/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Yamaha Jog ... Hjælp!!
Fra : john.Svenningsen
Vist : 2954 gange
220 point
Dato : 17-03-05 13:20

Hej jeg har en Yahama Jog Fine Selection med et problemer jeg håber at i kan hjælpe mig....

1. En af ledningerne der er loddet på bunden af tændingslåsen for over 20 volt den er så varm at der kommer røg fra den

2. Alt lys der kører over generatoren (forlys, baglys, speedometerlys...) lyser meget svagt men så snart jeg kobler spændingsregulatoren fra er det meget kraftigt jeg har også prøvet med en anden spændingsregulator uden held..

Hvis i evt. har et el diagram over yamaha jog vil jeg blive meget glad hvis i gad at scanne det ind og sende til mig på john.svenningsen@mail.dk

jeg håber at i kan hjælpe mig på forhand Tak..

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 17-03-05 15:44

Du skal vel bare have et andet batteri? Kan du lade det op med en autolader, så knallerten kan starte, det tror jeg ikke du kan?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : john.Svenningsen

Dato : 17-03-05 16:29

så knallerten kan starte med el start eller hvad... så jo det har jeg haft gjort men der var der ingen pære i tror du den lyser ordentligt hvis jeg lader batteriet op
eller køber et nyt

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 17-03-05 17:19

Så køb da en pære, der er da lov for at alt lys skal fungere.
Jeg tror dit batteri er faldet sammen og dermed kortsluttet.
Men det er jo kun dig der kan fortælle om det kan lades op med en billader?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : john.Svenningsen

Dato : 17-03-05 17:31

jeg har nu prøvet med et nyt batteri med fuld strøm og alle pærer i ... ingen forskel stadig svagt lys

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 17-03-05 18:19

Så er der en dårlig forbindelse i din tændingslås. Prøv at trække en ledning fra plus til det sted hvor tændingslåsen varmer, og se om der så er bedre lys.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Splich

Dato : 17-03-05 21:33

Har du målt dig frem til der er 20V i den ledning? Det er kun mulig at få 20V hvis din strømspole er brændt sammen, eller der er en skade på den så viklingerne er kortsluttede. Jeg tvivler stærkt på der er 20V nogle steder på den. Er sikker på det er en kortslutning.

Kommentar
Fra : john.Svenningsen

Dato : 17-03-05 23:15

ja jeg har målt det

Kommentar
Fra : john.Svenningsen

Dato : 18-03-05 16:31

jeg har du prøvet det med ledninged fra plus og til den var "loddeklat" på tændingslåsen..
men så snart at ledningen rører slukker knallerten ...

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 18-03-05 17:21

Du er sikker på at du ikke er kommet til at vende batteriet forkert? Rød ledning skal sidde på plus?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : john.Svenningsen

Dato : 19-03-05 18:34

JA 100 % sikker

Kommentar
Fra : john.Svenningsen

Dato : 20-03-05 15:43

Hmm er der ingen der kan hjælpe mig ...

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 21-03-05 23:58

Du er nødt til at fortælle noget mere:
1.Virker starter og blinklys.
2.Virker alt andet lys.
3.Bliver det kraftigere, når du gasser op.
4.Har det været kraftigere før.
5.Har du prøvet at lade batteriet op.
6. Og er du nødt til at lade det op med en lader.
7.Har du prøvet at holde en pære på batteriet, og så gasse op for at se om den lader kraftig på det så den lyser mere op.
8. Har du rodet med ledninger i frontskjoldet/tændingslåsen/alarm
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : john.Svenningsen

Dato : 22-03-05 11:04

1. Ja
2. Alt virker, men forlys, baglys, og speedometerlys er svagt.
3. ja
4. da jeg fik den sprang den pærerne og lyset var meget stærkt men så opdagede jeg at en af ledningerne til regulatoren var knækket over efter jeg lavede det blev lyset svagt men pærerne springer ikke mere.
5. ja, ingen forskel på lyset, men el start og alt andet virker perfekt.
6. hmm ja for det er et gammelt lorte batteri men har også et nyt der skal på men laderen virker hvis det er det du er ude efter fordi en dag for batteriet var helt tomt kørte jeg en lille tur og så kom det hele så småt til livs det vil sige der var strøm på
7. nej men jeg har prøvet uden regulator og det gir jo sådan set det samme og der lyste den meget kraftigt.
8. jeg ved ikke om man kan sige jeg har rodet med dem men jeg har da nok lavet noget med el nettet.

