/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Karburator
Fra : kims_der
Vist : 1664 gange
220 point
Dato : 28-02-05 00:08

jeg vil gerne vide hvad der sker når man sidder en stører Karburator på sin scooter??
får man meget mere top fart optræk???
og så har jeg hørt man får et større benzin forbrug.
passer det? evt hvor meget??
jeg køber en 21 mm Karburator til min gilera stalker.
TAK!!

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 230 point
Dato : 28-02-05 00:37

Normalt får man størrer forbrug, men helt så enkelt er det ikke, da en mindre karburator med en stor dyse, godt kan æde mere end en stor karburator.
Der er heller ikke nogen ide i at udskifte den 17,5 mm karburator som de nyere Gilera har, hvis man kun udskifter den.
I det hele taget er det jo et samspil mellem luftfilter/karburator/studs/membran/krumtaphus/cylinder/skyllekanaler/topstykke/stempel/udstødning
Alle de nævnte tings luftmodstand/glathed/og størrelser.
Der kunne skrives tykke bøger om alt dette og benzinforbrug, men for at vende tilbage til din Gilera:
Hvis der ikke er lavet andet, vil der ikke ske ret meget.
Hvis du har en størrer udstødning, vil du få lidt mere optræk og topfart.
Hvis du både har bedre cylinder og udst. vil både optræk og topfart blive endnu bedre.
Jeg regner med du har taget ringen ved variatoren, ellers er der slet ingen ide i en størrer karburator.
Så, efter min mening er en 21mm karburator kun aktuel ved et racingtunsæt, og ved et hyperracingtunsæt (Polini Evolution 47,6mm/Malossi MHR/Hebo osv.) er det næsten et krav, men så kommer der også andre krav, som gearing/vario/rem/krumtap/kobling.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : 2lu

Dato : 28-02-05 00:40

Kaburatorens størrelse ændrer intet hvis en scooter som din er forsynet med en neddrosling iform af en "plumb".
Tidligere var alle knalerter 2takts, det formoder jeg din er, skal den ikke have olieblandet benzin?
Din scooter kan få mange kræfter ved at få en større kaburator og samtidigt fjernet plumben, med det er ulovligt såfremt den ikke er typegodkendet til dette i dk.
hvis du vil have den til at køre hurtigere, så husk at tune den så du altid kan køre fra politiets to hjulede BMWér.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 28-02-05 09:40

2lu, det er nogle årtier siden knallerter havde plumb, en Gilera scooter 30 har egentlig kun 3 begrænsninger:
En skive i varioen, en plade i indsugningen, en udstødning m. blindrør.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 28-02-05 12:33

Hvis du ikke har andre spørgsmål om det, kan du jo godt lukke spørgsmålet.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : kims_der

Dato : 28-02-05 14:40

jeg har da tunet den godt:
-Malossi 47mm sport Cylinderkit.
-Turbokit Udstødning, (Original)
Ser ud som et Hebo Original 100%.
Kører lige så godt som et knæk Udstødning!
Sort
-power luft filter
-5,3 grams ruller
også den jeg lige har købt
-21mm Amal karburator til El choker
Denne karburator anbefales som den mindste til racing klassen.

-self er alle begrænsninger fjernet
-den køre 90 km/t uden den nye karburator
tror i ikke at det vil give de 100 km/t?
og godt optræk?
(min gamle karburator er gået i stykker derfor køber jeg ny)

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 28-02-05 15:23

Ja den vil da endda køre lidt over 100, men jeg mener nu ikke den udstødning er optimal, men til gengæld er den jo ingen politimagnet, så det er da en fordel.
Har du ændret noget ved krumtap/vario/kobling?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : kims_der

Dato : 28-02-05 18:40

nej jeg har ikke skiftet krumtap/vario/kobling
mener du jeg skulle det?
fordi jeg har tænkt meget på at skifte krumtap

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 28-02-05 21:14

Næ, jeg mener du er mere fornuftig end de fleste, og lidt heldigere, da du kører på en Stalker.
Min mening er at Gilera og dem med samme motor, har en rigtig god krumtap, der sikkert er bedre end 80% af de racerkrumtappe folk køber, men selvfølgelig kan lejerne på krumtappen blive slidte, specielt til de fæhoveder der glemmer at fylde olie på eller glemmer olieslangen. Eller sætter så små ruller i (Eller på støtteben) racer maskinen op i max omdrejniinger, specielt når maskinen er kold. Og hvis det er sket, eller motoren har kørt over 15-20.000km såå kan den godt bruge nye lejer.
vario/kobling: Nææ, det giver ikke noget i topfart (Varioen kan i sjældne tilfælde), så hvorfor bruge en formue på noget der er født godt (En racer vario koster tit meget mere end tuncylinder) Så de 2 ting skal kun købes (Hvis man vil have hurtig acceleration) hvis man skal på baghjul (Og vælte og have skjolde/motor og helbred ødelagt)
Havde du haft en PGO og en del andre, så skulle du skifte krumtap.
Og så syntes jeg det er skide skæg, at køre fra alle dem der har ofret en formue på alle de stumper, (Det kan være de kan klare dig i optræk, men hvad så når det går lige ud) og når de så spørger dig hvilken vario du kører med, så svarer du: Gilera neutral de lux.
Din Amal kan være lidt svær at dyse ind, og kræver at man forsøger med en del dyser, men det er en stor fordel at den har autochokker, syntes jeg.
Kør ordentligt, skift tændrør og bagtøjsolie, og hold dig fra politiet, så kan du køre længe.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : kims_der

Dato : 01-03-05 11:49

Tak for svaret det kan jeg sku bruge!....du fin takker igen!