/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Matza
Fra : netper
Vist : 4537 gange
200 point
Dato : 23-03-05 13:08

Jeg har ledt efter en opskrift på usyret brød, og har nu fundet ud af at dette skulle hede Matza eller Matzah

Jeg har også fundet en opskrift som jeg ville høre om der var en der ville hjælpe med at oversætte, eller om der er nogen der ligger inde med lignende opskrift ??.

Mvh
Per

There are many Unleaven Bread recipes around, this one is fairly simple.

Ingredients
5 cups flour
1 2/3 sticks butter
1 pint whipping cream

Method
Mix together flour, butter and cream. Knead until mixed. Press onto cookie sheet and bake at 450 degrees for 15 minutes or until lightly golden.

Unleaven Bread originated as a result of God taking the children of Israel out of Egypt. They were in such a hurry to leave that they did not take the time to let their bread rise, thus the term Unleaven (or not lightened) Bread. When the order was given to leave they quickly packed their unbaked, unrised bread dough into their back packs and started across the desert. The desert heat baked the bread into flat matzah. Actually any kosher bread recipe can be used as long as you DO NOT ALLOW it to rise. You can buy Unleaven Bread in many stores today, it is called matzah, matso, matzos or (pl) matzoth.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 23-03-05 13:20

sådan lige kort - så er usyret brød bare brød der er bagt uden surdej/gær - på hebrasisk bliver de så kaldt matza (matzot er bare flertal )- i og med den jødiske religions påskeritual ( pesac) indbefatter at der kun må spises netop usyret brød.
Brødet varierer idag fra ganske alm. usyret brød til noget der minder om knækbrød.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 23-03-05 13:27

der manglede lige et h - altså pesach - og det er rigtigt brødene hedder matzah/matzoth

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 210 point
Dato : 23-03-05 13:40

Der findes mange opskrifter på usyret brød, denne er relativt simpel

5 kopper mel
1 2/3 stænger smør (hvad en stang smør så er i gram, har jeg ikke kunnet finde
½ liter piskefløde

Fremgangsmåde
Bland mel, smør og fløde. Ælt til det er blandet.
Pres det ud på en bageplade og bag ved ca 200 gr. i et kvarter eller til det er let gyldent.

Ja det var selve op skriften.

mvh dova

Kommentar
Fra : acilia

Dato : 23-03-05 13:47

Her er oversaettelsen:

5 cups er ifoelge: http://www.onlineconversion.com/volume.htm det samme som = 11.8 deciliter
1 Pint er iflg. Samme side = 5.5 deciliter

1 2/3 sticks butter er iflg denne side: http://www.yumyums.org/conversions/conv2.html =
198 gram

Saa altsaa:

11.8 dl mel
198 gram smoer
5.5 dl floede

Metode
Bland mel, smoer og floede. Aelt til det er mikset helt sammen. Laeg det paa en plade med bagepapir og bag det ved ca 225 grader i ca 15 minutter eller til det er gyldent.

Usyret broed blev til da Gud tog Israels boern ud af Egypten. De maatte skynde sig saa meget at de ikke havde tid til at lade deres broed haeve – herved opstod ordet ’unleaven’-broed. Da de fik ordren om at forlade Egypten maatte de skynde sig at pakke deres ubagte uhaevede dej og baere det i deres rygsaekke da de startede deres vandring igennem oerkenen.
Orkenens hede bagte broedet til det blev til flade ’matzah’.

Faktisk kan alle kosher (betegnelse for ren eller proper) opskrifter bruges bare man ikke lader det haeve.
Usyret broed kan kan koebes i mange butikker idag – det hedder matzah, matso, matzos eller flertal: matzoth

Kommentar
Fra : acilia

Dato : 23-03-05 13:51

Lige en ekstra kommentar til dova - pas paa med at oversaette Cups til kopper - det amerikanske maal Cups - er ikke det samme som en dansk kop. Der er helt oversaettelser af disse maal (jeg gik ud fra at opskriften var amerikans fordi graderne var i fahrenheit) - der findes nemlig ogsaa australske og canadiske (og vist ogsaa engelske) Cups. Maaske er de det samme det lod jeg ikke maerke til.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 23-03-05 13:53

og et lille ps - laves ofte som små "kiks"

æv - kandu faldt i søvn igen igen igen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-03-05 13:53

Usyret brød har sin oprindelse fra dengang Gud førte israelitterne ud af Egypten. De havde så travlt med at komme afsted, at de ikke tog sig tid til at lade brødet hæve, derfor benævnes det usyret (eller uhævet) brød.
Da ordren til afrejse blev givet, pakkede de hurtigt den ubagte brøddej i deres rygsække, og begav sig tværs over ørkenen. Ørkenheden bagte brødet til flade Matzah.
Faktisk kan alle Kosher brødopskrifter bruges, så længe du ikke tillader dejen at hæve.
Man kan købe usyret brød i mange butikker i dag, det kaldes matzah, matso, matzos eller (flertal) matzoth.

mvh dova

Kommentar
Fra : kandaikke

Dato : 23-03-05 14:57

Hejsa..

I Ole Sursgade i KBH ligger en masse "jøde" forretninger der køber vi vores matzah her til påske...

Nu kan det jo være du i den anden ende af landet.. Med det var bare et tip..

Kandaikke

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 23-03-05 15:03

haha kandaikke - hvornår er kosherbutikker lavet om til din fortolkning

Kommentar
Fra : kandaikke

Dato : 23-03-05 15:47

miritdk << Kald det hvad du vil.. Brødet kan købes der.. Det var det der var iden..

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 23-03-05 17:36

kandaikke -

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-03-05 19:12

acilia

Nu er din udregning af ovntemperatur så forkert. 100 gr. celsius er ca det samme som 215 Fahrenheit, så 225 gr. er alt for meget

Og i følge min ordbog, er en pint 0,5 liter.

Godkendelse af svar
Fra : netper

Dato : 24-03-05 08:58

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : acilia

Dato : 24-03-05 09:37

dova
Okay jeg convertede temperaturen via dette link http://www.onlineconversion.com/temperature.htm - hmm maaske man ikke skal stole paa alt hvad man laeser paa internettet??