mvh. John Svenningsen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 23-03-05 00:15

Spørgsmålet er om du ikke har vænnet dig til det kraftige lys, og desuden har en forpære der måske ikke er den rigtige eller er blevet meget sværtet inden i af den kraftige strøm den fik engang.
Endvidere er lyset jo også meget afhængig af parabolens tilstand, om der er rustpletter eller ikke er helt blank, så kan den jo tørres af med rene klude og sprit.
Men du kan jo måle med et voltmeter om spændingen til feks. forpæren er oppe på mindst 12 volt.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : john.Svenningsen

Dato : 23-03-05 16:07

nej jeg har en ven der også har en jog og hans lys er meget kraftigere og det er er både forlys og baglys og speedometerlys så det er ikke forkert pære eller ødelagt parabol. og jeg har målt med voltmeter den får kun 10 volt

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 24-03-05 15:22

Ja, det er lidt mystisk.
Vi er enige om at generatoren(statoren) jo er ok, når den kan lave nok strøm når spændingsregulatoren er af.
Spændingsregulatoren kan jo heller ikke fejle noget, når du har prøvet en anden, og fejlen stadig er der.
Tændingslåsen kunne være problemet, og du kunne låne en ved THansen, da man kan få sine penge retur hvis du ikke har ødelagt noget.
Men jeg spekulerer på din stelforbindelse, du kan prøve at trække en ledning fra batteriets stel (Minus) og over til knallertens stel et andet sted.
Prøv også at fjerne stelledningen helt fra batteriets stel, så batteriet ikke er sat ind (Du skal ikke gøre det medens den går, men før du starter)
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : john.Svenningsen

Dato : 24-03-05 16:01

nej det er ikke generatoren....
jeg har nu prøvet dine forsøg...
Helt uden ledning på stel er der ingen forskel på forlys, baglys, og speedometerlys. Men horn, blinklys, benzinmåler, el-start osv. virker ikke uden stel....
med ledning fra stel på batteriet til stel på et tilfældigt sted på scooteren er der overhovedet ingen forskel i forhold til når batteriet er koblet korrekt på med stel og strøm +
men jeg opdagede at stel ledningen til batteriet var helt "smadret" i toppen hvor den er spændt på krogen man skruer på batteriet, der var den helt flænset op men når alt el virker og der ikke var forskel fra når jeg selv trak en ledning så regner jeg med at den flænset ledning virker som den skal

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 24-03-05 16:36

Ja den flænsede ledning må jo så virke.
"Men horn, blinklys, benzinmåler, el-start osv. virker ikke uden stel...." nej det skal det heller ikke.
Så er der en ting du skal prøve, det er om dit stel til alle lygterne er i orden, det afprøver du ved at trække en ledning fra for eller bagpærens sokkel til et stel på knallerten, evnt. batteriets stel (Minus) Hvis det hjælper på begge pærer eller kun den du gør det ved, så må der jo være steder der har en dårlig stelforbindelse.
For at se om den lader på batteriet, kan man jo bruge et voltmeter og så gasse op, eller en pære der sættes mellem polerne og man ser om den bliver kraftigere.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : john.Svenningsen

Dato : 24-03-05 17:11

Jeg prøvede at sætte en ledning på soklen til forlygten og så ned på stel.. ingen forskel
så prøvede jeg fra forlygten ned til - på batteriet stadig ingen forskel.... men jeg opdagede at ledningen til langt lys var hoppet af men det har vel ikke noget med det at gøre....
med hensyn til om den lader på batteriet så mener jeg at jeg målte at der ikke var noget forskel om jeg gav gas eller ej på voltmeteret altså... men en vinter dag var der slet ikke noget el der virkede der var ingen gang gnist på batteriet hvis jeg slog ledningerne sammen så kørte jeg lidt og så begyndte benzinmåleren så småt at virke og senere virkede det hele igen så den må jo lade eller også var det da batteriet fik lidt varme fra "laderen" at det så småt begyndte at lade..kunne det tænkes at batteriet er så dårligt at det ikke kan lade ordentligt for voltmeteret viste jo ikke støre men aligevel virkede det efter en lille kører tur

