/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Katten spiser ingenting
Fra : paulaarenas
Vist : 4533 gange
160 point
Dato : 26-02-05 20:14

Er der nogen der kan hjælpe mig, jeg har en kat der er 20 år gammel. Den spiser næsten ingenting og jeg prøve at giver
den to gange om dagen forskelligt mad, som jeg ved at den kan lige, desuden har den sin tørmad som er anbefalet er dyrlægen, som den har friadgang til. Den er opvokset med dåsemad, det er fordi jeg først fik den som et år gammel, og det var den vandt til. Nu har jeg prøvet at koge kylling til den , og næste er så torsk. Har også købt nogen vitaminpiller til katten, som skulle øje dens appotit. Har været hos dyrelægen og fået det nøvendige medicin for blodtyk og mislyde i hjertet, som kan være ordsag af blodtrykket. Nogen gang da jeg synes at katten har oprigtigt synkt pillerne, finder jeg dem på gulvet og kan ikke forstår hvordan det er sket. Jeg ved at katte er eksperter for at gemme piller i kinden og spytter ud senere. Men min, han sov eksempel adskiilige timer efte jeg havde givet den pillerne og alligevel i morges fandt jeg en pille på køkken gulvet, den må altså sover med den piller i kinden og spytter den senere ud. Er der nogen der har oplivet det føre?

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 26-02-05 20:30

Hej Paula.
Når dyrlægen ikke har fundet noget, er jeg bange for, det er på grund af alder. Det er jo en gammel kat. Har du prøvet og se, om den vil have leverpostej, tun eller makrel på dåse?? Du kan faktisk også prøve at give den noget af dit Herbalife. Det har jeg fået at vide, at man godt kan bruge til dyr også. Jeg ved så ikke, om det passer, men der er jo masser af proteiner i, og det er dem en kat skal have flest af, så vidt jeg husker? Du kan jo prøve at give den lidt med vaniliesmag.

Det er meget svært at give en kat piller, når den ikke vil have dem. Prøv at købe en "pillegiver" på apoteket eller hos dyrlægen. Pillen skal så langt ned i halsen på katten, at den ikke KAN få den op igen. Men hvis den er lige så stædig som den ene af vores, kaster den bare op lidt efter, den har fået pillen. Men det er da et forsøg værd. Du kan godt stoppe den langt nok ned med en finger, men du skal holde godt fast både i katten og i dens kæber imens, så den hverken render eller lukker munden, inden den er langt nok nede.

Held og lykke med det.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-02-05 20:55

Har du fået tjekket om den har problemer med tænderne. Der skal nogen gange ikke så meget til før dyret vægrer sig ved at spise.
Men derudover er det jo en meget gammel kat, noget ældre end de fleste andre katte opnår at blive.
Så måske skal du til at overveje om den er blevet for "træt".
Det dur i hvert fald ikke hvis den fortsat ikke spiser ordentligt, så vil den hurtigt blive syg og underernæret.
Nu er det svært at vurdere hvordan katten ellers opfører sig, og hvordan helbredstilstanden er generelt, men mange gange er det bedre hvis man i tide indser, at dyret måske ville have bedre af at blive aflivet, i stedet for at tilbringe sin sidste tid som syg, afhængig af medicin, og problemer med at spise og måske at bevæge sig rundt som den plejer.

Men prøv at tage en snak med dyrlægen om det, de plejer at være flinke til at vurdere den slags når man spørger direkte om det vil være den bedste løsning.

mvh dova

Kommentar
Fra : tofle

Dato : 26-02-05 21:14

Ligesom med mennesker bliver appetitten mindre med alderen. Og 20 år må siges at være en flot alder.
Lad du din mis selv "bestemme farten"
Du kan evt veje den, så er du lidt med på om den taber sig meget, eller opretholder vægten på lidt!

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 26-02-05 21:20

Kære Paula

Jeg er bange for at du bliver nødt til at se sandheden i øjnene. Hvor svært det end kan være.
Din elskede kat er en olding, at den har levet så længe skyldes kun din kærlighed. Men nu er det slut. Nyd den sidste tid med den. Men den bør ikke være ret lang. Gå til din dyrlæge og få katten aflivet, pænt og ordentligt. At den ikke vil tage føde til sig, er dens måde at sige "Jeg er træt af at leve" på. Giv den en værdig død. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : paulaarenas

Dato : 26-02-05 22:18

Kære alle tak for alle jeres svar jeg ved at han er meget gammel og snart ikke vil være here længere, men jeg vil bare have at den har det så godt som muligt til sidst. Jeg er på vej til dyrlægen den kommende uge for at vide lidt mere.
Det og jo dyrlægen i landburghøjskolen som har synes at han må gerne være til.

