/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
spiser rå æg
Fra : AnneLarsen
Vist : 5665 gange
50 point
Dato : 16-03-05 19:17

jeg har en nu 16 år gammel foxterrier - han er det sidste årstid blevet helt vild med rå æg, så meget at han selv går ind i hønsegården og "stjæler" æg.
Er det usundt for ham, og hvorfor gør han det, kan han mangle noget?
Han virker ellers ret frisk og glad.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 16-03-05 19:21

Det er helt sikkert ikke sundt i større stil. Om han snupper et i ny og næ har til gengæld ingen betydning. Kaster han ikke op eller bliver dårlig af det, mener jeg, hans alder taget i betragtning, at han skal have sin fornøjelse i fred.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 16-03-05 19:28

Der er vist et eller andet med rå æggehvide, der ikke er så godt... Jeg kan dog ikke rigtig huske, hvor jeg har det fra....

Blomme og skal er fint nok, men du kan nok ikke få ham til at spytte hviden ud.
På den anden side lever ræve jo fint på en kost der indeholder mange hele æg...

Tror du ikke, han gør det, bare fordi det er sjovt? ---En lille hvid bold med lækker mad indeni?
Det må være næsten som fyldt chokolade for os andre..
Hundes helbred er jo forskelligt, især i den alder, så måske skulle du snakke med dyrlægen om lige netop DIN hund kan tåle det. --Altså ved lejlighed..

Kommentar
Fra : AnneLarsen

Dato : 16-03-05 19:34

Jeg mener selv at have hørt at det er usundt for hunde med æggeblommer da de indeholder for mange proteiner og det er vist ikke så godt for pelsen (kun godt for katte)
vi har indtil nu prøvet at holde ham fra det af den grund.

Kommentar
Fra : basenji.dk

Dato : 16-03-05 19:44

Hej Anne,

Rå æg er bestemt ikke skadeligt for en hund! Æg er faktisk noget af det bedste en hund kan få rent næringsmæssigt.

Først og fremmest er det råt (hunde er jo rovdyr hvis fordøjelsesapperat egentlig er indrettet til at optage næring fra RÅ fødeemner).

Proteiner er i sig selv ikke skadelige for hunde i store mængder. Det, der gør proteiner skadelige for hunde er når de er i en form, der ikke er optimal for hundens fordøjelsessystem. Altså når proteinet er af dårlig kvalitet. Proteiners kvalitet forringes for eksempel af opvarmning og tilberedning og det er disse "ødelagte" proteiner, der kan give pelsproblemer, hudproblemer mv (især hvis de er i kombination med store mængder ris, korn eller andet, der heller ikke rigtigt "hører til" i en rovdyrsmave).

Men fordi ægget er råt har du intet at bekymre dig om. Jeg fodrer selv helt råt og rå æg er en hyppig bestanddel af mine hundes kost. Hunden har stor glæde, næringsmæssigt, af både hvide og blomme.

I æg findes A-vitamin, B-vitamin, Biotin, D-Vitamin, E-vitamin, folinsyre, Jod, Jern, K-vitamin, Fosfor og selenium.

Selvfølgelig skal hele hundens kost ikke bestå udelukkende af æg, ligesom vi ikke ville kunne leve af gulerødder alene uanset hvor sunde de er, men det er kort sagt en RIGTIG sund cocktail din hund der har fundet sig.

Bedste hilsner,
Stine

www.basenji.dk

Kommentar
Fra : basenji.dk

Dato : 16-03-05 19:44

Hej Anne,

Rå æg er bestemt ikke skadeligt for en hund! Æg er faktisk noget af det bedste en hund kan få rent næringsmæssigt.

Først og fremmest er det råt (hunde er jo rovdyr hvis fordøjelsesapperat egentlig er indrettet til at optage næring fra RÅ fødeemner).

Proteiner er i sig selv ikke skadelige for hunde i store mængder. Det, der gør proteiner skadelige for hunde er når de er i en form, der ikke er optimal for hundens fordøjelsessystem. Altså når proteinet er af dårlig kvalitet. Proteiners kvalitet forringes for eksempel af opvarmning og tilberedning og det er disse "ødelagte" proteiner, der kan give pelsproblemer, hudproblemer mv (især hvis de er i kombination med store mængder ris, korn eller andet, der heller ikke rigtigt "hører til" i en rovdyrsmave).

Men fordi ægget er råt har du intet at bekymre dig om. Jeg fodrer selv helt råt og rå æg er en hyppig bestanddel af mine hundes kost. Hunden har stor glæde, næringsmæssigt, af både hvide og blomme.

I æg findes A-vitamin, B-vitamin, Biotin, D-Vitamin, E-vitamin, folinsyre, Jod, Jern, K-vitamin, Fosfor og selenium.

Selvfølgelig skal hele hundens kost ikke bestå udelukkende af æg, ligesom vi ikke ville kunne leve af gulerødder alene uanset hvor sunde de er, men det er kort sagt en RIGTIG sund cocktail din hund der har fundet sig.

Bedste hilsner,
Stine

www.basenji.dk

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-03-05 19:58

Rigtig mange hunde kan slet ikke tåle rå æg, de får diarre af det.

Men hvis din hund ikke har problemer i den retning, sker der intet ved at den spiser dem, selvfølgelig bortset fra hvis der er nogen bakterier på æggeskallerne som den bliver syg af.

