/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
Når man er gift
Fra : Axelise
Vist : 837 gange
100 point
Dato : 17-03-05 09:59

Ændrer ens skatteforhold sig (fradrag, skatteprocent osv.) når man er blevet gift? Jeg har fået et skattesmæk på 8500 kr, som jeg slet ikke kan forstå, og jeg tænker, om det har noget at gøre med at jeg blev gift sidste år? Eller er det helt i skoven? Vi skal have lavet særeje, men har endnu ikke fået os taget sammen til at lave papirarbejdet, som min bror, der er advokat, vil hjælpe os med. Vil det evt. ændre noget?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 17-03-05 10:02

skatteforholdene ændrer sig - firkantet sat op - når man lever sammen eller er gift fordi husstandsindkomsten så samles.

Kommentar
Fra : hans_ussing

Dato : 17-03-05 10:10

Her gå ind i www.toldskat.dk der står dert alt om beskatning af gifte.

Hilsen
Hans

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 17-03-05 10:18

Der sker en masse når man bliver gift.

Hvis man bor sammen og ikke er gift, har man 50:50 fradrag. Lige så snart man bliver gift, vil den person med det laveste skattetræk "bruge" fradraget først.
Dette betyder at hvor man før delte fradraget, så deler man ikke mere, men staten får lidt mere ud af det hele.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-03-05 13:11

Skattereglerne ændrer sig ikke når man ikke er gift, mirit
Der er intet der hedder sambeskatning kun for samlevende.

Men Axelise du har sådan set fået svar, det var bare en kommentar til mirit, at hun er lidt fejl på den

mvh dova

Kommentar
Fra : hans_ussing

Dato : 17-03-05 13:33

Det er sådan, at hvis ikke ægtefælle 1. ikke tjener op til topskatteloftet, kan ægtefælle 2. overført resten af mellemskatten til sin skatteberegning. Det betyder, at hvis den 2. tjener over topskatteloftet bliver det en biligere beskatning for den 2.

Håber det er nemt at forstå, derfor lav dig en skatteberegning på www.toldskat.dk.
Så kan du se forskellen.
Hans

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 19-03-05 17:59

Jeg har været inde på Toldskat.dk men kan ikke finde noget om beskatning af gifte. Hvor finder jeg det henne??

Accepteret svar
Fra : hans_ussing

Modtaget 100 point
Dato : 19-03-05 19:43

Ok her er en link som jeg lige fandt til dig på toldskat.dk
http://www.tastselv.toldskat.dk/Beregn2004ul/ProfilServlet

Det hedder beregn din skat. Tast alt her ind i som enlig og så bagefter som gift.
Så kan du se forskellen, hvis der er en det kommer an på indkomststørrelsen.

God fornøjelse.
Hans

Godkendelse af svar
Fra : Axelise

Dato : 20-03-05 13:53

Tak for svaret hans_ussing.