/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Lister ved dørtrin
Fra : Vatos
Vist : 3285 gange
30 point
Dato : 09-03-05 13:29

Jeg har efterhånden lagt nyt gulv i en del rum. I de fleste rum er gulvet lagt ovenpå det gamle undergulv (det var tæpper). Derfor er gulvet nu højere end før, og jeg har derfor svært ved at finde liste til at dække fra afslutningen på gulvet og hen til dørtrinnet.

Nogle steder er 1-2 cm i højden, og ca 1 cm i længden - her er der ingen problemer.

Problemet er de steder hvor der kun 0,5 cm i højden og måske 1 cm i længden.

Hvad gør man i de tilfælde hvor en normal liste ikke kan dække ??

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 09-03-05 13:37

Hej.
Vi bruger 1/4 stafliste og hvis den er for stor, så brug en forkantliste.
Du kan få forkantlister fra 5 mm i tykkelse og med lidt skrå bagkant.

Jes

Kommentar
Fra : 1975

Dato : 09-03-05 13:41

Nu ved jeg ikke hvilket gulv det er og hvilke døre det grænser op til. Men kunne det være en mulighed helt at fjerne dørtrinnet?

Mange steder specielt i nytbyggeri undlader man dørtrin, det gør det letter køre ting gennemdørne, fx, støvsugere, kørestole og rullevogne.

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 09-03-05 13:41

Hvis du vælger Hornbæklisten ligger forkanterne i
5 x 16, 5 x 19, 5 x 21 o.s.v.
Kvartstaflister i 7 x 7, 7 x 11, 9 x 9 o.s.v.

Jes

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 09-03-05 13:58

1975:
Det er et hus fra 1934, og muligheden for at fjerne dørtrinnet helt er ikke mulig - der er ofte en højde forskel på gulvene i de forskellige rum.

Accepteret svar
Fra : bennymanden

Modtaget 30 point
Dato : 09-03-05 19:11

Hej Vatos.
Jeg ville lave nogle speciallister til formålet, som regel skal de jo ikke være ret lange.
------------------------------
Brug f.eks en kvartstaf 12x12 til formålet - så kan du, hvis du skal bruge 1 meter, tage et stykke på 140 cm, så du har noget at spænde på i begge ender.
----------------------------
spænd det op på arbejdsbordet og brug en el-høvl eller en båndsliber til at gøre den mindre på den ene led - så kan du til sidst save det stykke ud du skal bruge, det er vel omkring 85 - 90 cm ???
---------------------------------------
På den måde kan du selv bestemme målene på listerne, du kan også mærke op med en blyant - og så følge stregen
På den måde kan du også lave "skæve" lister.
God fornøjelse
mvh
<\\Benny

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 09-03-05 19:23

En nem løsning
brug trælim, og stift så en lidt "for stor" liste på !!!
tag vinkelsliberen med en god "lamelpudseskive" på og slib med forsigtighed det overskydende væk, hvis dørtrinet er gammelt og slidt, så kan du jo følge de gamle skævheder helt nøjagtigt.
---------------------------
Et godt råd er, at have en "hjælper" der med en tændt støvsuger følger med nogle få cm fra slibeprocessen. - - det var lidt for sjov, men metoden er faktisk ganske effektiv.
..............................
kom så igang <\\Benny

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 09-03-05 19:25

Vent med at slibe til limen er rigtig tør -----
--------------------------
...... lim i aften eller i morgen og slib i week-enden, så blir´ det godt

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 11-03-05 22:01

det vi normalt bruger i sådanne tilfælde er alu lister
normalt bruger vi en uliste , men den er tit svær at montere efterfølgende , i stedet kan du bruge en i vinkel hvor du limer den fast på dørtrinet , så kan gulvet stadig arbejde under den , og du får en pæn afslutning
der er mange profiler at vælge mellem , så det er bare at finde den der passer bedst

Godkendelse af svar
Fra : Vatos

Dato : 18-07-05 13:08

Tak for svaret bennymanden.