/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
knæklys
Fra : lham
Vist : 4741 gange
100 point
Dato : 18-03-05 05:55

kan man selv lave en blanding som lyser ligesom den der findes i knæklys og hvordan ?

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 18-03-05 08:16

Det kan du da.

Prøv kig på denne hjemmeside, hvor det forklares.

http://science.howstuffworks.com/light-stick2.htm

Jeg vil så sige pr. erfaring, så kan det ikke betale sig selv at lave dem.
Som "alm." person kan det være lidt dyrt at komme til de ellers billige kemikalier som du skal bruge.

Men det er sjovt nok at prøve. Og det kan sagtens lade sig gøre.
Du kan evt. købe kemikalierne hos Bie&Berntsen (sælger ikke til private, det problem vil du møde mange gange)

Kommentar
Fra : ujbv

Dato : 18-03-05 09:01

Hej Iham

Vi har nu ikke eksperimenteret med kemi derhjemme, så jeg kan ikke give dig et direkte svar på dit spørgsmål. Vi køber knæklys i pakker á 50 stk. ca. ø5-6 mm x 20 cm knæklys som kan kobles sammen for 100 kr - altså 50 øre stykket hvilket jeg egentligt ikke "gider" lave mit hjem om til et laboratorie for. Nogle gange sælger ungerne dem videre med fortjeneste så de har råd til at købe nye, så det løber som regel rundt af sig selv. De har dog fundet ud af at når lyset forsvinder - så er det muligt at fryse dem ned nogle timer (3-5 timer - IKKE flere dage) Det får væsken til at samle sig og de kan derefter knækkes igen. Enkelte kan ikke - men de fleste kan.

Kommentar
Fra : ujbv

Dato : 30-06-05 13:13

Iham

siden thulin har givet dig et direkte link .. .hva så med at afslutte det her spørgsmål så det ikke hænger og "roder"

god sommer