/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
!__Metallica/forstærker__!
Fra : Elfredo
Vist : 613 gange
80 point
Dato : 19-03-05 13:21

Hej allesammen...
Er nok et nogenlunde nemt spørgsmål for de som har spillet guitar i længere tid..
Min forstærker.. jeg ved ikke hvordan man laver de forskellige lyde på den.. Altså det er en meget lille forstærker.. Ikke så mange valg muligheder..

Når der fek.s i en metallica sang står at der skal "palm mute" på..
Hvad er det, og hvordan laver du det?
Jeg vil også gerne vide for dem der spiller meget metallica, om hvad det er for en lyd de oftest bruger når de spiller i albummet "s & m"..
Håber i kan komme med nogle gode svar.. :)
På forghånd tak..

Frederik//

Accepteret svar
Fra : katho

Modtaget 90 point
Dato : 19-03-05 13:42

Min søn Frederik har flg. svar:

Palm mute er: Højre håndflade læggers ned lodret på strengene og så spiller du. Med denne teknik dæmpes lyde.

S & M: Der er symfoniorkester med på "s og m" - symphoni og metallica.

Ellers få dig en guitarlærer, søg evt. efter een på www.aage.dk
Håber det er ok svar, det kan være lidt svært at forklare

Hilsen Frederik
og Katho

Kommentar
Fra : katho

Dato : 19-03-05 13:43

Forøvrigt - det er nok lidt svært at starte med Metallica, hvis man lige er startet med at spille guitar.

Kommentar
Fra : Elfredo

Dato : 19-03-05 15:32

Tak for svarene Katho og Frederik..
Jeg har skam også en guitar lærer og jeg har snart spillet i et halvt år og kan meget af metallicas sange..
men vidste ikke så meget om det der med lydene.. jeg har lige lært det med at lægge håndfladen over strengene men vidste ikke at det var palm muting.. gør jeg så nu.. og ja, ved godt at der er symfoni orkester med i "s & m".. jeg snakkede om hvad for nogle lyde der mest bliver brugt i albummet på guitaren altså.. men tak alligevel..

Hilsen Frederik.

Kommentar
Fra : tiemaster

Dato : 19-03-05 16:42

hvis det er svart nok for dig skal du huske og lukke spørgsmålet :)

Kommentar
Fra : Elfredo

Dato : 19-03-05 16:45

ja.. du har vel nok ret

Godkendelse af svar
Fra : Elfredo

Dato : 19-03-05 21:38

Tak for svaret katho.

Kommentar
Fra : katho

Dato : 19-03-05 21:45

Du kan sikkert søge på nettet mht. hvilke pedaler/forstærker Metallica bruger specifikt for at få de lyde i s & m.
Eks. kan emg 81/85 pickup osse være medvirkende til lyden.
Held og lykke med dit guitarspil
hilsen Frederik og Katho

Kommentar
Fra : mariekiksPige

Dato : 19-01-08 11:11

Kører metallica ikke bare med ren marshall lyd evt krydret med en lettere distortion pedal.