/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
fyld til marvben
Fra : pivpiv80
Vist : 2994 gange
50 point
Dato : 26-02-05 21:09

Jeg kom til at tænke på hvad i putter i jeres marv ben??

Hvis hunden dagligt får et marvben med leverpostej eller lign, ja så sætter det sig jo på siderne.
Kan man ikke lave en form for fyld af kartoffel/gulerodsmos og proppe i og derefter fryse??

Helle

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 26-02-05 21:13

Ok,jo... Kun fantasien sætter grænser!
Du kan også tage det sædvanlige tørfoder og bløde op, -evt blande lidt leverpostej eller fiskeolie i og så proppe det ind i benet.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 26-02-05 21:20

frys benet med presset oksekød - indmad osv - lad det ikke tø helt op - det skal helst være så hårdt som muligt - så er der godbidder

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 27-02-05 01:28

Den nu afdøde dyrlæge fra Ry-området (husker desværre ikke navnet) prøvede at fortælle hundeejere, at deres tro på at hunde KUN ville spise kød, var både forkert og skadeligt for hunden. Når han fik en hund ind, røg den oftest på en diæt af meget lidt kød og en masse agurker og gulerødder. Det blev vist i en TV-udsendelse. Hundene ÅD såvel agurker som gulerødder, og de trivedes med det. Men hvis deres ejere/herrer tror at det eneste gode er masser af KØD g BLOD, er der jo ikke meget at gøre. Sandheden er at hunden har brug for en varieret kost, ligesom dens herre. Men også vitaminer og mineraler. Når det drejer sig om hunden, er det nemmere, så kan man bare tilsætte det.
Det er squ sværere for hundens ejer at få de rette næringsstoffer. Hæ hæ.

Min giv nu din hund en masse grøntsager. ( plus kallun og så videre )

Den skal også ha' et ben at gnave i. Kalk U Know

Kommentar
Fra : sangfugl

Dato : 27-02-05 01:50

Hej
Prøv at gå ind på www.barf.dk
her beskrives hvordan man kan fodre med råt kød/grønt mv

MVH Mogens

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 27-02-05 02:08

Mogens - Tak for dit indlæg. Det beviser nemlig at hunde rent faktisk elsker grøntsager. De færreste hundeejere tror på det. Men det beviser jo kun at Hunden oftest er et spejlbillede af sin ejer. Hvis ejeren elsker kød, så spiser hunden kød.
Hvis ejeren er Vegetar, kan hunden lære at være vegetar, men det er lige så unaturligt for hunden som det er for mennesket. Det er skide synd for hunden, den har et meget kortere liv end mennesket. Det dumme menneske der har tvunget hunden til at blive vegetar, vil alligevel dø af mangelsygdomme før eller siden. Men det er squ synd for hunden. Den skal have både kød og grøntsager.
Den hundeejer der ikke giver sin hund grøntsager, er nøjagtigt lige så dum. Så er det sagt. Øv bøv.
Hilsen Arne Jakobsen

Kommentar
Fra : pivpiv80

Dato : 27-02-05 11:49

Hejsa
Vores hund elsker sunde sager.... favoritten er banan*S*
Men jeg tror jeg laver en gang kartoffelmos og propper i hendes marvben, men flere ideer modtages meget gerne!

Helle

Accepteret svar
Fra : takskaldeha

Modtaget 50 point
Dato : 27-02-05 14:39

Hej Helle.

Et par andre idéer... og de er afprøvet på min hund.

Torskerogn, tun, ananas, æble, det er helt bestemt let at putte det i benet og derefter i fryseren.
Tørfoder iblandet lidt honning.
Jeg bruger også ofte vandet fra fks kogt kylling, steg, lever e.l. - Det kan man så evt blande med lidt tørfoder for at give det lidt substans.

Som Birgitta siger, kun fantasien sætter grænser.

