/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
Samkvem- Hvad nu?
Fra : calista
Vist : 924 gange
200 point
Dato : 01-03-05 13:18

Har lige afsluttet en meget ubehagelig samtale med mine to ældste børns far. Diskusionen gik på samkvem i påskeferie og efterårsferie, samt forlængelse af sommerferien. Ifølge min ex-mand nægtede jeg ham samkvem med ældste barnet i vinterferien. Og derfor vil han have forlænget sommerferien med den uge, der er misset. Vi var på ferie i vinterferien, meddelt i december måned pr telefon, men åbenbart "lykkeligt" glemt igen.
For at gøre en meget lang historie kort (og for at undgå, at jeg dehydrerer med alle de tårer der triller) så lyder samkvemsresulotionen (ufærdiget i december 00) for faderen som følger:
Den første fredag i måneden, med afhentning efter kl 1600 i moderens hjem til den følgende søndag senset kl 18.00 med alfvering samme sted.
I julen i lige år
Sommerferiesamvær mindst 1 uge hvert år.
Eventuel yderligere samvær i ferier og helligdage efter aftale.

Han har hidtil KUN set sønnnen i længerevarende ferier. dvs af længere varighed end 3 dage. Det være vinterferie, påskeferie, 2 uger i sommerferien samt efterårsferien de sidste to år. Datteren har ikke været på samkvem hos sin far siden julen 2003, hvor jeg måtte køre til Jylland og hente hende. For egen regning! Jeg har et stort ønske om, at tilbringe bare lidt af helligdagene og ferierne i år som samlet familie, men det har min ex- mand ingen forståelse for.

Han truer nu med statsamt og ny forældremyndighedssag, da han ikke mener jeg er egnet til at have børn!! (det skal lige siges, at jeg fik forældremyndigheden i 00, ved retssag. Anlagt af ham)
Hvad gør jeg nu? Er det Overpræsidiet igen igen, der skal tage sig af det her? Eller er det min advokat??
Tak for hjælpen

Accepteret svar
Fra : claraogsigne

Modtaget 210 point
Dato : 01-03-05 13:30

gå til en advokat og statsamtet.
Som jeg forstår det, ser han ikke børnene i weekenderne, men kun i ferier, samt det kun er sønnen han ser.

det er ham der misligholder sin samkvem ikke dig, så du kan tage det helt roligt

Kommentar
Fra : sprit73

Dato : 01-03-05 13:58

Hej calista,

Prøv at kigge lidt her,

http://hjem.get2net.dk/far/hjemmeside/samvaer.htm#aend

De skriver bla. at:
Ændring af samvær

Det kan være ret svært at få ændret en afgørelse om samvær, især hvis man ønsker mere!

Håber du kan bruge det lidt oven på bekymringerne

/sprit

Kommentar
Fra : calista

Dato : 01-03-05 14:09

Hmmm... Han påstod, at han har haft kontakt til statsamtet, der åbenbart skulle have udtalt, at når der har været den og den praksis, så laver man resolutionen udfra tidligere praktiseret samkvem. Hvilket jo stiller mig og min del af familien i en temmelig dårlig situation. I det jeg jo hidtil har "bøjet" mig.

Ps. Jeg er ikke ude på , at lege martyr eller stille ham i et dårligt lys. Jeg vil finde en løsning, der tilfredsstiller børnenes, eller i dette tilfælde sønnens behov for samkvem med os begge. Datterens samkvem med sin far er jo noget anderledes!! Der så JEG helst, at han slet ikke har hende. Og at papiret viser dette.

Kommentar
Fra : sprit73

Dato : 01-03-05 14:16

Jeg vil nok anbefale dig at du ringer til statsamtet og forhører dig om dette er sandt? Og i tilfældet - hvordan du skal forholde dig.

/sprit

Kommentar
Fra : memuel

Dato : 01-03-05 14:20

Som de andre skriver, så se og få taget kontakt til statsamtet, læg kortene på bordet.
Nu skriver du ikke hvor gamle dine børn er, men er de store nok til at blive taget med på råd?

Det er jo desværre altid børnene der bliver gidsler når mor og far ikke er enige.

Så afsted til amtet og få ordnet det hele inden i skal bruge uendelige ressouscer på at få tingene afgjort--

Memuel

Kommentar
Fra : calista

Dato : 01-03-05 14:26

Er ved at grifle et brev sammen.
Det er desværre bare svært, at få det hele med, specielt når mit temperament og hormoner koger over.
Børnene er 8 og ti, altså lige knap gamle nok til at tage med på råd.
Kampen har varet on and off siden vores seperation i 98. Og det har (utroligt nok!!) været mig der har kæmpet, for at HAN skulle se sine børn oftere end han reelt gjorde/ gør. Kapitulerede i 2000, og lod ham i større eller mindre grad bestemme selv. Ofte til stor frustration for børnene, der aldrig vidste hvornår de skulle hjem til far. Klart at han så gør sig kampklar nu, hvor jeg ikke gider hans ræs mere.

