/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Hvem er årsag til vores knopper?
Fra : paparazzi
Vist : 22760 gange
200 point
Dato : 20-03-05 10:52

Min kæreste og jeg vågner i den sidste uges tid med kløende ben især - vi har nogle små knopper (især ham) og de klør vanvittigt. Hans ligner loppebid (små og hårde) og mine myggestik. Det er frostvejr udenfor endnu, så kan det være lopper? Vi har dog kæmmet begge vores katte og puttet det pels der sad i tættekammen ned i en skål vand, og ingen røde prikker dukker op (loppelort - eller er det æggene? - bliver røde af at komme i vand). Jeg har tidligere haft en kat med lopper, og der var det tydeligt - den kløede sig og der var røde prikker i vandbadet når vi kæmmede den. Vores to klør overhovedet ikke, og deres pels er helt fin ved hudbunden, når vi aer dem den 'forkerte' vej langs ryggen. Hvad kan det være? Kan det være noget helt andet? Sengelus eller hvad der ellers findes af kravl... Håber meget I kan hjælpe, for det er lidt klamt, hvis vi har fået dyr i sengen... Mange hilsner fra Paparazzi

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-03-05 10:58

Der er med næsten 100 % sikkerhed tale om loppebid.

Grunden til, at dine ligner myggestik, skyldes at du er lettere allergisk over for loppebid.

Sådan nogen loppeæg, kan også overleve/ligge i dvale i flere år for så pludselig at klække.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-03-05 11:02

Forresten, det er loppelort der farver vandet rødt. Men så skal der som regel være mange lopper for at opdage det.
Lopper finder du sjældent på ryggen af en kat, men under hagen, på halsen, under "armene" og på mave og i lysken.

Kan være svært at konstatere, men hvis de ikke har haft lopper før, er det ikke sikkert de klør sig til at begynde med, det er ikke selve lopperne der gør at de klør sig, men når de er bidt tilstrækkelig ,mange gange og udvikler lettere allergi så bidene klør.

mvh dova

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 20-03-05 11:09

... gætter også på lopper, æv for den. i har ikke skiftet mærke i vaskepulver, vel?
venligst
...aase

Kommentar
Fra : katho

Dato : 20-03-05 11:32

Jeg må sige at jeg er skeptisk mht om det er lopper, udfra det scenarie du opstiller - så her er nogle andre forslag og jeg håber ikke du tager mig det ilde op at jeg kommer med dem:

1.Fnat - det klør som helvede og bliver værre og værre. Man kan vist komme dertil at man kradser sig selv til blods.
En hudlæge vil kunne konstatere om det er det.

2.I har spist/indtaget noget medicin der er for gammelt/ eller I har spist noget som I har reageret allergisk overfor. For flere år tilbage fik jeg en del knopper, hovedsagelig på benene, men ellers lidt over det hele. Det kløede og jeg tænkte osse på lopper, men nu ikke i så lang tid, da dette virkede anderledes og vore katte havde det fint og var ikke loppebefængt.
Jeg fik en henvisning til hudspecialist der sagde at enten havde jeg spist noget for gammelt medicin, det skulle være typisk at reagere med knopper på det, eller jeg havde spist et-eller-andet som jeg reagerede overfor. Jeg kunne ikke hverken be eller afkræfte hans påstand, bortset fra det første - men efter nogle dage forsvandt knopperne igen.
Håber I finder ud af det, kontakt ellers lægen.

Hilsen Katho

Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-03-05 11:33

Jeg tror også at det er loppebid.

Du skal i gang med en større rengøring. Støvsugeren skal frem og sengetøjet skal vaskes.
Husk at støvsuge madrassen grundigt.

Efterfølgende kan du evt. sprøjte mod lopper.

Citat
Til behandling i omgivelserne findes sprøjtemidler, der dræber æg, larver og voksne lopper. Inden sprøjtningen anbefales det at foretage en grundig støvsugning. Det vil fjerne en del lopper, larver og æg samt det organiske materiale, der er loppernes føde.

For at undgå levende lopper i støvsugeren er det en god ide enten at skifte støvsugerposen efter brug eller lægge den i fryseren i mindst et døgn. Vask eller ryst også dyrets “sengetæpper” regelmæssigt i loppesæsonen. Høj luftfugtighed begunstiger loppernes udvikling, og man bør derfor så vidt muligt begrænse gulvvask i bekæmpelsesperioden.

fra denne side http://www.dpil.dk/HTML/kattelopper.htm

Jeg har selv prøvet det, det er bestemt ikke sjovt at have lopper i sengen.

Loppebid på mennesker viser sig meget forskelligt fra den ene person til den anden.

HIlsen ans

Kommentar
Fra : katho

Dato : 20-03-05 11:35

Hej igen
Jeg har flere gange haft lopper i huset ( mange år med katte ) og jeg synes lige du skal starte med at finde ud af om det er lopper inden du går igang med den store omgang det kan være at gå igang med at udrydde lopper.
Katho

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-03-05 11:58

Hvordan udrydder manså nemmest lopper:
Først noget på katten, der gør at de voksne lopper ikke vil være på den, (noget af det der bare skal bare sprøjtes et par dråber i nakken på katten og behøver ikke slå lopperne ihjel).

Og så det vigtigste: Lopper kan kun leve i kort tid væk fra katten og kun formere sig når de er på dyret, så derfor dør hurtigt af sig selv og derfor er det æg og larver man skal koncentrere sig om.

Efter at have brugt adskillige hundrede kroner på diverse midler, som Absolut og jeg ved ikke hvad,der skulle slå lopper ihjel, så er det ikke særlig effektivt, det jeg synes virker bedst en spraydåse der hedder LOP-A methopren-spray. Det sprøjtes hele huset med, og virker i 5 mdr.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 20-03-05 14:22

Har i fugle? Det ville også være et godt sted, for opformering af lopper, Fuglelopper kan også leve længe nok til at bide mennesker inden de dør efter et par dage. For at udrydde dem (holde dem nede) skal du sikkert bruge de råd du har fået her, dem allesammen, en kønsmoden loppe lægger ca, 20 æg i døgnet, hvis du så kun fanger de 19 så kommer du aldrig videre

Kommentar
Fra : katho

Dato : 25-04-05 16:56

Jeg er lidt spændt på at høre om problemet ngensinde blev løst - var det lopper ??
Hilsen Katho