Kærligst
Paula

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 26-02-05 22:29

Kære Paula - Selvfølgeligt må han gerne være til. Men når han ikke længere vil spise, er det hans måde at sige Tak og farvel. Jeg ved at du har kendt og elsket ham i 19 år. Det er derfor jeg siger: Giv ham en værdig død. Han er klar. Du må så gøre dig selv klar, og så skynde dig at finde en ny lille kat. Kærlig hilsen Arne

Kommentar
Fra : Flemming17

Dato : 27-02-05 00:16

Såvidt jeg ved, er der ingen kat, der kan stå for rejer.
Lad dens sidste måltid være en tallerken med rejer. Hvis den heller ikke rører dem, må det være slut
Det er hårdt; men nødvendigt.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 27-02-05 10:02

Hej
Der er en metode til at give katte piller, det kræver lidt øvelse, men det ret sikkert at katten får pillen ned.
Som følger: du sider påknæ og har katten med ryggen mod dig mellem dem, lårene nærmere, du holder altså katten fast mellem benene, du har pillen i højre hånd, med venstre tager du fat om kattens kæbe og vender snuden opad, du åbner gabet ved at klemme på hver side med tommel og langemand og holder det åbent stadig således at snuden vendes opad, men ikke helt ,-så putter du pillen ned så den falder ned bag tungen, lige ned i halsen og så lukker du gabet, stadig opad, stryger du den på halsen et par gange, det får den til at synke. og så får den lov at slippe. Giv den en belønning, hvis den vil ha det, og ros og ae den.
Når du har prøvet et par gange er det ikke så svært, husk at være forsigtig, ikke klemme for hårdt eller for voldsomme bevægelser.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 27-02-05 10:05

Ps. metoden er KUN egenet til SMÅ piller, en størrelse som den med sikkerhed kan sluge i et stykke.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 27-02-05 10:11

Hvor længe har det stået på?
Har den et hårbolleproblen, det kan nogen gange afholde dem.
Har du givet den græs?
Nogen gange gider min (18 1/2 år) ikke at spise, men græs gider den godt.
Hvordan er dens vægt? Er den ligefrem for tynd fordi den ikke spiser?
hvor store portioner spiser den "normalt"?

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 27-02-05 10:17

Forresten, da kattes sanser ligesom menneskers også bliver lidt "slidte" med tiden, ville det måske være en ide at give den noget der lugter og smager kraftigt, fx røget kylling/kalkun/skinke, leverpostej, eller noget dåsemad som du siger den er vant til, som er kraftigt. Det kan måske øge interessen.

Kommentar
Fra : Flemming17

Dato : 27-02-05 12:05

Jeg har kigget lidt på "rekorder for katte" - Her fandt jeg at den ældste danske kat blev 23 år gammel. I England er rekorden 34 år.
Så kære paulaarenas - din kære kat er nok nået til vejs ende.
Du vil vel ikke prøve at slå en rekord? - Har du prøvet mit råd med rejer?

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 27-02-05 16:47

Fordi den er dårlig og gammel samtidig behøver det jo ikke være ensbetydende med at den behøver at blive aflivet, den fejler jo ikke noget hvor den lider og er uhelbredeligt syg. "Gammel og slidt" er ikke en sygdom, og sålænge den som sagt ikke lider af en smertefuld uhelbredelig sygdom kan den jo godt have sine små op og nedture som også gamle har på deres måde.
Og hvis den er døende så ville det jo være bedst hvis dør naturligt frem for at blive aflivet.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 27-02-05 16:49

fjerner fluebenet

Kommentar
Fra : paulaarenas

Dato : 27-02-05 18:04

Kære jernlady
Den er ikke intresseret i tun har aldrig været heller ikke makrel, men den kan godt engang i mellem slikker tomatsovsen fra makrel i sig. Leverpostej kan den også lige men den må ikke få noget der er meget salt i eller krydderier. Jeg er ikke
helt sikker hvad en leverpostej indeholder, men jeg kan jo læser mig til det. Jeg har en pillegiver, men jeg kan ikke bruge den fordi jeg synes at den ligner en torturinstrument. Jeg tro at jeg vil prøve med herbalife.
KÆRE DOVA
Ifølge lægen er tænderne i fin stand. Har været hos dyrlægen 2 gange
KÆRE TOFLE
Tak for dine fine ord, duhar nok ret i det at ældre katte ikke spiser så meget og at jeg måske er lidt hysterisk.
KÆRE FLEMMING
Desværre spiser den ikke rejer selv om det lyder mærkkeligt, det har den aldrig gjort, den kan godt lige lugten.
KÆRE MULBERRY
Den har græs. Jeg tro ikke at jeg tør giver den noget røget det kan være for stærkt for dens fordøjelse. Det er inden for
et par uger at den ikke har spist så meget ad gangen, men den spiser flere gange om døgenet. Den er ikke for tynd for
den har været lidt overvægtig føre, så den vejer cirka 4 kg 300 gr. Jeg har sværet ved at siger hvor meget den spiser ad gangen måske 50 gr. Jeg synes at den har det lidt bedre nu da den har fået vitamin piller som også skulle give den
lidt mere appetit.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 27-02-05 19:22

