/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Motorolie thansen.dk 5W/40? godt eller s~
Fra : mhythos
Vist : 5126 gange
50 point
Dato : 18-03-05 12:36

Nu kunne jeg godt tænke mig at starte en diskution om t-hansen motorolie, da jeg ville være god ved min bil ville jeg købe den "bedste" motorolie til min bil. Læste så en del tråde omkring de emne og kom frem til at man skulle holde sig fra thansen motorolie. Men hvorfor nu det når en "klog" mand også siger at bare motorolien lever op til diverse standarter som man kan læse på dunkens mærke. Når jeg så går på thansens side finder jeg at olien lever op til følgende standarter: API SL/CF, ACEA A3.B3.B4, MB.229.3, Porsche, BMW-98, VW 502.00/505.0

Tvivler det er anden sortering, for så ville de jo ikk ligefrem leve op til de standarter.
Andre siger man skal holde sig fra det billig møg, men hvad er forskellen på at bilka køber et stor parti ind en gang imellem og sælger shell helix til 199 kr og på at thansen har en fast aftale "måske" med shell om at smide thansen mærker på og sælge den samme olie til fast lav pris 199 kr da de helt sikkert køber stort ind.

Selfølgelig hvis man lige kommer forbi bilka og ser et godt tilbud på shell helix køb det, men hvis det nu ikk lige er på tilbud er det thansen har så ikk fint? ellers skyldes det almindelig skepsis over for billig varer.

Selvom man gang på gang f.eks med madvarer, reservedele og hvad ved jeg. Ser at det er det er de samme produkter med foskellige mærker/inpakning?

Fortsat god dag :)

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-03-05 12:42

Hvis du spørger de "kloge" siger de at det er et dumt sted at spare. Muligvis har olien en eller anden form for specifikation, men onde tunger påstår at billig olie ikke kan holde deres specifikationer så længe som de dyrere (bedre!) olier.

Men når man kigger på udbuddet af kinesisk ragelse med fantasispecifikationer THansen iøvrigt sælger, ville jeg ikke personligt hælde det på min bil. Der er for meget kræmmermarked over det firma, til at jeg kan tage dem seriøst.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-03-05 12:45

Det er lidt svært at tro på en "kvalitets-specifikation" på hylde 1, når specifikationerne på det der står på hylde 2 er så tykke nogle løgne at guderne lystigt roterer.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 18-03-05 12:59

Jeg bruger den motorolie som er anbefalet i min instruktionsbog til min bil, jeg syntes at for at spare 3-400 kr. på et år på billig olie er noget af et eksperiment - som jeg ikke vil udsætte min bil for.
Det er så små penge at spare i forhold til de udgifter man måske kan risikere at påføre sig selv, og i forhold til det man betaler for sin bil.

//bentjuul

Kommentar
Fra : stilke

Dato : 18-03-05 13:05

Jeg ved ikke hvilket olieselskab der står bag THansen olien, men er det et anerkendt selskab, som den olie der benævnes fra Bilka, som er SHELL, så vil jeg ikke være betænkelig ved at købe den. Hvis olien er fra multinational selskab, må man konkludere at kapitalen er iorden, og olien også, og hvis der skulle blive noget med kvaliteten, så motorer bliver ødelagt, har de jo et problem. Hvis API normen er ok. til din bil, kan du roligt bruge den, og hvis ikke så er der nogle der får et problem.
Jeg kunne godt forestille mig at der kunne være små varianter med additiver, men til almindelige husholdningsbiler, er det ingen problem, for vi køber jo alligevel altid en olie som er overkvalifiseret.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 18-03-05 13:06

Uanset pris of navn, kan du være sikker på kvaliteten af en olie, hvis den overholder nogle specificationer.

Olie er en vigtig del for din bil, og man skal bestemt være påpasselig med hvilken olie man hælder på sin bil en 5W/40 er ikke bare en 5W/40.

Skriver T.Hansen at deres olie overholder en bestemt specification, mon ikke de så overholder den ???

Ellers kan den dyreste olie til 900,- kr pr. liter også "lyve" og ikke overholde specificationerne.

Men du bliver nød til at finde ud af hvilke krav der er til netop din bil.

