/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
for meget lyd
Fra : tronddk
Vist : 575 gange
46 point
Dato : 11-03-05 21:21

ja det er et ligt dumt spg men hva bruger man til at få lyden svager (min far og mor klager over jeg spiller for høj musik nemlig ) ps ikke noget med æggebakker der må oxo godt se godt ud

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 11-03-05 21:26

Det er din bas som generer - den høvler lige igennen, selvom du syntes den er svag.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 11-03-05 21:26

skue ned

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 11-03-05 21:28

får det andet man kan gøre er ikke til at betale (lydisolerende plader)

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 11-03-05 21:31

Hvis du har en Bassbooster, er det en god ide at slå den fra når dine forældre klager over for høj musik. Den er det mest larmende der er opfundet. Jeg bor selv et sted med mange naboer, og når jeg vil høre musik HØJT bruger jeg et par gode Sennheiser hoved bøffer. Det kan anbefales. Men specielt Bassboosteren danner nogle meget gennemtrængende lydbølger. Så prøv den først og så sku ned. Vil du have høj lyd og god bas er det kun de gode hørebøffer der virker.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-03-05 22:32

Der findes jo noget der hedder en Volumenknap på sådan et anlæg

Ved du forresten hvordan jeg vænnede mine unger af med at spille for højt, da de boede hjemme?
Når de blev for grove, smed jeg noget Guns'n'Roses, Pretty Maids eller lignende, på mit anlæg, og skruede så højt op, at de ikke kunne høre deres eget.
Det virker

mvh dova

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 11-03-05 23:10

hvad er der galt med GNR og sepelture?? det er da musik

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 11-03-05 23:58

dova - Når du fortæller om Volumen knappen, er det jo blot en gentagelse af andre råd om at skrue ned.

Så din kommentar er IGEN inderligt ligegyldig.

Rotw - Dine kommentarer er også totalt ubrugelige se blot her:
Citat
hvad er der galt med GNR og sepelture?? det er da musik

Rotw - Det var jo ikke det der blev spurgt om vel?

Såvel dova som Rotw. Take U together

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-03-05 00:26

KongKanduArne har talt, med en endnu mere ubrugelig kommentar.

Hvad er egentligt dit problem med at høvle løs på hovedparten af dem der skriver kommentarer i samme spørgsmål som du.
Er det fordi du er bange for at spørgeren måske skulle vælge et andet svar end dit.

Din kommentar er sgu lige så lidt svar som vi andres, for når det kommer til stykket, er det nok en måde til lydisolering af værelset som tronddk er ude efter, så han kan fortsætte med høj musik uden at genere.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 12-03-05 00:33

dova - overlad du trygt til spørgeren at vurdere svarene.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-03-05 13:50

Lydisolering - blød masonit og flamincoplade er brandfarligt.
Alm. isolering er godt ................men lyden går gennem loft/spær/gulvbrædder.
Evt kan HT sættes på noget lyddødt materiale

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 14-03-05 10:17

Bass Booster?!?!? Gad vide hvad det er for en????!?!? Det apparat jeg kender der hedder sådan, er en art tonekontrol man indskyder mellem to apparater, der hæver et nærmere fastlagt frekvensområde. Blandt andet proff bose spiller skidt uden en sådan. Cervin Vega har også udviklet en booster til at puste til dybbassen i deres store proff anlæg.

Nå til svaret.

I nogen tilfælde kan du afkoble speakerne fra gulvet vha f eks spikes (sådan nogle spidse sataner der monteres under boksene).

Ellers kan et trick hedde - et stk rockwool støbebat (behørigt indpakket så den ikke støver). Et stk flise ovenpå. Højttaleren ovenpå flisen.

Næste trick hedder: Tætning af døren. Utrolig meget lyd ryger gennem døren, nøglehul osv. Tætningsliste lig den man bruger ved vinduer kan gøre underværker. Put noget i nøglehullet.