Hilsen Marie.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 27-02-05 14:42

i mangel af bedre nupper jeg så lige et flueben

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 27-02-05 20:38

Arne Jacobsen....den er lige lovlig letkøbt! "Hvis ejeren elsker kød, spiser hunden kød, og hvis ejeren er vegetar kan hunden lære det..."
Jeg spiser selv overvejende vegetarisk, men min hund afskyr grønsager. Jeg har forsøgt mig med BARF-metoden, og der gik i et par uger, så nægtede han at spise den slags kost. Nogle hunde er bare mere kræsne end andre. Min dyrlæge siger, at han altid har sagt til folk, at hvis deres hund var kræsen, så var det ejerens egen skyld. Lige indtil han fik sin nuværende schæfer, som er meget kræsen og betemt ikke spiser alt. Så min dyrlæge siger, at han har måttet erkende, at hunde og deres smag for føde altså er forskellig.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 27-02-05 21:11

Enig med Axelise. Jeg har lige siddet og gnavet rå gulerødder, som jeg gør så tit. Og Silke er da fræk nok til at tigge. Men ikke om hun gider at gnave en selv. Og hun vil heller ikke have små bidder.
Jeg spiser også meget frugt, -det passer heller ikke damen. Men hun spiser glad og gerne nedfaldsæbler, som hun selv finder i skoven.
Og hun har egentlig endelig langt om længe en god appetit, og spiser fint af sin tørfoder når vi går tur. Men når jeg spiser kød og salat, så må jeg koge ris eller kartofler til hende, som jeg sjældent spiser selv. Jeg går ikke ind for, at hun skal leve udelukkende af tørfoder, -så bliver hun måske bare træt af det også. Hun har før været MEGET småt spisende. Og jeg synes, det er praktisk med et måltid "menneskemad" om aftenen, som jeg kan blande lakseolie i.

Nå,ja -hvis din hund kan lide fisk, Helle, så kan du jo opløse tørfoderet med lidt vand og blande lakseolie i, og måske lidt Wolles Wov. Det synes Silke smager helt vidunderligt. Det må også kunne bruges i marvben. Jeg laver tandpasta af knust kridt og vand, -og et lille drys Wolles Wov. Silke er helt vild med at få børstet tænder.

Kommentar
Fra : pivpiv80

Dato : 27-02-05 22:36

det der lakseolie er et hit, vi fik to testere en dag.... MUMS hun er vild med dem.
Men hvad er Wolles Wov??

Knus
Helle

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 28-02-05 13:58

Jep, jeg snupper lige dåsen...
Jeg synes næsten, det er en "Krydderi-blanding for hunde".
Jeg begyndte at bruge den, fordi min søde Silke i sin kræsenhed hellere ville spise venindens tørfoder end sit eget, når vi fodrede hunde sammen på vores daglige lufteture. Og venindens var altså det billigste fra Aldi, mens Silkes eget var Olivers Lamb. Så jeg snakkede med vores dyrlæge om situationen, og hun rådede mig til at give Silke et tilskud af Wolles Wow.
På dåsen står der: Tilskudsfoderblanding. Et urte- vitamin- og mineraltilskud til hunde.
Og så en lang liste over, hvor meget der er af de forskellige vitaminer og mineraler.

Og det er jo fint nok. Nu spiser Silke glad og gerne sin egen hundemad igen, men hun er så glad for Wolles Wow, at jeg tit kommer en skefuld i maden eller på tørfoderet for at peppe det lidt op. -Det fås både som piller og som pulver. Jeg synes, at pulveret er mest anvendeligt og økonomisk. --En dåse med 350 g kostede i slutningen af sidste år 90 kr. Anbefalet dagsdosis er 1 g pr. 5 kg legemsvægt, men hvis der er vitaminer nok i den daglige kost og man kun bruger pulveret som krydderi, så holder sådan en dåse længe. Den sidste, jeg købte holdt over et år. -Nåja, jeg har købt den i Matas.

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 28-02-05 16:28

Birgitta, - hvor får man lakseolie henne?

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 28-02-05 17:37

Jeg bruger noget, der hedder Omega-3 Boost -som er en koldpresset lakseolie fra Olivers, hvor vi også får tørfoder fra.

http://www.olivers.dk/

kik under "dog accessories".

Godkendelse af svar
Fra : pivpiv80

Dato : 05-03-05 09:15

Tak for svaret takskaldeha.
Mange gode svar og tak til ALLE!!

Helle