/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
HDD Væk
Fra : maxibon19
Vist : 455 gange
100 point
Dato : 22-03-05 10:57

Jeg har en gammel computer som køre med Windows ME og nu vil jeg gerne ha en støre harddisk i og jeg har købt en på 160GB og så mit porblem....
Jeg har sat den i og computeren kan godt starte op og den skriver at den finder den som (slave) når jeg starter op men når så jeg kommer ind i Windows så kan jeg ikk finde den??????????

Håber i kan hjælpe og på forhånd tak....

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 22-03-05 11:03

Den skal lige formateres først.
Jeg kender ikke ME så godt men prøv lige dette:
H-klik på denne computer > administrer > diskhåndtering > din HD kan ses nede til højre (evt. rul lidt)
Kan du se den, så vil der stå ualokeret og det er det område du skal bruge.
H-klik på området og vælg opret partition og formater samme. (benyt FAT32)

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 22-03-05 11:34

Hvis det evt. er en Maxtor harddisk du har købt, bør du benytte deres medleverede software MaxBlaster og vejledning.

MaxBlaster kan foretage opdeling af harddisk og efterfølgende kan du kopiere indhold fra din eksisterende disk til den nye. Så kan du skifte rundt, så den nye er dit Master-drev.

Mvh
Ivan

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 22-03-05 15:22

Du skal bruge fdisk.
hvis den sidder som slave kan du gøre det i winme.
åben et doswindue og skriv fdisk.
Eller start i dos. ved at holde Ctrl-tasten nede under opstart.
når fdisk starter vælger du understøttelse af store diske.
da du har 2 diske i din pc, skal du først vælge det drev du vil partionere.
resten af fdisk forklarer sig selv.

Mvh. Natmaden

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 22-03-05 15:57

Natmaden - virker dette i ME
>> H-klik på denne computer > administrer > diskhåndtering <<

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 22-03-05 16:26

emesen -> nej !

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 22-03-05 16:32

maxibon19..........stryg denne kommentar:
http://www.kandu.dk/dk/spg/63162#673252

Kommentar
Fra : severino

Dato : 22-03-05 19:09

Da du har en ældre computer med ME, vil du nok få nogle problemer med at formatere en hardbørge på 160 Gbyte.
Først skal du ind i din BIOS og finde dette drev, som sikkert vil optræde som standard. det skal du ændre til at køre i LBA mode, for at det kan understøtte store drev. Men stadig er der den begrænsning hvor store drev du kan bruge, da BIOS er af ældre dato, så her vil jeg forslå at du så deler din 160 Gb i flere partioner, for at kunne udnytte drevet optimalt.
Så skal du bruge FDISK til at sætte formatet på harddisken, sætte partioner o.s.v.

Så skal det nok lykkedes for dig at kunne bruge hele disken.

Accepteret svar
Fra : IBM760

Modtaget 100 point
Dato : 22-03-05 22:57

Maxibon19, du har endnu ikke svaret på om det drejer sig om en Maxtor 160 GB Harddisk.
Hvis det er en Maxtor medfølger en udemærket installations vejledning, samt Maxtor "MaxBlast 3" software - brug det.

Men hvis du læser vejledningen vil du også finde oplysninger om evt. problemer om Harddisk der overskrider 137 GB grænsen:
Det kan dreje sig om hvilket ATA kort der er installeret 133 eller 100/66/33 PCI kort.
Derudover kan der afhængig af BIOS opstå problemer med at kunne benytte drevet som Boot-drive og sidst men ikke mindst,
ved Windows 98/ME virker Scandisk og Defrag ikke korrekt hvis partionen overskrider 137 GB
- de anbefaler f.eks i disse tilfælde at benytte Norton Utilities 2002.

Så derfor, opdel din harddisk i flere partioner - enten via Fdisk eller "MaxBlast 3".

Mvh
Ivan

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 23-03-05 13:04

Hvis drevet ses under opstart, men ikke i WinME,
har bios fundet det(måske kun navnet på drevet), WinME finder det først når det er partioneret med fdisk.
MaxBlast er sikkert ok, men det fulgte ikke med mit drev, der var ikke en gang en kasse med.
kun leveret i en plomberet antistatisk 'pose', det er vel det man kalder OEM.
Men der er jo så sparet lidt på indkøbsprisen.
Som Maxibon19 selv beskriver det Fdisk, ja eller MaxBlast der skal bruges.
Hvor stort drev han får ud af det afhænger udelukkende af hans Bios/motherboard.

Emesen, jeg gætter at administrer > diskhåndtering kun kan bruges i forbindelse med NTFS.
WinMe bruger FAT32.

Download af MaxBlast 4
http://www.maxtor.com/portal/site/Maxtor/menuitem.3c67e325e0a6b1f6294198b091346068/?channelpath=/en_us/Support/Software%20Downloads/ATA%20Hard%20Drives&downloadID=57

Det er et langt link som kandu nok spolerer.
Mvh. Natmaden

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-03-05 13:16

adm>disk> bruges af win 2000/XP med FAT32/NTFS

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 24-03-05 11:28

Emesen - > hvad kan man administrer ?
Er det kørsen af flere bootdisks, så er det måske derfor at jeg ikke har set den!

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 24-03-05 13:12

Natmaden >
h-klik på denne computer>der er valget til "administrer" >og her er diskhåndtering>
nu kan man se og ændre de forskellige drev
Det findes ikke i win 95/98/98se (måske heller ikke ME)

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 24-03-05 14:34

NOPE,
Men det er vel nogenlunde det samme man kan med enhedshåndtering.
Ellers ligner 98, win9x, me. meget hinanden i den retning.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 24-03-05 14:44

Ja det gør de - for det er samme kerne med udbygninger.
Familiens to alm. grene ser sådan ud.
>3.11/95/95usb/98/98se/ME
>NT4/NT5(2000)/NT5a(XP) (som også har servere påbygget)

Godkendelse af svar
Fra : maxibon19

Dato : 26-03-05 13:33

Tak for svaret IBM760.