Kommentar
Fra : sprit73

Dato : 01-03-05 14:35

Åhh jeg føler med dig!

Krydser fingre - og håber alt arter sig snart

/sprit

Kommentar
Fra : memuel

Dato : 01-03-05 14:50

Held og Lykke.

Det får du nok brug for.

Føler med børnene og dig og tildels deres far

Memuel

Kommentar
Fra : memuel

Dato : 01-03-05 14:50

Held og Lykke.

Det får du nok brug for.

Føler med børnene og dig og tildels deres far

Memuel

Kommentar
Fra : ans

Dato : 01-03-05 15:18

Midt i alt det her, hvad siger din søn. Vil han gerne være noget mere hos sin far?

Citat
Eventuel yderligere samvær i ferier og helligdage efter aftale.

Det er jo så en aftale med dig og din eks.mand indbyrdes, som I skal blive enige om.

Du skriver at han truer med Statsamtet og en ny forældremyndighedssag. Har du noget at frygte. Er der sket så store forandringer (hos begge parter) at en ny sag ville kunne ændre på de nuværende forhold?

Din søn er blevet det ældre, måske har han nu lyst til at se sin far noget oftere.

Det er trods alt 5 år siden Statsamtet afgjorde sagen. På daværende tidspunkt har dine børn været 3 og 5 år. I de fleste tilfælde bliver børnene på den alder hos deres mor.

Kunne du ikke prøve at falde lidt til ro og tale med din eks. mand igen.

Det er børnene det går ud over.

Hvorfor skrive til Overpræsidiet eller Statsamtet nu, du har jo ikke hørt fra dem.

Kunne I ikke blive enige om at dele denne påskeferie, så sønnen var hos sin far i nogle dage.

Statsamtet kan ikke nå en afgørelse før denne påske. Sådan en sag vil tage flere måneder.

calista jeg prøver ud fra det skrevne at se sagen fra begge parter.

Det er altid svært at svare på et spørgsmål som dette, da vi brugere ikke har det rigtige kendskab til det grundliggende.

Håber på at der opnås enighed.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : calista

Dato : 01-03-05 15:25

Sønnen vil gerne være mere hos sin far, forstået på den måde, at kunne han, så ville han gerne på weekend- besøg. Altså ikke de lange besøg. Der har været talt om DSB's børnefutter til sønnen, men blev frarådet denne løsning, af sønnens psykiater (drengen har tourette syndrom og "andre udviklingsforstyrrelser")
ans, jeg vil så gerne se sagen udfra faderens synspunkt også, og jeg kan godt se, at jeg på nogle punkter fremstår som en gimpe.
Jeg har, efter længere samtale med min mand, besluttet at lade x- manden komme med udspillet.
Påskeferien, den er jo aftalt. Så sønnen tager afsted, lørdag til lørdag, med det resultat at vores påskeferie måtte aflyses. Surt, men sådan er det bare lige nu.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 01-03-05 15:47

calista

Jeg har ikke antydet at du er en "gimpe" , men kun ud fra det skrevne kommet med en komentar.

Hvorfor skal du og din mand aflyse påskeferien?

Jeg kan godt forstå at du ikke vil lade din søn tage med "børnefutteren"

calista slap lidt af. Måske husker jeg forkert, men er du ikke gravid? Det kan jo meget ofte have indflydelse på ens velbefindende.

Nyd nu påsken med eller uden ferie.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : calista

Dato : 01-03-05 16:06

Ans, nej det du da ikk
Vi skulle have været på påskeferie fra Langfredag til 2. påskedag. Men det kan vi så ikke, når sønnen kommer hjem lørdag.
Jeg er skam helt afslappet, nu *GGGG* Og jo jeg er gravid, og totalt oversvømmet af hormoner med deraf hysteri og hvad vi nu ellers kan finde på

Men! Påfaldende er det nu alligevel, at x- manden vælger at fremture nu, hvor jeg er gravid. Han gjorde nøjagtigt det samme, sa jeg ventede mig sidst.
Fred være med det, ringer og snakker med min advokat imorgen, når jeg er faldet helt ned. Hun kan vejlede mig på bedste vis.
Vender tilbage og lukker engang imorgen.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 01-03-05 16:19

Jeg håber da at du og familien får en god påske.

I sidste ende er det statsamtet, i den kommune, hvor din søns far bor, der kan ændre på den tidligere resolution..

