/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hus og Have
Fra : inva
Vist : 1530 gange
50 point
Dato : 19-03-05 16:52

Grene der er knækket af en rhododendron kan de sættes i jorden og komme til at vokse

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 19-03-05 17:00

Jeg har gennem årene taget stiklinger af mange slags prydbuske - med held - men aldrig fået rododendron til at slå rod. Så min erfaring siger nej. Derimod kan du få frø af rododendron til at spire og gro.

Kommentar
Fra : inva

Dato : 19-03-05 17:04

Tak for svaret hvad tid er bedst at så

Accepteret svar
Fra : valde.

Modtaget 60 point
Dato : 19-03-05 17:16

Jeg sår altid den slags om efteråret, når frøene er modne. Det gør jeg ud fra den betragtning, at så åbner frøkapslerne, og så må naturen mene at det er såtid. (den betrgtning holder jo ikke med grnsager) Mange frø fra buske og træer skal have en vinter med frost o.s.v. for at spire. Når man er i tvivl - det er man tit - så kan man så halvdelen forår og haldelen efterår. Såjorden kan være en tredidel havejord en trediedel spagnum og en trediedel groft grus

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 19-03-05 17:17

Grene der er knækket af, kan sættes i en vase med vand. Det er dog vigtigt at vandet er surt og har masser af næring. Der vil så dannes små hvide rødder. Når disse er blevet mange, kan grenen plantes men IGEN i sur jord. Udplantning skal ske i varm jord.

Opformering via frø er også muligt, men bør ske indendørs ved god varme, evt. i drivhus. Igen god varme.

Det er vigtigt at holde sig for øje at Rhododendron ER en surbundsplante og skal behandles som en sådan.

Kommentar
Fra : inva

Dato : 19-03-05 18:31

tak for hjælpen

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 19-03-05 18:36

inva - det er altså ikke nok at sige tak. Du skal også lukke spørgsmålet.

Ved du ikke hvordan man lukker et spørgsmål, så se her:

Når du går ind på dit eget spørgsmål, vil du se at der over hver enkelt kommentar, helt ude til højre står
Accepter som svar. Du vælger den kommentar du synes har været til størst hjælp for dig. Så klikker du på teksten Accepter som svar. Du får så lov til, dels at angive ved et antal stjerner imellem 1 og 5, hvor godt du synes svaret var, samt at skrive en besked til den der svarede. Derefter trykker du på OK-knappen. Nu er dit spørgsmål lukket, den dygtige svarer har fået sine point, og spørgsmålet er lukket. En af fordelene ved at lukke sine spørgsmål er at andre der vil læse spørgsmålet og svaret, skal betale 10% af point-antallet for at læse det efter at det er lukket. Det betyder at hvis dit spørgsmål var til 100 point, koster det 10 point at åbne det efter at du har lukket det. Du kan dog max. få 50% af dine point tilbage på den måde. Men det betyder også at et 100 point spørgsmål kan ende med kun at have kostet dig 50 point. M.v.h. Arne

Godkendelse af svar
Fra : inva

Dato : 19-03-05 21:29

Tak for svaret valde..
jeg vil prøve at samle frø og så nogle til efteråret tak og igen til foråret tak.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 19-03-05 21:49

inva

Jeg har set, at du har lukket dit spørgsmål, men det står ikke skrevet nogen steder at et spørgsmål SKAL lukkes.

Held og lykke med dine planter.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : inva

Dato : 19-03-05 22:09

Hej Ans Tak fordi du svarer jeg er ret ny her men jeg får nok lært det hilsen inva

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 19-03-05 22:25

inva

ans har ret i at det ikke står skrevet nogen stedet at man SKAL lukke sine spørgsmål. Men det er en god ide at opføre sig pænt og ordentligt. Det har du også gjort. Hvis min kommentar om lukning at spørgsmål har hjulpet dig i den henseende, er det jo kun godt. Det er altid pænt og ordentligt at sige TAK, og det gjorde du også.

ans har bare den mening at man ikke skal lukke sine spørgsmål, hvis man ikke er enig med svarerne.

Jeg mener at man skal lukke sine spørgsmål, hvis man har fået mange gode kommentarer. Man kan nemlig ikke altid påregne at få de svar man gerne vil have. Man kan altid takke for god hjælp.

Hilsen Arne

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 20-03-05 00:29

selv tak, jeg håber du får held med det det er sjovt at fremstille sine egne planter