/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
kondenseret mælk
Fra : nicka
Vist : 8229 gange
100 point
Dato : 01-03-05 13:33

jeg så igår et madprogram fra tv2 charlie, der hed Kromans mad, han lavede bl.a. noget karamelagtigt noget af en dåse kondenseret mælk der havde kogt 4timer i dåsen. jeg har kigget både på txt tv og på nettet men kan ikke finde opskrift. mon der er nogen der ved hvad jag skriver om? Tak for hjælpen

mvh nicka

Kommentar
Fra : reneac

Dato : 01-03-05 13:55

her er det de laved i går i kromans
Øllebrød med vanille-iscreme

Ingredienser:
(4 pers.)

Øllebrød:
200 g udblødt rugbrød,
1 dl carlsberg dark øl,
1 dl vand,
1 stødt vanille,
1 kanelstang,
1 økologisk citron,
appelsinsaft,
1/2 dl mælk,
ca. 30 g rørsukker

Rørsukkerflager:
100 g rørsukker,
50 g mel,
50 g æggehvide,
50 g blødt smør

Vanilleiscreme:
6 æggeblommer,
75 g sukker,
1/2 l fløde 13,
1 stang vanille

Marinerede æbler:
2 stk. Cox orange,
2 cl calvados eller cognac,
50 g rørsukker,
1 dl vand,
citrongeranium,
citronsaft,
olivenolie

Fremgangsmåde:
Øllebrød:
Alle ingredienser koges sammen og grøden tilsmages med reven citronskal og appelsinsaft, serveres lun.

Rørsukkerflager:
Alle ingredienser røres sammen, dejen udsmøres tyndt på en bagemåtte og bages gyldne ved 150 grader i cirka 10-12 minutter.

Vanilleiscreme:
Fløde og vanille koges op og blandes med æggeblommer og sukker legeres til creme konsistens, sigtes, afkøles under omrøring og køres på ismaskine.

Marinerede æbler:
Lagen (vand og sukker) koges sammen med citrongeraniumkviste og afkøles, æblerne skæres i tern og marineres i sukkerlagen med lidt olivenolie, fintsnittet geranium og calvados.

Kommentar
Fra : KaVAkandu

Dato : 01-03-05 13:57

Hej nicka

Jeg tro ikke, du kan finde kondenseret mælk i dag, sådan lige, uden at du skal i special forretninger som skibsproviantering.
Det er mælk som er langtidsholdbar, vi havde det i skibene før hen, før der kom noget andet.
Jeg mener stadigvæk at det bliver lavet i Holland.
Det havde mange fordele til madlavning, både koldt og varmt.
Der kunne f.eks. laves formage af det, hvis man kente fidusen.

Mvh. KaVAkandu

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 01-03-05 14:21

Jeg har desværre ikke TV2 Charlie, men kondenseret mælk er i princippet mælk som er kogt ind.
Det kan godt være lidt svært at lave da man nemt koger mælken på eller man får denatuereret mælkeproteinerne.
Kondenseret mælk produceres i stor stil af Arla, og bruges i levnedsmiddelindustrien.
Har du adgang til Metro eller Inco kan det købes her.

Du kan på nedenstående link finde verdens bedst recept på en karamel sovs, jeg sidder næsten og har vand i munden bare ved at skrive om recepten.
Det skal lige siges at recepten er baseret til industrielt brug, og det kan være svart at lave rigtig godt hjemme i et køkken, da man ikke kan nå helt så høje temperaturer som i industrien, dette skyldes at man anvendes vacuum og overtryk i industrien og kapper med damp i til opvarmnig.

Samtidig skal der noget emulgator i denne recept for at give den rigtige mundfornemmelse og for at holde vand og fedt sammen.
Der er også tilsat noget naturligt caramel flavour, men dette er ikke strengt nødvendigt, men det giver nu det sidste.
Det er en recept som en karamel sovs, du vil købe til at f.eks. hælde over is.

Men se recepten her:
http://www.thulinsite.dk/filer/caramel.pdf

Kommentar
Fra : nicka

Dato : 01-03-05 14:52

til reneac- jeg har selv fundet opskrifter på hvad de lavede i kromans igår, problemet er bare at lige det med den kondenserede mælk ikke er med på hverken teksttv eller på tv2 charlies hjemmeside. til kavakandu - jeg kan sagtens få kondenseret mælk, kan købe det i alle de grønthandlere jeg har liggende her på nørrebrogade/ købemnhavn - det er et nestleprodukt og koster ca. 14 kr.
men jeg mangler stadig den nøjagtige opskrift på kogning, (er ret sikker på det var 4timer) og er også ret sikker på at mælken skulle koges i dåsen dækket af vand, den ville så forandre sig fra gullihvid/tyktflydende til nougat/karamelfarvet og være så den skulle tages op med ske. mon der er nogle der har set en opskrift?
mvh nicka

Accepteret svar
Fra : thulin

Modtaget 100 point
Dato : 01-03-05 15:11

Så er opskriften her:

http://www.arla.dk/appl/HJ/HJ401/HJ401D02.nsf/O/C182E56720821446C1256F2500410AD4

Skulle bare lige vide hvad du ledte efter.

Godkendelse af svar
Fra : nicka

Dato : 01-03-05 15:18

Tak for svaret thulin. Det kunne da vist ikke være mere korrekt. tja hvem kunne vide at navnet var dulce de leche? mange tak for hjælp.

mvh nicka

Kommentar
Fra : Cirkelinedk

Dato : 02-03-05 07:20

Min veninde siger, at hun har set at Kvickly har fundet kondenseret mælk (med sukker) I Kvickly og Irma , og nogle gange i Netto. Men det er meget få gange hun har set det i Netto. Og hun har altid undret sig over hvad det skulle bruges til, det kan jeg så fortælle hende nu

Mvh Cirkelinedk