/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
HD Problem: Windows 2000 går i stå!
Fra : Allanhansen2002
Vist : 407 gange
200 point
Dato : 11-09-02 21:57

Jeg har lige indstalleret en WD 120GB harddisk på min ældre computer fra 98. Jeg viste godt at mit gamle bundkort(A-trend ATC-5200) ikke kunne klare sådan en stor harddisk så jeg har invisteret i en Ide controller(CMD-ATA133), og under opstart finder den også godt nok harddisken som 114Gb, men problemmet er at Windows 2000 går i stå under opstart!
Jeg har prøvet at indstallere de nyeste Service Packs, men også uden held! En ide controller har sin egen bios så det burde heller ikke være det der er galt!

Nogen der kan hjælpe`???

Mvh. Allan Hansen

Kommentar
Fra : SANTA2002

Dato : 11-09-02 22:01

Jeg har selv haft problemer med mine 60 og 80 GB harddiske og det var fordi styresystemerne ikke kunne håndtere MERE end 32 GB så jeg synes eller vil foreslå at du lige prøver at partitionere/dele din harddisk op i feks. 6 dele a 20 GB og så prøver at installere Win2000 igen og HVIS det virker så har du fundet grunden

Håber du får løst problemet

Mvh
SANTA

Kommentar
Fra : polles

Dato : 11-09-02 22:31

Har du formateret din hd til nfts ??? ellers gør det.
Jeg går udfra at når du skriver at du har opdateret,at du så også har ´gjort det til driverne på ide-controller kortet.

Booter du på den hd der sidder på controller ??? For så skal du lige tjeke din bios-opsætning på pc.

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 11-09-02 23:42

Hej Allan,

har du prøvet med "Data Lifeguard Tools"... der bl.a. inkludere "EZ-Install"... -->
http://support.wdc.com/download/dlgless137.asp

Jeg mener at det er EZ-install der inkludere en utility der gør det muligt for BIOS der har en limit mht. diskstørrelse at ku' håndtere Diske der er større end denne limit... idet den ligger en form for extra simulerende BIOS ind i systemet...
http://support.wdc.com/download/dlg/ezmaker.exe

hvis den extra IDE controller driller så prøv evt. uden den... men EZ sku' gerne ku' klare jobbet...

hvis ikke så meld lige tilbage...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Allanhansen2002

Dato : 12-09-02 19:08

Jeg har prøvet at opdele drevet i 6 dele...virkede stadig ikke. Har også prøvet at opdatere drivere osv....heller ingenting. Og de 2 programmer du linker til vil ikke virke i win2000.

Så jeg ved sgu ikke hvad jeg lige skal gøre!

Er ikke så meget for at opdatere bios på bundkort da bundkorts producenten er lukket...og jeg ved ikke lige hvor jeg skal få en ny bios fra, er heller ikke helt inde i det..

Håber der er nogen der har en anden mulighed?`

Mvh. Allan Hansen

Kommentar
Fra : polles

Dato : 12-09-02 19:35

køre du nfts ???? i stedet for fat32.

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 12-09-02 20:58

Hej Allan,

underligt idet jeg har fået lavet disketterne i Win 2000 på min maskine... eller hvordan har du ikke fået dem til at virke?

hvis du har 2 harddiske koblet på dit system så prøv at nøjes med din 120 Gb disk, og kobbel den anden fra... har du ellers installeret noget på din 120 Gb disk?

Ang. EZ-Bios er ikke en Rigtig BIOS... den gør det bare muligt for Bundkort/BIOS der ikke understøtter store Harddiske så de gør det...

idet EZ-BIOS er et slags software lag, som bliver brugt af de forskellige Harddisk producenter, den der følger med i pakken her er beregnet til Western Digitals egne Harddiske... og den gør det muligt for computere der har en bestemt grænse mht. til store harddiske, at gøre det muligt for disse computere at køre med disse store harddiske alligevel...

hvis et bundkort har en Bios opdatering der gør det muligt for bundkortet/Bios'en at understøtte disse store harddiske er det dog at foretrække...

hvilket bundkort/BIOS køre du med?
(bare for at finde ud af noget omkring dit bundkort)...

hvis du ikke lige ved det, ka' du prøve at køre "BIOS Wizard"... -->
http://www.motherboards.org/files/programs/bwz-rel.exe

når du så har åbnet Bios Wizard... og kørt run, og save... vil den kreere en tekstfil "bwz.txt"... her ka' du så kopier følgende, som i eksemplet her nede under... ind på siden så vi ka' kigge på det...