Trin III: Øg dørens vægt. Klister et lag blygummi på inderside (helst også yderside). Alternativt kan man skrue et lag 13 mm gips på begge sider.

Trin IV: Øg vægt og dæmpning på den væg lyden ryger igennem, ved at rejse et skelet udført af reglar (45 x 95). Isoler med 100 mm rockwool. Pålæg tre lag gips med forskudte samlinger.

Trin V: Lav en ekstra dør (ligesom den anden, eller bedre en rigtig lyddør).

Trin VI: Udstøb en betonplade, armeret ovenpå 50mm støbebat udlagt oven på gulvet.

Trin VII: Isæt lydglas i vindue, og lav eventuelt ekstra vindue, vinklet en smule i forhold til det der er der.

Ellers nemmest. Skru lidt ned. Brug evt hovedtelefoner. Du kan til autobrug få en "shaker" der kan eftergøre rystelserne fra en subwoofer. Sådan en skruet på stolen og du få lidt vibrationer i bagdelen der kan eftergøre et rimelig lydtryk. Ligeledes kan f. eks. subwoofere med held indbygges i både sofa og stol, så man ikke behøver at få hele værelset til at ryste.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-03-05 10:11

...og Tronddk, lad dig nu ikke friste til at acceptere den ubetinget ringeste kommentar. Sidst vi mødtes accepterede du et af herr Jakobsens gæt. Det han skriver her foroven er også noget gætte-noget, men dette afholder ham ikke fra at revse Dova, for hendes kommentar!

LOL

Citat AJ:

Gert > Trond stiller 2 spørgsmål. Teil svarer på det sidste. Du svarer efter nogle regneproblemer på det første.
Jeg svarer på begge. 1 engelsk tomme = ca. 2,67 cm. og derfor er 28 cm. ca. 10,5 tommer.

Citat mig sæl':

8" udskæring normalt ca Ø186mm udv chassis 207
10" udskæring normalt ca Ø233mm udvendig chassis 265
12" udskæring normalt ca Ø286mm udvendig chassis 318
15" udskæring normalt ca Ø355mm udvendig chassis 391
18" udskæring normalt ca Ø416mm udvendig chassis 470

Så du har accepteret et aldeles urigtigt svar. Tommes målene på membranhøjttalere er chassis'et udvendig.

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 16-03-05 20:44

dem der satans stifter (af en art ) har jeg på men hva mener du
Citat:
med Ellers kan et trick hedde - et stk rockwool støbebat (behørigt indpakket så den ikke støver). Et stk flise ovenpå. Højttaleren ovenpå flisen.
vel gerne ha udybet den

og undskyld jeg ikke har set det før nogle af svarene for har ikke haft tid til det

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 46 point
Dato : 17-03-05 08:56

Som jeg skriver (duer kun ved gulvhøjttalere)

Læg en støbebat på gulvet. For den ikke skal drysse fabrikerer du en art hovedpude betræk til den, altså pakker den ind (rockwool er ikke pænt).

Ovenpå bat'ten smider du en flise. Jo tungere jo bedre.

Stil højttaleren ovenpå flise. Lad bare spikes'ene blive på.

På den måde afkobler du effektivt højttaleren fra gulvet, så den ikke får gulvet til "at spille med".

Dette lille trick kan mindske dunkereriet fra bassen, hvis denne render gennem gulvet (det gør den ofte).

Trin II: Lyddæmpning af døren (det er den værste synder i dette spil, idet døre til indendørs brug hverken er tætte eller tunge.

Prøv de to ting først, og lad høre med resultatet.

Godkendelse af svar
Fra : tronddk

Dato : 18-03-05 01:01

Tak for svaret 3773. det virker (de 2 trin) har kun prøvet med en højtaler da jeg kun har spisser nok til 1 højtaler (slog den anden fra under testen så skal lige ha drejet 4 mer :D