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 24-03-05 20:39

Men den 17-03-05 17:31 skrev du at du havde prøvet med nyt batteri.
Men den må jo lade da der kom mere strøm efter en køretur.
Min konklution, må være at der er en dårlig forbindelse fra statoren op gennem tændingslåsen og ud til lyset.
Det skulle ikke undre mig hvis fejlen udelukkende ligger i tændingslåsen.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : john.Svenningsen

Dato : 24-03-05 20:53

Ja jeg PRØVEDE med nyt batteri men koblede det fra igen for vil ikke sætte det på før jeg er sikker på at alt virker som det skal så dette batteri ikke også bliver lige så elendingt
hmm jamen så må jeg jo prøve med en anden tændingslås, det der du sagde med thansen er det en service de har hvor man kan prøve tændingslåsen eller skal man gøre som om man vil købe den og så komme og aflevere den igen.....
..... hvis ikke den udelukkende ligger i tændingslåsen hvor kan den så typisk ligge tror du det er selve ledningerne der er i stykker så kan jeg bare ikke forstå hvorfor det virker "fint" uden regulator...

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 24-03-05 23:05

Man skal gøre som om man vil købe den og så komme og aflevere den igen, og sige man har fået nøglen til at virke.
Hvis der er en dårlig forbindelse i bunden af tændingslåsen, eller en multisamler eller ledningen er blevet tynd et sted, så løber der ikke meget strøm igennem, men hvis spændingen bliver høj, så skal der ikke så meget strøm til at lyse kraftigt.
Men i alle de tilfælde, vil der afsættes meget varme det pågældende sted, så man skal finde et sted der bliver meget varm (Det blev lodningen jo også) ved at føle efter, eller termofotografere. Men hvem har lige 5000kr til termofoto.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : john.Svenningsen

Dato : 24-03-05 23:52

hmm jeg har tjekket thansen og en masse andre shops men de har kun en tændingslås der passer på jog as og min er en fs .... så der ved jeg ikke lige hvad jeg skal gøre, hmm måske en yamaha forhandler kan skaffe til fs men det koster sikkert kassen sådan noget originalt noget.... men hvis jeg skal have ny tændingslås kan man bare koble den på stikket og så bruge den nye nøgle sådan uden vidre...

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 25-03-05 00:43

Jaa, men det kan være lidt svært at skifte, man skal skifte den komplet, men så virker den nye nøgle også.
Prøv også at sprøjte lidt WD80 eller Pronto ind i låsen alle de steder du kan komme til, og så bevæg nøglen i startposition en masse gange.

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : john.Svenningsen

Dato : 25-03-05 10:37

jeg har en ven der også har en jog .. kan man så bare prøve at koble hans tændingslås på min jog bare ved at koble stikket på min og så bruge hans nøgle...

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 25-03-05 10:59

Ja, hvis alle stik der kommer fra tændingslåsen bliver flyttet over.
Din ven, er det Martin_Svenningsen, eller er det dig der har 2 profiler?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 25-03-05 11:03

Husk at den "gode tændingslås" kan have et indbygget stel, så den skal enten helt monteres eller have en stelforbindelse over på din.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : john.Svenningsen

Dato : 25-03-05 11:35

kan man ikke bare lade den side på vennes jog og have stel forbindelse der og så bare koble stikket på min

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 220 point
Dato : 25-03-05 12:26

Jo hvis ledningerne kan nå.
Men hvis der er stelforbindelse i den tændingslås, så vil det først fungere hvis du trækker en ledning fra hans stel til dit, feks. fra hans minus til dit batteries minus.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : john.Svenningsen

Dato : 25-03-05 12:47

okay ... så får jeg hvis ikke mere ud af det her .. jeg skal nok ud og ekspermentere ... så jeg lukker her

Godkendelse af svar
Fra : john.Svenningsen

Dato : 25-03-05 12:47

Tak for svaret pallebhansen.