Nu skriver 3773 at de billige olie ikke kan holde specificationerne så læneg som andre olie. Det er jo noget pjat, da der bag specificationen ligger en arbejdsgang.
f.eks. at en olie skal kunne tåle en opvarmning til xx grader i xx min, og kunne opsuge xx mg slampartikler, og have xx viskositet.
Det er hvad der ligger bag en specification.

Kan en olie ikke overholde kravene i en specification f.eks.
VW 502.00/505.00 kan olie ikke tillade sig at påtrykke at de overholder den specification for de gør de jo ikke.

Er du vild i tvivl, bed T.hansen om noget mere skrifteligt materiale på olie, de vil de sikkert gerne give dig.

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 18-03-05 13:12

Det er ikke prisen som gør olien god.. hvis t.hansens olie er godkendt efter samme præmisser som alle andres, ja så må deres jo også være lige så god..
Hvis i vil ha dyr olie så køb den på en tankstation..så er den nok meget meget bedre..hehe.
Junior

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-03-05 13:17

Nej Thulin det skriver 3773 ikke. 3773 skriver: "onde tunger påstår at billig olie ikke kan holde deres specifikationer så længe som de dyrere (bedre!) olier." Jeg har læst den påstand, skrevet af blandt andet Carl J. Buus, Jyllands Posten. Om postulatet holder, ved jeg ikke.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 18-03-05 13:25

Af hjertet undskyld til 3773 for en fejl citering.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-03-05 13:38

Om alt er. Jeg ville ikke selv købe olie i en butik der handler med så meget useriøst ragelse som TH gør. Det ville nage mig langt ind i sjælen om nu produktet jeg køber (olie) er ligeså meget noget bras som alt det andet. Olie er immervæk livsnerven i en bilmotor. Så jeg fortsætter med at blive plyndret hos den lokale udstyrsforretning. Til gengæld får jeg da lidt rabat, på den olie jeg køber.

..og om motorjournalisterne tager helt fejl.....Tjaee, tror du ikke Carl Buus havde fået en masse bank i avisen, hvis han gentagne gange skrev noget der ikke holdt vand.

Iøvrigt kan de "fine" mærkevarer oftest fåes på bud, i stormagasinerne.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-03-05 16:32

Billig olie er efter min mening ganske udmærket, såmænd også det billige i Aldi til 15,-/liter.
Mange gange tror jeg også som en er inde på, at det kommer samme sted fra.

Jeg bruger aldrig andet end billig olie, og nogen gange går der længe mellem skift, så der bare efterfyldes en sjat hvis det er nødvendigt, og det er små forholdsvis højtydende turbodieselmotor med og uden intercooler, og de kører flere hundredetusind kilometer uden problemer.

Nogen bekendte havde på et tidspunkt en gammel slidt Honda Civic der brugte en del olie.
Den fik såmænd til sidst lov til at køre på spildolie, og klarede det fint i mere end et år, indtil den blev dømt død p.g.a. rust.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 23-03-05 11:05
Kommentar
Fra : 127tage

Dato : 24-03-05 19:41

jeg synes hvis der er en ny bil du har skal man lige tænke over og man ikke lige også skal ofre det sidste og så helde noget mere kvalitets olie på. men hvis det derimod er en gammel slæde der skal skrottes om et par år eller deruden synes jeg ikke der kan ske det store ved at købe noget thansen olie...

men prøv at kikke i harald nyborg www.haraldnyborg.dk de har tit kvalitets olie til meget billige penge... valvoline er tit på tilbud der....

håber du kunne bruge dette lille indlæg på dit spørgsmål til noget

mvh tage

Kommentar
Fra : skaaning

Dato : 27-03-05 18:31

lad være med at købe den billige olie.... selv om den står som en feks 5w-40 olie så ændres dens viskositet sig hurtigere end de dyrer mærker feks Castrol. så du risikere at efter en uge er viskositetten feks0w-30 eller 10w-40. brug pengene på de anerkendte og noget dyrer mærker da det er billigere end at reparere en motor..

Kommentar
Fra : mhythos

Dato : 28-03-05 03:07

Jeg har kigget lidt rundt, det er ingen problem at købe noget mærkevare olie til samme pris som ved Thansen. Så det kan man jo lige så godt når prisen er den samme.
Tvivler bare på at viskositetten ændrer sig efter en uge som nævnt. For så kan den jo ikk leve op til de standarter som der blir lovet på dunken. Vil tro at de standarter er lantidstest, hvor det netop blir testet at olien ikk ændrer sig.