Og hvis den bliver syg med opkast eller diarre,(ikke nødvendigvis p.g.a. æg) må den ikke få dem indtil den er helt rask.

mvh dova

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 16-03-05 20:41

Jeg gav vores gamle hund rå æg, da hun var hvalp. Men dyrlægen sagde, at det ikke var godt, så det skulle jeg holde op med. Og når jeg endelig gav hende æg, skulle jeg kun give hendehvide. Men det er så efterhånden 12 år siden, så det kan jo have ændret sig siden da???
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : alwagner

Dato : 16-03-05 20:52

En lille kommentar herfra også.
Æggeblommer er helt fint, men de rå æggehvide er ikke sundt for den.

Men bortset fra det er det vel heller ikke noget du accepterer, at han selv går ind i hønsegården og stjæler æg?
Noget af en dårlig (u)vane og efter min mening. Og var det min hund ville jeg straks vænne ham af med det. Næste gang er det måske naboens æg det går ud over.
Det må da også stresse hønsene sådan at der bliver jaget i deres hønsegård

Bland selv en æggeblomme i hans mad en gang om ugen elle så, det er både godt for hunden, pelsen og hønsene
Venlig hilsen
alwagner

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 16-03-05 21:14

Enig med alwagner, men jeg kan ikke huske årsagen til at rå æggehvide ikke er sundt...

En hurtig søgning med google gav at æggehvide binder kalk, så derfor er det ikke så godt.. især for unge hunde.
Og noget med b-vitamin, der kan blive ødelagt.

Men en anden sag er at gamle hunde har gennemgående jo ikke godt af for meget protein. Mange har svage nyrer, som ikke kan tåle protein. Mange må have proteinfattigt specialfoder de sidste år af deres liv....

Kommentar
Fra : AnneLarsen

Dato : 16-03-05 22:42

Birgitta og Alwagner: Hunden jager aldrig hønsene som i øvrigt er helt ligeglade med ham- han smutter ind af hønsenes luge henter forsigtigt et æg af gangen og æder det på græsplænen. Han har aldrig haft problemer med maven. Jeg henter jo selv æg hver morgen og aften for at sikre at han ikke får for mange og vi har meget ofte lågen ind til hønsegården lukket af samme årsag (+pga ræve)

Kommentar
Fra : alwagner

Dato : 16-03-05 23:52

Ok, hunden er frisk og glad, ingen problemer med maven, 16 år gammel, stjæler ikke naboens æg, generer ikke hønsene - jamen, hvad er så problemet?
Det jeg siger er, at det for det ikke er sundt for en hund at spise rå æggehvider - og st det, at det i mine øjne, er en dårlig(u)vane, men det er jo ikke min hund og er han 16 år gammel ! ........tjaaaaaa, så lad ham dog
Det virker jo som om du har styr på hvornår han kan komme til at "stjæle" æggene og hvor mange han får, da du jo egentlig lader døren stå åben så han KAN komme til at "stjæle"
Hilsner fra
alwagner

Kommentar
Fra : AnneLarsen

Dato : 17-03-05 00:19

alwagner: Jeg har ikke skrevet at det var et problem Mit SPØRGSMÅL gik på "Er det usundt for ham, og hvorfor gør han det, kan han mangle noget? Han virker ellers ret frisk og glad."

Det jeg indtil nu har fået ud af det er at:
1.du + Birgitta mener æggehvide ikke er sundt for ham, men at
2. Jernladyens dyrlæge for ca 12 år siden frarådede blomme, og at hviden var ok
3.basenji.dk mener at fordi ægget er råt har jeg intet at bekymre dig om. Hunden har stor glæde, næringsmæssigt, af både hvide og blomme.

Så jeg er vist der hvor jeg startede lige nu !

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 17-03-05 01:23

Hej AnneLarsen.
Hvis jeg var dig, ville jeg spørge dyrlægen. Han/hun må da vide det. Fordi det var usundt for 12 år siden, kan det jo sagtens være, synet har ændret sig på det, ligesom på alle mulige andre ting.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 17-03-05 02:06

nå jernladyen kom først - så jeg samtykker bare og råber - tal med dyrlægen om det - så får du et mere sikkert svar

Accepteret svar
Fra : alwagner

Modtaget 50 point
Dato : 17-03-05 02:26

ok
1. det med æggehviderne er noget min dyrlæge siger.
2. tror ikke det er fordi han mangler noget. Nok "bare" fordi han kan li' det og måske
synes det er "sjovt" at jage lidt.
3. det jeg sagde med hvad er så problemet var ment på en pæn måde - mener bare, hvis
hunden er sund og rask (især i den høje alder) tror jeg ikke det skader ham. Men spørg
dyrlægen. evt. på et af disse link:

http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/sprog=1/grp=2/menu=25/
http://www.netvet.net/dansk/ask_vet/

Venlig vovhilsen
alwagner

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 17-03-05 13:20

---nnnnnnnnnnetop på grund af den høje alder skal man holde lidt igen med proteinerne generelt. Men hunde er jo forskellige, -også helbredsmæssigt. Så hvis han har spist æg på den måde i længere tid uden problemer, så er det vel bare at snakke med dyrlægen om det ved næste helbredscheck/vaccination...

Godkendelse af svar
Fra : AnneLarsen

Dato : 17-03-05 16:59

Tak for svaret alwagner.

Kommentar
Fra : alwagner

Dato : 17-03-05 22:14

Det var da så lidt

Mange hilsner
alwagner