Held og lykke. Din advokat kan vejlede dig, men ikke tage en beslutning.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-03-05 16:32

Calista
Så vidt jeg kan se, har han jo netop ikke fået "retten" til at have børnene i vinterferien, ud over hvad der aftales indbyrdes mellem jer.
Så derfor kan han sgu da ikke føle sig snydt for samkvem, medmindre det var aftalt og du så har brudt aftalen.

Og derfor kan han da heller ikke uden videre kræve at få ham en ekstra uge i sommerferien.
Men det er lidt en svag melding den med sommerferie af mindst en uges varighed, for hvor længe er det?

Og hans trusler om Statsamtet, tror jeg nu ikke du skal tage så tungt, der skal være meget vægtige grunde til før deres afgørelser omstødes.

Men det må være svært at stå i en situation som din, og især når I ikke kan blive enige.
"Der er nogen kameler der skal sluges", som f.eks. påskeferien, hvor jeg sagtens kan forstå at du gerne vil være sammen med barnet også.
Kan det ikke lade sig gøre at afkorte ferien, så I alligevel kan tage afsted og bare tage hjem når sønnike også kommer hjem.

mvh dova

Kommentar
Fra : jbkf

Dato : 01-03-05 17:31

calista
jeg tror ikke det er klogt af dig at skrive til amtet, men har du en advokat tal med ham.
det er din x der skal tage sagen op i amtet og før du har hørt fra dem, skal du køre slavisk efter den ordning der er bestemt, jeg er osse sikker på, at der står at det den der skal have samkvem, der skal afhente og bringe og betale for dette.
kig på de papirer, du har fra amtet og meddel din x at det er den der er gældende.
håber du kommer godt igennem det.
jbkf

Kommentar
Fra : ALdeL

Dato : 03-03-05 13:21

Selvom dine børn kun er 8 og 10 år, så har de ret til at blive hørt. Ikke mange ved, at loven er ændret. Mange tror stadig, at børnene skal være fyldt 12 år. Jeg ved, at man nogen gange lige skal "minde" statsamtet om lovændringen.... de har det med at "glemme" denne børnenes lovmæssige ret.

vh
Anni

Kommentar
Fra : kanusti

Dato : 16-03-05 11:47

hejsa...
Gør mig uhyggeligt ondt når jeg hører om tilfælde som dit..
jeg ville egentligt opfprdre dig til at snakke med din advokat, men jeg forstår altså ikke hvad din x vil ødelægge dine ferier for, jo selvfølgelig vil han gerne se sine børn, men mest til dels i ferier, og især lige nu hvor du venter dig, Det værste er at det er børnene det går mest ud over.. Hvad har datteren gjort sin far siden det kun er din søn der skal på påskeferie?
Og bortset fra, er det jo dig der har dem til daglig, både på de gode og knap så gode tider af dagen, vi der har bøn hjemme altid ved godt at man en gang imelklem kan få lyst til at slukke for dem eller smide dem ud af vinduet hvis de bliver ved... Men vi elsker dem jo*SS*
hvorfor er det så at de der weekendfædre skal komme og have al den gode tid... som f.x ferier, det er da dig der har fortjent dem... Og når han ikke overholder sin weekendaftaler med dem, skal han ikke have dem mere en højst nødvendigt... selvfølgelig skal børn se deres far, men ikke for enhver pris..
Du har josvært ved på denne måde at give dem et komplet liv, med ny "mand i huset" lille ny på vej osv. når du samtidig slås med dit gamle liv...
Føler virkeligt med dig...
Heldog lykke fremover...
Knuzz
Kanusti...

PS... er selv slåssebarn, og ville nu have ønsket at min far havde holdt sig væk dengang, så jeg havde haft en rigtig famillie, også selvom jeg elsker min far, men der er meget at overskue med delebørn og weekendfædre når man kun er 8 eller 10... der vil man bare gerne have det som alle vennerne... Knuzz

Godkendelse af svar
Fra : calista

Dato : 11-04-05 18:55

Tak for svaret claraogsigne.
Overpræsidiet har skrevet og det er faderen der ikke bruger det fastsatte samkvem.
De vil behandle faderens ansøgning om 3 ugers sommerferie (men jeg læser det som om, at det kan han stikke op!!)
Jeg bestemmer suverænt over de ferier der er udover de fastsatte, og passer faderens planer ikke med vores, så er det på godt nudansk, bare ærgeligt!!
Dermed ikke sagt, at jeg nu skal til at lege "kong Gulerod", sønnen bliver spurgt om, hvad han vil og det bliver taget til efterretning her i huset.

Tak til jer alle sammen for jeres supersvar!!