Hej Paula.
Hvis den gerne vil have leverpostej, kan du jo lave den selv. Så ved du nøjagtigt, hvad der er i, og kan udelade noget af spækket. Den man laver hos vægtkonsulenterne har sådan set slet ikke noget spæk i indholdet. Det er letmayonaise i stedet. Der skal godt nok løg i, men det kan du jo udelade. Hvis du vil have opskriften, kan du bare sige til.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Flemming17

Dato : 27-02-05 19:23

Hej,
Vi gamle har det med at være lidt sære.Hvis din kat ikke spiser, er den nok ikke sulten!!!!
Hvis den har rigelig adgang til mad og drikke, spiser den jo nok efter behov.
Når den ikke kan lide rejer, er den jo speciel - lad den bare være det. Det er en gammel kat, der har lov til at have sine særheder.
Bare nyd den, sålænge du får lov til at beholde den.

Kommentar
Fra : paulaarenas

Dato : 27-02-05 19:49

Kære Jette

Ja tak jeg vil meget gerne have opskriften til leverpostej. Jeg har nemlig aldrig lavet leverpostej og ved overhoved ikke hvordan man lave sådan noget. (jeg er jo vægetar)

Med hilsen
Paula

Kommentar
Fra : Flemming17

Dato : 27-02-05 20:05

Hov hov piger,
Dette her drejer sig ikke om udveksling af opskrifter - ikke så meget "tøsesnak"

Kommentar
Fra : paulaarenas

Dato : 27-02-05 20:10

Kære Flemming17

Men det jo til missen, det forstår du jo nok ?

Venligst
Paula

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 27-02-05 21:52

Hej Paula.
Her kommer den. Læg mærke til, at det er en ret lille portion, men den er jo fin nok til at afprøve den på katten.
Hilsen Jette

(1 tsk = 5 g)

120 g lever
2 æg
75 g løg
6 tsk letmayonaise 1 hønsebouillon terning
3 - 6 tsk mel
En og en kvart dl skummetmælk
salt, peber og allehånde (det må du hellere udelade sammen med løg)

Hak lever (og løg), rør æggene i sammen med mayonaise (og krydderier).
Opvarm mælken og opløs bouillonterningen heri.
Jævn mælken med mel (og smag til med salt og peber).
Sovsen blandes sammen med leveren og bages i form eller ildfast fad ved 200 grader i 30 - 45 min.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 28-02-05 09:15

Flemming og Arne : Kattes gemmensnitlige levealder er steget væsentligt i takt med den bedre omsorg og dyrlægebesøg, blot de seneste 20-30 år . Det er ikke længere usædvanligt at katte bliver over 20 år.

Paula : Min spiser mange små måltider, men tilsammen er det ikke ret meget, måske 1/3 til 1/2 af hvad en "almindelig" kat spiser.
Hun rører sig så heller ikke så meget, men tager dog en spurter hver dag og er også ude og gå en lille tur hver dag.
Nogen gange gider min ikke at gå i gang med at spise, så håndfodre jeg hende et par bider og så klarer hun resten, tror hun synes det er hyggeligt og det øger også tilliden til at maden er ok.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 28-02-05 09:22

stavekontrol :gemmen = gennem

Kommentar
Fra : Flemming17

Dato : 28-02-05 11:02

Nu bliver jeg nysgerrig! Er din hankat kastreret? Hvad hedder det kære dyr?Min "Uffe" lligger på mit skød og følger interesseret med.
Han ville gerne give en mus for et par rejer.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 28-02-05 15:34

Det er vist ikke så usædvanligt, at en kat ikke vil have rejer. De tre af vores vil begå mord for en reje, den fjerde gider ikke æde dem. Indtil for nylig har han slet ikke ville have noget som helst kød - bortset fra mus. Dem vil han godt æde.

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 28-02-05 16:27

rejer - hvis min får serveret 20 rejer, helt friske, så vil hun måske spise 3, resten får lov at tørre ud indtil jeg ikke kan ha det mere.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 28-02-05 16:30

Det min er mest begejstret for er tørfoder, som hun kan lide mange forskellige slags af, og det synes jeg er fint, da hun så bliver dækket godt ind og hun er flink til at drikke meget vand.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 28-02-05 16:33

Det er en god ide at varme maden til "musetemperatur" d.v.s. 35 grader.

