerner de frugter der er for mange, dem der ser mindst ud. Det gør man efter "junifaldet" Først i juni falder de små frugter af, som ikke var bestøvet, er det stadigvæk for mange så fjerner man så mange at der bliver 10 - 15 cm mellem frugterne, beskæringen foretages når frugterne er plukket, det lettest at se hvordan formen bliver medens der er blade på træet endnu. Du beskærer så du synes det bliver en smuk krone og med så langt mellem hovedgrenene at der kan bliveve lys til næste års frugt,