/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
mundtørhed
Fra : aasenissum
Vist : 1708 gange
100 point
Dato : 04-03-05 14:46

jeg har fået mig en trofast følgesvend, der hedder parkinson. det er der sådan set ikke noget at gøre ved.
men den medicin jeg er nødt til at tage, bevirker desværre ind imellem mundtør i en sådan grad, at jeg ikke kan tale. det hjælper så med et glas vand. det er lidt svært altid at gå rundt med i lommen for en sikkerheds skyld.
jeg ved godt, at der er kommet en ny medicin på markedet, men jeg er ked af at skulle tage mere medicin.
pt. har jeg altid ga-jol med mig, det hjælper lidt, men nu vil jeg gerne høre, om i kloge hoveder herinde har et forslag.

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 04-03-05 14:52

Citat
Drik rigeligt med væske – gerne 2-3 liter om dagen – og drik hyppigt.
Sut på små stykker is eller spis små stykker frugt.
Hold munden fugtig ved at skylle og væde munden tit – f.eks. ved at drikke danskvand, mild citronte, kamillete eller almindeligt vand.
Brug en lille forstøver til at spraye mundhulen med vand.
Brug sukkerfrit tyggegummi.
Brug spytstimulerende midler, f.eks. tyggetabletter eller spray – spørg på apoteket.
Lav en gel af vand og husblas i den konsistens der passer dig og smør det på mundens slimhinder.
Smør mundhulen med en spiseskefuld vegetabilsk olie eller lidt blødgjort smør. Det kan især hjælpe om aftenen.
Træk vejret gennem næsen (når det er muligt).
Smør vaseline eller pomade på læberne, så de ikke revner eller udtørrer.
Prøv at undgå eller mindske dit forbrug af alkohol, kaffe og cigaretter – dette forværrer nemlig mundtørheden.

Taget herfra: http://www.cancer.dk/alt+om+kraeft/hvis+du+har+kraeft/gode+raad+ved/gode+raad+ved+mundtoerhed1.asp#saadan

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 04-03-05 15:01

Eller hvad med at lave denne blanding:
1 del vand + 1 del glycerin + citrondråber efter smag. Blandingen kan holde ca. 3 dage i køleskab. Når man har behov for det, kan man skylle munden.

Gider man ikke selv lave det, kan man på apoteket købe Kunstigt spyt ved navn 'Saliva Orthana'.

God weekend

Accepteret svar
Fra : kandaikke

Modtaget 110 point
Dato : 04-03-05 15:05

Arpoteket har fået et nyt produkt mod tørhed i munden.. Det er ikke medisin men en pastil/tablet som ligges under tungen for at smelte.. Det skulle stimulerer dine spytkirtler og det fås med appelsin smag og det er ikke dyrt.. Jeg kan ikke huske hvad det hedder.. Men det er meget nyt, så hvis du spørger efter det, skulle det kunne lykkes at finde det på dit apotek..

Min mor som har volsom tørhed i munden efter strålebehandling, siger de virker rigtigt godt...

Mvh Kandaikke

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-03-05 15:13

XERODENT fra apoteket - prøv det - du kan få en lille æske for 20,- kr - jeg bruger det og det hjælper som det eneste jeg har fået. Modvirker netop de symptomer du beskriver
(er nok dem kandaikke omtaler )

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-03-05 15:17

Du kan få noget der kaldes "kunstigt spyt", som typisk bruges mod bivirkninger af forskellig medicin, eller f.eks. sygdomme (Sjögrens syndrom bl.a.) der medfører mundtørhed.

Tal med din læge om det.

mvh dova

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 04-03-05 15:19

Sugetabletter (Profylin, Apotek håndkøb)
Fluor-tyggegummi (Fluorette, Apotek, recept hos tandlægen)
Spray (Multi-oral spray, Apoteket håndkøb)

Citat
Xerodent er en nyhed på apoteket. Det er en lille behagelig og sukkerfri sugetablet med appelsinsmag, som giver hurtig lindring af mundtørhed. Den har en 3-dobbelteffekt, idet den indeholder Æblesyre, Flour og Xylitol. Æblesyren stimulerer spytproduktionen og modvirker dermed tørhed og bakteriedannelsen i munden. Flour hærder tandemaljen og beskytter dermed mod huller i tænderne. Xylitol er et sødemiddel, der ikke nedbrydes af bakterier, og dermed forårsager den ikke huller i tænderne.

http://www.lemvig.apotek.dk/page.php?emne_id=2993&listaction=detail&item_id=1716

Kommentar
Fra : kandaikke

Dato : 04-03-05 15:25

miritdk<< Det er jo det de hedder... De er super gode...

Mvh Kandaikke

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 04-03-05 15:40

tak for de mange svar. desværre er der mange, som ikke dur til mit behov. jeg kan ikke på forhånd tage noget i munden, da parkinsonisme bl.a. giver sig til kende ganske pludseligt - bliver kaldt on/off. og det er noget så træls, det man kunne for et øjeblik siden, er pludselig blevet et uoverstigeligt problem. f.eks. når jeg sidder her og skriver, det går strygende, men hug! og så kan jeg kun skrive med to stive fingre. se, nu ved I lidt mere.
fluor er ikke mig, men den der med mundsprayen med vand virker tiltalende.
og dova, det er lægen, der har fortalt mig om medicinen i dag.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 04-03-05 16:38

Du går vel til kontrol,så spørg lægen om det er en bivirkningnved den medicin du får, og om hvad du kan gøre ved det

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 04-03-05 16:52

jo valde, jeg går til kontrol og jo det er en kendt bivirkning ved netop denne medicin. medicin er for det meste det rene gift. men man må så spørge sig selv - hvad er alternativet? også meget naturmedicin (som jeg går stærkt ind for) har bivirkninger.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-03-05 16:53

kan du ikke have en tablet i munden uden at det generer dig ?????????????? Xerodent er små sugetabletter man kan bruge dagen igennem !

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 04-03-05 17:14

Hej Aase.
Vil mundtørheden ikke fortage sig noget efterhånden??? Jeg får også noget medicin, som tørrede munden fuldtstændig ud i starten, men nu er det ikke så sletm mere (efter et par mdr.) Bivirkninger skulle jo gerne fortage sig efterhånden, men det går de måske ikke med den medicin du får?? Eller er det sygdommen, der gør det??? Desværre (eller heldigvis?????) kender jeg ikke mere til sygdommen, end det man normalt læser/hører om.
Hilsen Jette

Godkendelse af svar
Fra : aasenissum

Dato : 04-03-05 18:27

Tak for svaret kandaikke.
en herlig blanding af gode råd gjorde, at jeg var nødt til at trække lod mellem jer.
en sidste oplysning, jeg har taget denne medicin i snart et år, så begyndervanskelighederne skulle være overstået. parkinson er noget djævelskab, bla. fordi ikke to patienter udvikler den ens, og den er uhelbredelig.
god week-end til jer alle
...aase

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-03-05 18:31

og rigtig god weekend til dig aase

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 04-03-05 18:46

Også god weekend fra mig af. Tjah, der er noget til os alle. Det er bare ikke lige godt alt sammen.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 04-03-05 18:52

tak ilm.
miritdk er id = miritdk? har fået en mail retur.
du har fat i den tungtopfattende = aase

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-03-05 19:14

ja

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 24-03-05 19:48

tak