/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
billedstørrelse - reducering
Fra : magnus46
Vist : 3805 gange
50 point
Dato : 28-02-05 08:19

Findes der en hurtig måde til at reducere størrelsen af en større mængde billeder på en gang - billederne ligge både som enkelte billeder og som en powerpoint præsentation (jeg vil naturligvis helst kunne reducere powerpoint præsentationen). Der er ialt ca. 250 billeder.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 28-02-05 08:23

De enkelte billeder - da ville jeg bruge IrfanView (www.irfanview.com) der har en fantastisk batch-konvertér/skalér osv. funktionalitet.

Powerpoint....hummm.....tror ikke der er nogen nem måde, desværre...
Men måske andre har de vises sten på dette område.

mvh berpox

Kommentar
Fra : Finseth

Dato : 28-02-05 08:41

Du vil normalt i dit fotobehandlingsprogram kunne nedsætte opløseligheden - giver lidt dårligere kvalitet - hvis billederne får mindre opløselighed vil de generelt fylde mindre.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 28-02-05 08:47

I PhotoShop kan du lave en makro (en såkaldt "action") hvor du "optager" præcis dét som du ønsker der skal ske med ét billede: f.eks. størrelse, fra CMYK til RGB, kontrast, levels, hvilken mappe du vil gemme det i...osv. Når dette er gjort stopper du optagelsen, finder/åbner alle billeder(eller nogle ad gangen, når det drejer sig om så mange) og trykker på afspil, så har du faktisk en ret nem måde at få dine billeder ens på.

Dette kan også laves i en BATCH, hvor du kan give hver enkelt billede en unik betegnelse i form af et suffix eller præfix tilføjet den originale titel på billedet...det er især en fordel hvis du skal have loadet billederne i en bestemt rækkefølge bagefter.

God fornøjelse!

Mvh
Palle jensen

Kommentar
Fra : snortop

Dato : 28-02-05 09:03

Jeg bruger IrfanView til stor set alt..

Billede visning, omdøbning af mange filer, convetering af fil type og reducer billede størrelse som du vil have på mange filer.

Du kan få det her
http://www.download.com/IrfanView/3000-2192_4-10335353.html?tag=lst-0-1

Det gøres ved at installere programmet..
Åbne programmet evt. bedst med at åbne med programmet direkte i den mappe med dine billeder.
Tryk på 'b' knappen.. et nye vindue kommer frem.
Til venstre se du et felt hvor du tilføjer de billede du vil have skal reduceres eller gøres noget ved.
Øverst til højre se du den mappe hvori du tager fra, hvis du åbne direkte i den mappe hvor du vil rediger. Så skulle du også gerne være der. Du tilføjer så billede med knappen 'add' eller 'add all' alt efter om du vil tilføje enkeltvis eller helle mappen.
Output directory er i den mappe hvori det færdig resultat skal komme hen.. Derved hvis noget gå galt kan du jo bare prøv igen. Sørg også for det er et andet bibliotek ind det du har billederne i. Kommer nogle uheldig fejlmelding hvis ikke!!

Nu vil du jo have reduceret billedestørrelsen, dette gøres ved at sætte hak i 'Use advance option' og tryk på knappen nedenunder. Herinde kan du faktisk reducere alt muligt men det du skal bruge er i Resize. Her bruger jeg pct af højde og længden. Det andet ved at sætte dem til noget bestemt har jeg kun haft uheldig resultat med. Men prøv dig frem..

Håber det kan hjælp

/snortop

Kommentar
Fra : Finseth

Dato : 01-03-05 18:52

Jeg regner ikke med at det er selve størrelsen (længde x bredde) du vil have ændret, men hvor meget billederne fylder på disken.
Hvilket format er de gemt i, hvis de ikke er gemt i jpg.formst kan du vinde meget ved at ændre til dette, da det fylder 1/9 af f.eks TIFF.
Hvilken format er dine billeder gemt i ?
Hvilket billedbehandlingsprogram benytter du?

Kommentar
Fra : Ishoey

Dato : 15-01-06 10:04

Her: http://www.jklnsoft.com

Hilsen
ishoey