f.eks. er det her et resultat fra mit ASUS bundkort med Bios Wizard... -->
---------------------------------------------------------------------
BIOS Manufacturer : Award Modular BIOS v6.0
BIOS ID : 01/04/2002-I815EP-TUSL2-C
BIOS Date : 01/04/02
BIOS OEM Signon : ASUS TUSL2-C ACPI BIOS Revision 1011
BIOS ROM Size : 256K
Chipset : Intel Solano 815/EM rev 2
Super I/O Chip : Known super I/O chip is not found
---------------------------------------------------------------------
programmet er hentet fra denne side... -->
http://www.motherboards.org/moboidtools.html

så ka' vi evt. se hvilket bundkort du har... samt om der evt. sku' findes en opdatering der gør at den understøtter større harddisken... og hvis du siger det er et bundkort af ældre type og Bundkortets producent er lukket, er det nok ikke sandsynligt at der gør det...
men derfor ville det være rart at vide hvilket Bundkort du har...

men med EZ-BIOS som er i WD's Data Lifeguard pakke vil jeg mene at der 99,99% procent sandsynlighed for at det vil lykkedes...

men hvordan ville det ikke funke når du downloade dem og sku' afprøve programmet?
har du lavet disketten?

hvis du har lavet disketten... så boot derefter din computer med denne diskette... herefter ska' du når du er kommet ind til Hovedmenuen af "EZ-install"

trykke/markere "Advanced Options", hvorefter du så ka' vælge "EZ-BIOS Setup"...

hvis den kommer med en besked "EZ-BIOS is needed to control your drive" og tilbyder at installerer den for dig, så bare vælg "Yes" idet du så selv er fri for at gøre det...

ellers vil der komme en "Box" der vil vise dig dine harddiske som du har på din computer... her vælger du så din disk

derefter vil den vise en ny menu... ved label "Controlled by EZ-BIOS" ska' du se efter om den står på "Enabled"... hvis den ikke gør det så enable den...

derefter "Save the changes and exit" genstart din computer når du er kommet ud af programmet og så sku' din Harddisk meget gerne understøttes nu...

håber ikke dette er blevet alt for rodet... idet det først var da jeg næsten var færdig med indlægget at jeg opdagede at du havde prøvet det med programmerne fra de 2 links... så jeg har herefter prøvet at tilpasse det så godt jeg ku'...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Allanhansen2002

Dato : 13-09-02 15:23

Jeg kører med fat32...men jeg kan ikke komme ind og få lavet dem om:

Ang. det DataLifeguard så står der på hjemmesiden.

"However, you are unable to create the Data Lifeguard Tools disk from a system running Windows NT, Windows 2000, or Windows XP.

The dlgmaker.exe program must be executed on a Win9x/ME system to create the Data Lifeguard Tools disk"

Og hvis jeg prøver at bruge det "ezmaker" så skriver den "Disk Error on A: Drive: DMA Crosses 64k Boundary"...og jeg har prøvet med 10 forskellige disketter.

Bios ser følgende ud:
---------------------------------------------------------------------
BIOS Manufacturer : Award Modular BIOS v4.51PG
BIOS ID : 09/17/1998-VP3-586B-W877-ATC-5200C-00
BIOS Date : 09/17/98
BIOS OEM Signon : ATC-5200 VER:1.0 03
BIOS ROM Size : 128K
Chipset : VIA 82C597 rev 4
Super I/O Chip : Winbond 83877TF (use 87h) found at port 3F0h
---------------------------------------------------------------------

Tak for i/du vil bruge tid på at hjælpe....

Mvh. Allan

Kommentar
Fra : Allanhansen2002

Dato : 13-09-02 16:33

Nu har jeg fået det "ezmaker" til at virke og den finder godt nok harddisken, og den går heller ikke i stå under opstart at windows mere, men nu har jeg et andet problem, når man kommer ind i windows er den MEGA langsom og til sidst går den i stå...