Kommentar
Fra : Flemming17

Dato : 28-02-05 16:33

Undskyld, Undskyld, Undskyld!!!!
Mine katte har altid elsket rejer - jeg troede faktisk, at det gjaldt alle katte - åbenbart ikke.
Der må være noget andet, der kan sætte gang i katten. Hvad plejede at være hans livret?

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 28-02-05 18:59

Såfrem dyret ikke spiser optimalt skal den da have et tjek hos dyredoktoren, også dens alder taget i betragtning. Dyrlægen kan også lige vise dig fiffet til hvordan man giver katten sin pille.
Det er begrænset hvor lang tid ældre dyr(også mennesker)kan holde den gående uden mad og drikke.
Afstig-Afsted til dyrlægen.

Kommentar
Fra : paulaarenas

Dato : 28-02-05 19:07

Kære Jerndlady
Tak for opskriften !
KÆRE MULLBERRY
Jeg ved at der af en del skrivefejl når jeg skriver, men jeg håber at I forstår hvad jeg skriver. Jeg prøver selvfølgeligt
at undgå beviste skrive fejl.
Nej hvad du er morsom. Jeg plejer at varme maden til "MUSSETEMPERATUR".
KÆRE FLEMMING
Ja Han er kastreret, det gør de jo i kattensværn hvor jeg har fået ham fra. Han hedder Ami.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 28-02-05 19:41

Hej Paula.
Har du prøvet at give den en portionsanretning fra Whiskas. Du kan vælge mellem alle mulige varianter. Der skal en MEGET kræsen kat til ikke at ville have det(sådan som den ene af vores - han er nemlig også vegetar) .
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Flemming17

Dato : 28-02-05 19:54

Hej Ami,
Det er da også for galt, at du ikke bare kan få lov til at være gammel og ugidelig.
Nogen er bare klar til at slå dig ihjel, fordi du ikke er sulten, så lad ihvertfald somom du æder lidt.
Jeg forstår godt, at du spytter pillerne ud igen - de smager ad h.... til.
Vi er bare lidt bekymrede for dig - tilgiv os dumme mennesker.
Nyd du bare dit otium.
(Skulle hilse fra Uffe)

Kommentar
Fra : paulaarenas

Dato : 28-02-05 21:00

Kære Jernlady
Ja, men han slikker kun væsken! Han er rigtig, rigtig forkælet, hver gange han pever bare lidt så er mama hos ham.
Hilsen
Paula

KÆRE FLEMMING OG UFFE
Min ejer har forstået det
Hilsen
AMI

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 28-02-05 21:03

Hmmm, måske er væsken nok til, at han kan trives på den. Vores tager også væsken først, når de får dåsemad, men der er så forslugne, at de tager resten med bagefter. Til tider er det lige før de også æder skålene.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 01-03-05 10:29

Ét ord : Roastbeef

Kommentar
Fra : Flemming17

Dato : 01-03-05 12:53

Andet ord: Lasagne

Kommentar
Fra : pjuller

Dato : 05-03-05 20:54

Du kunne prøve med torskerogn, hvis katten ellers bryder sig om det. Evt. blande det med lidt æggeblomme, det er der god næring i.
Og held og lykke med det.

Accepteret svar
Fra : taliskoko

Modtaget 160 point
Dato : 05-03-05 21:18

Nu er spørgsmålet startet den 26-2-05, hvis katten stadig ikke spiser, skal den til dyrlægen. NU !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Kommentar
Fra : paulaarenas

Dato : 06-03-05 19:41

Kære Taliskoko DEN SPISER DA MEN BARE SÅ LIDT. Den vil selv bestemme hvor meget den spiser men det er ikke så
meget, men jeg har hørt om min nabo som har også næsten lige så gammel kat som jeg har og den spiser også kun lille
smugle. Den tag også en rundte i stuen og når jeg åbne døren til altanen så vover den også ud i den kolde vjer.
Så den er absolut ikke halv død som du tror. Det er måske fordi jeg er over bekymret for ham, at jeg reagerer som jeg
gør. Kære taliskoko han er mit alt og et og jeg passer ham så godt som jeg kan det er derfor at jeg spørger andre.

Kærligst
Paula
ps. har i nogen god lækker opskrifer som kate er helt vilde med?

Kommentar
Fra : paulaarenas

Dato : 06-03-05 20:14

Tak Buller
Jeg vil prøve et han kan godt lige torkerogn og nogen gang ægeblomme

Kærligst'
Paula

Godkendelse af svar
Fra : paulaarenas

Dato : 19-03-05 16:53

Tak for svaret taliskoko.