/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Dårlige håndværker
Fra : chela
Vist : 2216 gange
100 point
Dato : 28-02-05 10:38

Hvordan kan man checke om de håndværker man har fået anbefaldet af evt. Byggenhjælpen nu også er gode nok. Div. ikke render fra deres aftaler (skriftlige) overholder entreprise ( pulselige opdigte extra regninger ) Dette firma er så bund uærlige at jeg ikke ville anbefalde dem til min værste fjende.
AM vikar og multiservice har nogle hørt om dem og hvorfor kan man ikke havde en blackliste over dårlige entreprenører og håndværker. Man kan sige jamen de har jo gjort noget godt, ja det hedder det sig men det kan man ikke checke man ved jo ikke om deres succe viser sig at være løgn.
Panbo huse A/S hvem ved noget om deres huse jeg vil bare sige at uh man får alt den hjælp man vil have men kun på papiret og så skal de have med grovfil via ens advokat. Surt show når man går med en drøm, man har planlagt og forberet sig på entreprenøre og andet til ens hus og alligevel får man en plattenslager.

Kommentar
Fra : fatterfit

Dato : 28-02-05 10:57

Pris og kvalitet hænger desværre tit sammem,men sørg idet mindste at håndværkeren er medlem af BYG,så har du mulighed for at anke over dårlig håndværk,og betal aldrig sidste afdrag før byggeriet er færdig afleveret !!!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-02-05 11:01

Du får svært ved at checke byggefirmaer, på andet end deres ry og omdømme.

I "gamle" dage havde man altid et ekstra øje på ApS'erne, idet et ApS kun "kostede" 30000 i garantikapital. Derfor kunne man trylle et nyt frem med det vuns, hvis man røg på røven. Idag skal der flere skillinger til, vistnok 250 000,- men det er jo stadig ingen garanti. Ligeledes fuppes der jo også lystigt oppe i de højere summer, med f eks aktieselskaberne og dens slags.

Se nu bare eternitsagen. Der opretter man et firma med nogle millioner i, til at varetage garantiforpligtigelserne med de smuldrende plader. Når pengene er brugt er det bare sur røv for resten der må stå med dårlige plader. Der han "man" puttet sig bag et nyt A/S.

Nyligt er Hess Klimateknik I/S væltet. De var ikke specielt gamle og var vist et A/S før I/S. At de holdt så længe var rimelig gådefuldt, idet rygtet i branchen var særdeles blakket og priserne særdeles lave.

Men Chela, så længe ingen vil betale for kvalitet, får man heller ikke kvalitet. At tro at du kan få det dobbelte for det halve er efterhånden en god dansk holdning til tingene. Vi handler i Bilka Føtex osv og tror vi virkelig gør et kup, når vi ser ugens tilbud. Men nej, man får det man betaler for. Vælger man billige håndværkere vælger man også problemer (dog ingen regel uden undtagelser), idet disse håndværkere på en eller anden måde skal have et eller andet at leve af.

Jeg nærer på baggrund af min viden om byggebranchen en særdeles voldsom mistro til byggebranchen og i særdeleshed de tekniske installationsfag og kan sagtens følge dig. Men en ændring i holdningerne hos byggefirmaerne, kan kun ske samtidig med en ændring hos kunderne. Men det er svært. Når smeden skal have 100% lagt ovenpå vandhanens indkøbspris for at få tingene til at løbe rundt, flyttes vandhanesalget til Silvan og diverse nethandelssteder, der snildt kan nøjes med at tjene 50% på netto. Dermed forrykkes markedet og smeden presses endnu mere og så kører rouletten. Problemet er bare at Silvan's HK ansatte ikke ved en bønne om 75% af de varer de sælger, og derfor giver dig en værdiløs hjælp, hvis du skulle foranlediges til at spørge om noget. Det er ligeledes temmelig problematisk at du kan købe jordede stikkontakter sådan et sted (det må man ikke selv rode med), du kan købe ting til din vand-installation (det må du ikke selv rode med), du kan købe f. eks. et air-condition anlæg (det må du ikke selv rode med), ikke at forglemme en masse særdeles tvivlsomme ting, såsom varmeflytteanlæg, udført af brændbare materialer, hvor vejledningen anbefaler en del ting der ikke er i tråd med BR, ligesom at husets brandmæssige integritet svækkes betydeligt.

...og jeg kunne blive ved

Kommentar
Fra : chela

Dato : 28-02-05 11:31

Jeg har ikke betalt billigt da jeg udemærket godt ved hvad ting koster og min gemmensnit pris pr. km er 11.000 kr minus grund og jeg bor på stevns og her er prisene ikke i bund dog heller ikke i top og alle håndværker køber deres udstyr i Jem og fix, silvan og eks. Bauhaus osv. Så det er ikke en undskyldning desværre.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 28-02-05 11:36

Ja, jeg må (desværre) give både fatterfit og 3773 ret!!
Der er nogle brådne kar i denne branche som ikke nogensinde skulle have haft lov til at virke som "såkaldt" autoriserede håndværkere.
Selvom det som 3773 påpeger, er lovkrav at mange installationer kræver autoriserede håndværkere, er det min egen klare erfaring, at det du i mange tilfælde laver selv er ligeså godt eller ofte bedre end det du får en prof håndværker til at lave. Sørgeligt men SANDT!!!
Jeg (selv)byggede sidste år et sommerhus helt fra bunden, og nogle ting måtte jeg have en prof. håndværker til at lave. Bl.a. det elektriske skulle/skal der jo være autorisation på. Jeg fik dog i samråd med min elektriker lavet nogle el-tegninger over huset og trak så selv det meste af ledningsnettet i huset (som efterfølgende fungerer UBEKLAGELIGT). Elektrikeren skulle så lave el i badeværelse og køkken og selvfølgelig forbinde det hele i eltavlen. Det sted der var vrøvl og fejl var disse to steder...formentlig pga travlhed og SJUSK.
Smeden nåede også at lave nogle "skønhedsfejl" idet han skruede nogle vinkelkoblinger direkte igennem væggen så skruerne stak ud på den anden side lige ud i køkkenet. Det kunne da givetvis have været undgået hvis det ikke skulle gå så/for stærkt.

Det seneste eksempel omkring "ROSENDAL VVS" her i sidste uge taler jo helt sit tydelige sprog! Jeg skal i hvert fald IKKE købe mit næste stokeranlæg hos dem!!!

Men jeg helt enig med dig omkring en "smiley" ordning for håndværkere på lige fod med den levnedsmiddel-og restaurationsbranchen har...det kunne givetvis "luge lidt ud i rækkerne" af de værste "fuskere og klamphuggere" indenfor håndværksfagene.

Så forhør dig hos andre (lokale) der har fået udført et stykke håndværksmæssigt arbejde, hvilke erfaringer de har med det enkelte firma!

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : lejy32

Dato : 28-02-05 11:41

Som fatterfit skriver, tjek om håndværkeren er medlem af byggaranti, men det er ikke altid at man kan regne med at de er medlem selv om de skriver det på deres hjemmeside, jeg har et eksempel, det drejer som om de glade håndværkere, ved Bo Grønne Dannevang 13, 8800 Viborg, han skriver også på sin hjemmeside at de er 11 håndværkere, han er ikke selv udlært og han såkalte svende er fra polen og letland og er meget i tvivl om at de har svendebrev nogen af dem.

Kommentar
Fra : chela

Dato : 28-02-05 11:41

Hey tak for trøsten jeg køre sag mod dem nu og det vil tage lang tid og mit hus er ikke færdigt endnu og jeg har ingen steder at bo efter den 1 april fordi mit hus skulle stå klart den 1-1-2005, jeg hårber så bare at jeg kan flytte ind i et næsten færdigt hus da jeg skal have andre til det suk suk.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-02-05 11:49

Jo men det er jo svært Palle. Alle firmaer har kunder de er "heldige" og "uheldige" med. Derfor kan smiley-ordningen nemt blive temmelig svær at administrere. Derfor har man jo også autorisationer indenfor flere brancher - det duer bare ikke. Elbranchen tegner sig klart selv for det meste fusk - altså firmaerne er værre end hjemmefuskerne. Samme problem kan har en del af smedene. Vi ser installationer der ikke er opmærket (el). Ikke er jordet (el). Simple tilslutningsdiagrammer kan ikke følges (el). Branchens egen gennemgang af sig selv synliggjorde problemer på linie med bilværkstederne.

Et skægt eksempel er et firma der er stygt berygtet i branchen, bruger ordlyden "Vi er kendt for vores kvalitet" i deres annoncering.

Kommentar
Fra : joeson

Dato : 28-02-05 13:04

Som håndværker må jeg indrømme at det er en jungel du søger i
Men du kan ud fra hvilket håndværksfag du har behov for søger på nettet, enten efter det pågældende fags/områdes oldermand/mænd, evt. garantifond, eller en større sammenslutning inden for faget.
Der er også den mulighed at søge efter håndværkslauget.
Håber du finder nogen du kan stole på
Desværre er der brodne kar inden for alle fag.

Mvh - Jørgen

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-02-05 13:46

Tja, gu' er det kedeligt. Efterhånden er det sådan at "den gode gammeldag mester" der gjorde tingene ordentligt, er en temmelig sjælden race. Al byggeri varetages af store totalentreprenører som KPC, NCC og hvad de nu alle sammen hedder. Disse firmaer sætter UE'erne under meget hårdt pres og indtjeningen daler i disse fag. Derfor forsvinder den med "at tingene skal gøres ordentlig", og afløses af, hvordan kan vi i det mindste få en positiv bundlinie. Indenfor de tekniske erhverv har man øget belastningen på projektlederne med måske 2 - 3 gange, således de skal håndtere for 2 - 3 gange så megen omsætning som tidligere. Samtidig er papirgang ikke blevet nemmere på trods af massiv indførelse af IT hjælpemidler. Dette hænger ikke sammen med intensionerne om ordentlig arbejde - der er ganske simpelt ikke tid til det. Og da kravet om indtjening vejer særdeles tungt, når man balancererer på kanten, gæt så hvad der vejer tungest.

Det var lidt nemmere i de glade karteldage, da entreprenørerne var sikret en nogenlunde indtjening på de sager man lavede "mestergrise" på. Så havde man ligesom tid til at kæle lidt for detaljerne. Prøver du det i dag, kommer der straks en hob fra østeuropa, der kan lave hele møget til halv pris.

Kommentar
Fra : panbo

Dato : 29-03-05 11:02

Hey du Chela eller hvem du nu er du må rent juridisk ikke nævne navne på håndværker og andre firmaer på nette når du skal rakke dem ned bare så du ved det. Så få dit spørgsmål slettet. Jeg skal ikke sige hvordan du gør.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-05-05 17:01

Æh hæ hæh hæ. Der var en der fik mavepine!

Kommentar
Fra : panbo

Dato : 03-05-05 07:35

Jeg ved ikke om personen fik mavepine, men det er ikke alle der ved at man ikke må. Jeg vil heller anbefalde at denne person går til ekstra bladet her må man sige alt. Men det kan jo være at personen ikke ved hvad den taler om, for mig virker det lidt som noget rygte værk.

Kommentar
Fra : kandit

Dato : 12-06-05 16:10

Hvis du går ind her http://www.publi-com.dk/index2.htm, kan du tilmelde dig , det er gratis , tager ca 6 dage, så kan du gå ind og se hvert APS/as osv. deres regnskaber, personkredse osv. Det giver dig lidt mere indsigt i hvem du står overfor.Mvh Kandit
ps. udtræk på regnskaber koster et beskedent beløb, men det kan jo selv se.

Kommentar
Fra : kandit

Dato : 12-06-05 16:12

http://www.publi-com.dk/index2.htm, den første så ikke ud til at virke - men den her gjorde. Kandit

Kommentar
Fra : kandit

Dato : 12-06-05 16:13

pokkers ok www.publi-com.dk
så da