/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
spær
Fra : peterjyde
Vist : 1111 gange
50 point
Dato : 02-03-05 20:41

jeg har et tag med en hældning på45 grader, der er eternit på nu og jeg vil gerne skifte til Benders cement tegl, men jeg ved ikke om spærerne kan bærer det, de vejer 35,6kg pr m2. så jeg ville gerne have nogle mål på hvor store spærerne skal værer for at bærer taget.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 02-03-05 21:24
Kommentar
Fra : emesen

Dato : 02-03-05 21:30

Du skal lige lægge vægten af flere lægter til den samlede m2 vægt.
Du skal også vide om murværket kan bære. (overliggere over vinduer/døre)
Du kommer måske op på ca. dobbelt vægt af det der er nu.
Eternit ca. 19 kg m2 / 21 kg m2 - hele/halve plader

PS. Jeg er selv i overvejelse om jeg tør at lægge betontegl på 30 gr gitterspær (1964).

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-03-05 23:59

Få det beregnet af en proffessionel og overvej evt. om du ikke skulle vælge B&C med danflock patenttætning, der ikke kræver undertag. Det har jeg gjort, men på 5x4" hanebåndsspær med 90 cm afstand og 45 gr.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-03-05 09:29

http://www.bascon.dk/2E7902C2-8E06-4A6B-9B99-589BA2201D72.W5Doc?frames=no&id=629E438B-92CF-4F6D-8E79-F23B3FA3607C

Carsten Schrøder kender jeg. Han er statiker og kan regne sådan noget ud i en ruf.

Umiddelbart kan spær nemt forstærkes, men som Bjarne er inde på skal murværk osv nedefter også kunne holde. Få en statiker til at tage et vue, så laver du ikke noget galt.

Kommentar
Fra : peterjyde

Dato : 03-03-05 22:53

BjarneD, kunne du uddybe lidt om hvad B&C med danflock er for noget, eventuelt hvor jeg finder noget om det? Tak til jer alle Jeg søger videre

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-03-05 11:48

Danflock tætningen består i nogle bånd der er påklæbet alle sten og de bånd har en overflade der minder om den mest ru del af en velcro lås, men det er ikke for at låse, at båndene er der. Idéen er, at man kan tætne tagstenene på en måde så der er mulighed for masser af ventilation, men man lukker af for fygesne. Hvis der skulle komme lidt fugt ind på grund af et kraftigt vindstød vil fugten kunne fordampe uden, at træværket beskadiges. Sten uden anden tætning end undertag har jo den fordel, at stenene kan arbejde uden at gå i stykker, men der skal så et undertag på, som kan være vanskeligt at reparere hvis det bliver beskadiget, og så er der problematikken med difussionsåbne og diffusionstætte undertage hvor for lidt og for meget også er et problem med hensyn til træets holdbarhed,men med Danflock sparer man det dyre undertag og sikrer god ventilation. Stenene er selvfølgelig dyrere end standard sten, men det skal så ses i forhold til, at der ikke skal købes dug til undertag og, at oplægningen er meget hurtigere.
http://www.lafarge-roofing.dk/cgi-bin/imtekkin/LT_dk/Product/Catalogue/CatalogueSubSubInfo.jsp?BV_SessionID=@@@@0647693108.1109932423@@@@&BV_EngineID=caddcllfijhgbemgcfkmcgjdhm.0&prodOID=24133 (Kopier hele linket og indsæt i adresselinien hvis det brydes)

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-03-05 11:53

Jeg skulle måske tilføje, at mit tag nu har overlevet en voldsom orkan og meget kraftig snefygning ( vi ligger meget åbent med marker som eneste naboer). Der røg et par tagsten i toppen på grund af en håndværkerfejl og der kom lidt sne ind ved rygningen, fejl som kunne ses og forklares, men det er fejl som nu er rettet og der kom intet ind ved selve tagstenene så nu skal jeg så have udnyttet tagetagen med en sikker viden om, at jeg nu har et tag der duer og som nok skal holde min tid.
Vi valgte i øvrigt sort da vi kan se, at de holder sig pænere i længere tid.

Kommentar
Fra : kurdi

Dato : 07-03-05 14:47

Da svigersøn skulle bygge garage fik han nogle gratis træspær af den tidligere ejer af huset, der havde været brugt eternit på dem og vi lagde tegl på, men vi glemte lige at tage højde for vægtforskellen. Det var ved at gå helt galt, til rejsegildet opdagede min storebror at der var kommet store revner i murværket og væggene hældte udad, men vi reddede det dog ved at trække spærene ind med spandsæt og sætte rigler på i højde lige over remmen(hanebånd sad for højt oppe)så pas på! Så som Bjarne D. siger: få en prof til at beregne det. God arbejdslyst! Mvh. Kurdi