/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
Zonet router og Broadcomforb.
Fra : jannickd
Vist : 540 gange
200 point
Dato : 01-03-05 18:45

Vi har herhjemme kabelnettet, nu Broadcomforbindelse til nettet.

Broadcom skiftede i går fra DHCP til PPPoE Hvilket betyder, at vi, for at have to PC'er kørende på en forbindelse havde to muligheder:
1. Køre pc'erne gennem en router
2. Bruge den ene computer som vært for den anden.

vi valgte mulighed nr. 1.

Det betyder at der nu, hvis vi sætter PC(erne) i forbindelse med routeren, ikke er forbindelse til internettet men kun forbindelse imellem PC'erne..

Hvis den ene PC bare er sat direkte til vores stik i væggen, kører det fint..

Min forklaring er at routeren er konfigureret til noget andet end PPPoE
Routeren: http://www.zonetusa.com/DispProduct.asp?ProductID=151
Den nye forbindelse: http://www.bolignet.broadcom.dk/

HJÆLP MIG.. Hvordan konfigurerer jeg den..? Der følger ingen software med.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 01-03-05 19:24

Først skal du ind i routerens menu. Her må der stå i manualen, hvad GATWAY adressen er på routeren.
Nu kalder du på routeren fra din browser, hvorefter der gerne skal komme en box frem, hvor du indtaster adgangskode og password.
Nogle af de almindelige gatway's er http://192.168.0.1 eller http://192.168.1.1 men kan godt være en anden, alt efter mærke.
Din adgangskode vil oftest være "admin" skrives oftest med små bogstaver.
Dit password kan være "admin" men pladsen kan også være tom, eller noget helt tredie.
Alt det skulle gerne fremgå af manualen.
Når du kommer igennem, så se dig lidt rundt på menuerne og vælg så en opsætning med PPPoE, da den sikkert står til DHCP som standard.

Nu skal du så ind og have din router registreret på kabelnettet, da du nu bruger routerens MAC adresse i stedet for din PC's netkorts MAC adresse.
Kør så registreringen igen til internettet, så du bliver accepteret med router.
Når du er accepteret får du tildelt en IP adresse, og så skulle der gerne være hul igennem til den store verden.

Din MAC adresse og den tildelte IP adresse holdes op mod hinanden for at sikre, at de data der er til dig også kommer til den rigtige bruger. Det er som en slags personnumre.

Når du har været inde i routeren, så kom igen!

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 02-03-05 14:29

Til severion's glimrende fremgangs beskrivelse kan tilføjes:

I det jeg gætter på at dine PC'ere stadig benytter DHCP på det lokale netværk, hvor din nye Router nu virker som DHCP server over for pc'erne på lokalnettet.
Så kan du i en DOS boks/Command Prompt på din PC skrive "IPCONFIG /ALL"
Af det svar der fremkommer, så vil der bl.a fremgå et Gateway IP nummer. Dette er IP nummeret på din Router.

mvh. Per F.

Kommentar
Fra : jannickd

Dato : 04-03-05 15:20

Det har jeg så gjort nu, og internettet kører.. men enkelte tjenester som msn kører ikke... den kan ikke logge på.. Hvordan fixer jeg den..