/ Forside/ Teknologi / Udvikling / SQL / Spørgsmål
10  smorch 260
Excel til MS SQL?
Fra : terranigma
Vist : 413 gange
350 point
Dato : 28-02-05 15:22

Hej,

jeg har et excel ark som skal importeres til en SQL DB. Det er intet problem.
Problemet består i, at der i excel arket også er et skjult felt, som indeholder datoen (i form af "FEB 2005"). Denne dato skal importeres sammen med resten af dataen, og hver enkelt post skal have et dato felt med den pågældende dato i form af ("01-02-2005").

Hvordan får jeg lige trukket det ene felt ud af excel dokumentet? (Det skal køre regelmæssigt og der er tale om mange felter, så det skal ske automatisk)

mvh
Charly

Kommentar
Fra : imbrdk

Dato : 28-02-05 20:48

Hej

Kan du ikke vælge formater->kolonne->vis, i regnearket (så dukker den skjulte kolonne frem) og derefter markere hele kolonnen og højreklik->formater celler vælg derefter tal->dato og den datoform, du ønsker. Så bliver alle cellerne i kolonnen ændret til den valgte datoform og så skulle det være muligt, at importere.
Husk, at gemme en kopi af regnearket inden du ændrer noget.
c",)

Kommentar
Fra : terranigma

Dato : 02-03-05 08:18

Jeg fik måske lagt for meget vægt på, at felterne er skjult. Det er som sådan ikke problemet.
Problemet er at arket ser nogenlunde sådan ud:

[Måned][NOV ]
[År ][2005 ]

[Data ][Data ][Data ][Data ]

Lidt svært at vise korrekt, men NOV og 2005 står i samme kolonne som noget af dataen. Men kan godt importere det i DTS, men så regner den Måned som et feltnavn og NOV som et feltnavn, og det samme med År og 2005.

Pt. er der gang i et C# program, som kan importere de to felter og konvertere dem, for tilsidst at smide dem ind i databasen. Umiddelbart ligner det den bedste løsning.

Kommentar
Fra : imbrdk

Dato : 02-03-05 23:02

Den er godt nok svær, at løse. Jeg tror, at din C# løsning er den eneste, der kan hjælpe. Det eneste, jeg ellers kan foreslå er at droppe de 2 rækker i regenarket og lave kolonner i stedet så hver række får måned og år med. Derudover kan du oprette datofeltet med den eksakte dato.
Jeg håber du løser det og gi'r et svar tilbage, jeg må indrømme, at jeg er nysgerrig. Jeg kan desværre ikke se andre løsninger men finder jeg ud af noget skal jeg nok gi' det videre.

Kommentar
Fra : renevne

Dato : 27-09-05 23:38

Hej

Det kan måske løses på sql-serveren ved at lave et par mellemlandinger.
Først skal du sikre dig at dts-importen ikke betragter første linie i regnearket som feltnavne.
Derefter importerer du alle data i en temporær tabel (lad os bare kalde den #tmp), og bruger denne som udgangspunkt for at placere de rigtige data i respektive tabeller efterfølgende. Dette i tre step:
1. Vælg de første to records og indsæt dem i den tabel du ønsker. konverter datoen til det du ønsker undervejs.
2. slet de tre første records i #tmp. (de to linier med måned og år, samt den tomme linie i regnearket)
3. vælg resten fra #tmp og indsæt dem i den tabel du ønsker.

Beklager pseudo-koden, men jeg kan ikke beskrive det bedre med de givne oplysninger.