/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Voks efter lakreparationer, hvornår?
Fra : blomsterfreaken
Vist : 660 gange
75 point
Dato : 04-09-02 08:15

Jeg har lige renset min to år gamle Toyota (metallak) for diverse småpletter og repareret en del små skader med "touch-up" fra Toyota = maling med bilens lakfarve først og derefter klar lak efter 45 minutter.

Vi plejer at vaske bilen i hånden med en autoshampoo med voks, men nu kunne jeg godt tænke mig at vokse bilen "rigtigt" med Turtlewax.

Skal lakreparationerne "hærde" i et stykke tid først, eller kan jeg gå i gang med det samme.

Vil brug af shampoo i fremtiden fjerne voksen igen?

Det er sikkert dumme spørgsmål, men jeg er altså ikke bilfanatiker, bare en pige, der gerne vil have en pæn bil.

Blomsterfreaken \¤/

Accepteret svar
Fra : mcloud

Modtaget 85 point
Dato : 04-09-02 09:01

hej blomsterfreak

Normalt siger man at når en bil er ny ,skal man vente med at vokse eller vaske i vaskehal til lakken er rigtigt hærdet af ,ca 2-3 mdrDerefter kan man begynde at forsegle lakken med voks eller lakforsegler.
Hvis du har renset lakken på din bil og repareret lakskader ville jeg i det tilfælde vente i mindst et par uger derefter vaske bilen grundigt uden voks og derefter voks den fra top til tå.
Du beskytter jo også lakken mod salt og den syreregn der er i luften ved voksning,dette skal gøres inden frosten sætter ind eller inden temperaturen falder formeget ,for ellers skal du stå indendørs og vokse bilen.
schampooen vil lidt efter lidt være med til at fjerne voksen,men også regn,sol og vejrliget idet hele taget slider på voksen ,derfor er det viktigt at bilen får den hel store tur inden efteråret og vinteren sætter ind.
Dine spørgsmål er ihvert tilfælde ikke dumme ,der er forøvrigt mange der ikke går op i bilens pleje.

mvh mcloud

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 04-09-02 16:15

> Skal lakreparationerne "hærde" i et stykke tid først, eller kan jeg gå i
> gang med det samme.

De skal selvfølgelig hærde i ca. 2 uger.

> Vil brug af shampoo i fremtiden fjerne voksen igen?

Shampoo fjerner ikke voks, men efter et par måneder forsvinder det
alligevel. Man kan tydelig mærke deet med hånden når overfladen begynder at
blive ru igen.

> Det er sikkert dumme spørgsmål, men jeg er altså ikke bilfanatiker, bare
> en pige, der gerne vil have en pæn bil.

Jeg er heller ikke bilfanatiker

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK