/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Alger på mur
Fra : sanne36
Vist : 2742 gange
100 point
Dato : 22-03-05 09:40

Jeg har en gårdhave der er muret hele vejen rundt, og selv om jeg har renset,grundet og malet osv efter alle kunstens regler, bliver det hurtigt grønt og slimet! HJÆLP hvad skal jeg gøre ved det uden at skulle male hele tiden?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-03-05 09:44

Ja, det er manglende luft og lysforhold der er skyld i problemet.

Og det kan du ikke rigtigt undgå uden at ændre på de forhold.
Algerne kan fjernes med algefjerner, og kan muligvis holdes væk lidt længere tid med et eller andet algedræber/svampedræber-middel.
Men helt fri for problemet bliver du ikke.

mvh dova

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 22-03-05 09:46

Der skal påsmøres en algebeskytter. Prøv at skrive Alger i søgefeltet herover så får du 179 tråde hvor emnet omtales og de bedste midler opremses.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 22-03-05 12:09

En tynd opløsning af kobbersulfat er virksom i lang tid.
(Du må ikke forveksle det med jernsulfat, det giver en rustrød farve)

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 22-03-05 14:20

Du kan også lave algedræber selv af lidt klorin og noget vand. Og alger komme ikke kun, hvor der ikke er luft nok. Hele vores hus fra grund til tag får algeangreb af mere eller mindre alvorlig karakter hvert eneste år.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 22-03-05 14:33

Jette - Klorin er Klor og den bliver vasket af og løber ned i jorden hvor den forurener såvel jorden som grundvandet. Det er derfor man bør finde en anden og mindre forurenende behandling.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 22-03-05 14:57

Det ser ud til at det bedste, billigste og mindst forurenende produkt hedder Antialgin. Det kan købes i Byggemarkeder.

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 22-03-05 15:07

hej
prøv 32%eddikesyre ca 1til 10 med vand gerne lidt stærkere
det virker bruger det selv
ole

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 22-03-05 15:08

Nå, jeg havde ellers læst et eller andet sted her på kandu, at algedræber bestod af klorin og vand. Men kan godt se, du har ret.
Hilsen Jette

Accepteret svar
Fra : patrol2

Modtaget 100 point
Dato : 22-03-05 19:05

hej sanne 36,
Hvad har du malet med ,jeg fornemmer du har malet med plastmaling ,ja eller nej ,hvis ja, så vil dit problem nok fortsætte ,uanset hvor meget du vasker og hvad du vasker i, med,har du brugt gammeldags kalk , det man bruger på vore kirker, havde du nok ikke haft noget problem .
Men nu har du et problem , uanset hvad du gør ,og nu snakker vi plastmaling .og hvad gør man så ,nu gør vi det, du ikke kan læse om nogen steder ,jernvitriol det er det du hvert forår kan købe til at bekæmpe mos i græsplænen med, opløs en kopfuld jernvitriol i 1, lit, vand ,brug denne opløsning til at fortynde din maling med, ca 10%,af det du vil fortynde med vand .Fortynd din plast maling, cempexo, kalk mm med jernvitriol , men ikke til hvid maling, ihvertfald kun begrænset fordi jernvitriol er gul ,nu har du indbygget et middel der hindre dit problem ,men ikke i olibaseret maling.
MVH patrol2

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 22-03-05 19:29

Patrol2, kan man også gøre det i emulisionsmaling, eller hvad det er det hedder??
Hilsen Jette

Godkendelse af svar
Fra : sanne36

Dato : 22-03-05 20:05

Tak for svaret patrol2.

Kommentar
Fra : patrol2

Dato : 22-03-05 20:16

Hej jern laddyen
Jeg jeg ved hvad du mener, men for at gøre det helt sikkert , så er det sådan, og nu hører i efter, alt hvad der skal fortyndes med terpentin, cellu fortynder, kan man ikke komme noget med vand i .
Og hvad betyder det ,jo vandbaseret maling kan du komme så vidt jeg ved ,alt i som har med vand at gøre .Så nu har fantasien frit spil jernvitriol atamon og alt muligt andet.
Emulison betyder at man har gjort et stof opløselig i vand ,som normalt ikke kan opløses i vand ,foreks motorolie, kan ikke fortyndes med vand ,men kommer man sæbe sammen med olie, kan det opløses med vand.erdet til at forstå , det håber jeg .
MVH patrol2

Kommentar
Fra : patrol2

Dato : 22-03-05 20:36

Hej sanne 36
hvad har i malet med .Var det mon plast . og så tak for tilliden, den holder, når det drejer sig om plastmaling skal man bruge fantasien, der er mange muligheder, man skal altid tænke hvilket problem er der i vente, det ser man når man ser andres resultat ,og så tænker man, hvad kan man få der modvirker problemet . Det viser sig det holder i længden ,plast maling bliver i det hele taget kedelig meget hurtig.
MVH patrol2