/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Startproblemer med Fiat Punto
Fra : kristian_thj
Vist : 2151 gange
20 point
Dato : 04-09-02 14:32

Jeg har en Fiat Punto 90 ELX fra 95. Den har kørt ca. 100.000 km. og kører stadigvæk rigtigt godt. Men jeg har startproblemer akut med den. Når jeg drejer tændingsnøglen, så sker der ikke en fløjtende fis. Der er fuld strøm på batteriet, lys i alle lamper, og så videre.
Jeg har INTET forstand på hvad der er galt. Er det tændingen, tændrør, eller...?
Er der nogen som har en løsning eller et godt forslag inden jeg med bøjet hoved må sende den på værksted.
På forhånd tak
Kristian

Kommentar
Fra : alsborgit

Dato : 04-09-02 16:01

Har du checket kul på start motoren?

Kommentar
Fra : PowerRanger

Dato : 04-09-02 16:24

Det kan måske være et relæ, hvis der er en ældre startspærre på den. Eller det kan være en almindelig løsforbindelse, hvis du kan få en til at prøve at starte mens du kigger i motorrummet. Så kan du se om der springer nogen gnister.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 04-09-02 15:57

> Jeg har en Fiat Punto 90 ELX fra 95. Den har kørt ca. 100.000 km. og
> kører stadigvæk rigtigt godt. Men jeg har startproblemer akut med den.
> Når jeg drejer tændingsnøglen, så sker der ikke en fløjtende fis. Der er
> fuld strøm på batteriet, lys i alle lamper, og så videre.
> Jeg har INTET forstand på hvad der er galt. Er det tændingen, tændrør,
> eller...?
> Er der nogen som har en løsning eller et godt forslag inden jeg med
> bøjet hoved må sende den på værksted.
> På forhånd tak

Mit gæt vil være startrelæet som sidder oven på selve starteren. Det skidt
går altid i stykker.

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Accepteret svar
Fra : azazazAZAZ999

Modtaget 20 point
Dato : 04-09-02 17:35

Hej Kristian
Jeg har lige et par forslag. Fejlen ligger sansynligvis i 1 af 3 mulige.
1 = Den nemmeste.: Tjek dine sikringer.
2 = Dit startrelæ er kaput, og må udskiftes.
3 = Kullene er opbrugt eller hænger i din startmotor. er den første udelukket, så må der arbejdes lidt med bilen.
Tag en plastkammer, og bank et par gange på startmotoren modsat transmisionen til motoren, prøv at starte igen.
Du kan også sætte bilen i gear, sætte tænding til og så prøve at rulle ganske lidt. Hvis startmotoren har et dødt punkt vil den reagere ved denne behandling.
Hvis ovenstående ikke har hjulpet, er der tale om fejl 2 eller 3. Så må du på værksted, til en forhåbentlig mindre udbedring.
Er uheldet ude, at startmotoren er brændt af, kan der spares mange penge, ved at få isat en renoveret ombytning. Men forhåbentligt er det ikke så galt.
Hilsen Az...