Mvh. Allan

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 13-09-02 22:40

Hej Allan,

oki doki...

underligt... hvis du vil ka' jeg prøve at lave en Data Lifeguard diskette... idet det hos mig gik fint nok i Win 2000... så ka' jeg zippe den og sende den til dig på mail... så ka' du selv flytte filerne over på en diskette hvis du vil...

det med EZ-maker synes jeg også er lidt underligt idet den fejl meddelse har jeg ikke lige oplevet... så hva' det helt præcis skyldes ved jeg faktisk ikke... men er det når du laver selve disketten den kommer med den fejlmeddelse eller er det når du booter med den?

efter lidt søgen fandt jeg en BIOS opdatering til dit bundkort... -->
http://www.actionhq.com.pl/support/Motherboard/BIOS/ATrend/ATC5200/V2.0/
jeg har dog ikke kunnet finde nogle beskrivelse af hvilke opdateringer den sku' byde på... men jeg tvivler på at der er en opdatering med der tillader så store harddiske...
Plus det at Award Flash programmet mangler i den fil... så før den ka' opdateres ska' man først finde "Award Modular BIOS v4.51PG", hvis du ikke har den på en diskette der evt. er fulgt med dit bundkort...

jeg ka' se dit Bundkort bruger VIA chipset... jeg ved ikke om en opdatering af "VIA4in1"-driverne vil hjælpe, men så har du da fået dem opdateret... -->
http://www.viaarena.com/?PageID=2

derudover bliver der bl.a. nævnt noget omkring "ATA 133" og Win2000 mht. "IDE miniport driver v3.0.14"... samt der er noget til RAID hvis din IDE controller har noget med RAID at gøre... -->
http://www.viaarena.com/?PageID=66

men hedder din IDE controller mere end "CMD-ATA133" og er det RAID?

er det f.eks. dette kort du har... "SiI 0680A Ultra ATA/ 133 PCI-to-ATA Host Controller"? -->
http://www.cmd.com/products/sii0680.asp

har du andre harddiske koblet på dit system på de originale "IDE porte" på Bundkortet?

forresten har du Partition Magic?

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Allanhansen2002

Dato : 14-09-02 18:41

Jeg tror heller ikke det hjælper noget at opdatere de bios'er eller chipset, da det er sådan noget mega gammelt noget! Ja, jeg mener også der er noget raid på den controller, men det har jeg slet ikke indstalleret! OG hvis jeg bruger det ez maker og har koblet den store hd på Ide Controller kan Ez maker slet ikke finde den, så jeg smed den bare på den gamle ide controller som slave...efter en ældre hd på 4gb.

Ja, jeg har partition magic 7.0 til at ligge, men det kan jeg jo slet ikke bruge på den maskine da den er totalt ubrugelig efter jeg har brugt det "ez maker"

Det var godt nok den controller som du nævte...."SiI 0680A Ultra ATA/ 133 PCI-to-ATA Host Controller"

Har du en ide om hvorfor systemet er begyndt at køre så langsomt efter jeg har indstalleret det ez maker???

Mvh. Allan Hansen

Accepteret svar
Fra : strarup

Modtaget 200 point
Dato : 19-09-02 22:58

Hej Allan,

oki doki... jeg beklager at der er gået lidt tid...

mht. til Partition Magic... spurgte jeg fordi hvis du vil lave din Fat32 om til NTFS så ka' du bruge Partition Magic til det...

men hvordan er den total ubrugelig?

har du prøvet at afinstallere EZ-maker?

jeg ved ikke hvorfor EZ-maker sku' gøre systemet langsommere, eller ikke fungere... andet end den åbenbart må være noget ringere end den Maxtor laver... selvom jeg troede det er samme version de bruger... men det er det nok ikke... men når du ska' ha' den afinstalleret ska' du gå lidt i modsat rækkefølge af da du installerede den hvis du ikke allerede har fået den afinstalleret...
hvis den bøvler alt for meget, med at blive afinstalleret, så sig lige til... så ska' jeg nok skrive en lidt længere beskrivelse af hvordan den ska' afinstalleres...

jeg vil lige ligge hovedet i blød... og se om jeg ka' finde ud af noget... måske er det "SiI 0680A"-kortet der er drillepinden...

men kører Win2000 fint når den store Harddisk ikke er sat til?

downloadede du og installere de nye "VIA4in1"-driverne?
http://www.viaarena.com/?PageID=2

har du evt. prøvet at downloade og installere IDE driveren til dit IDE kort fra denne side? -->
http://www.cmd.com/products/sii0680.asp

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Allanhansen2002

Dato : 20-09-02 08:26

Jeg formatere harddisken og fjernede det ez maker, dernæst lavede jeg en partition på 10gb hvor jeg indstallere win98, brugte noget som hed alternertive jumping. Har delt harddisken så der er 1*10GB....3*30GB, men kan det så passe at der er 14Gb spildplads???

strarup du får pointene for at forsøge så hårdt for at hjælpe, selvom det nu ikke var det der fik det til at virke

Men ellers tak..

Mvh. Allan Hansen

Godkendelse af svar
Fra : Allanhansen2002

Dato : 20-09-02 08:27

Tak for svaret strarup.