/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Forsikringer og opsigelser?
Fra : Linda_Jacobsen
Vist : 464 gange
200 point
Dato : 24-02-05 18:29

Hej.

Der er kommet en ny lov som gør at man kan opsige sin forsikring med 30 dages varsel ved udgangen af en måned.

Hvad hedder denne lov? Jeg søger efter et link eller noget i den retning til loven.

Vh. Linda

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 24-02-05 18:54

Hvad er det for en type forsikring du mener ?
I hvor lang tid har forsikringen været gældende ?

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-02-05 18:59

Ejerskifteforsikringer og rejseforsikringer er ikke omfattet af den nye lov med 30 dages opsigelsesfrist.

Men det må høre ind under det der hedder Forsikringsaftaleloven, lov om visse forbrugeraftaler.

mvh dova

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 24-02-05 19:08

Lov om forsikringsaftaler
http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/A19860072629-REGL

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-02-05 19:13

http://www.ft.dk/Samling/20041/beslutningsforslag/B62/som_fremsat.htm

Der kan du læse hele ændringen i loven

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-02-05 19:13

http://www.ft.dk/Samling/20041/beslutningsforslag/B62/som_fremsat.htm

Der kan du læse hele ændringen i loven

mvh dova

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 24-02-05 19:14

Bestemmelsen fremgår ikke af forsikringsaftaleloven. Den bestemmelse du leder efter er Lov nr. 90 af 03/02/2005 om finansielle virksomheder § 57. Det er rigtigt som dova skriver, at den ikke gælder for ejerskifteforsikringer og rejseforsikringer. Rejseforsikringer er dog omfattet, hvis de strækker sig længere end 1 måned. Derudover er livsforsikringer ikke omfattet.

Loven kan ses her: http://147.29.40.90/DELFIN/HTML/A2005/0009029.htm#A3

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 24-02-05 19:17

Lov om andet end forsikringsaftaler
http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/A20040045130-REGL

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : Linda_Jacobsen

Dato : 24-02-05 19:47

Hej RyeJensen.

Tak for dit link - det var lige det jeg skulle bruge
Men! Nu står der i § 57 at de skal tilbyde at man kan tegne en forsikring der skal kunne opsiges med 30 dages varsel.
Det gør mit forsikringsselskab også - bare først til hovedforfald som er 1. januar! Dvs. jeg kan først omtegne min forsikring med den "rigtige" opsigelse pr. 1. januar 2006!!! Fedt ikke ? Især når man lige har fået et kanon godt tilbud fra et andet forsikringsselskab.

vh. Linda

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 24-02-05 19:57

Faktisk står der: "Et forsikringsselskab, der udbyder forbrugerforsikringer, skal tilbyde, at de pågældende forsikringer kan tegnes med vilkår om, at forsikringen kan opsiges af forsikringstageren med et varsel på 30 dage til udgangen af en kalendermåned.", så du er ikke nødt til at vente til den udløber i 2006. Du kan således opsige den pr. 1. april, hvis du når at indgive din opsigelse til forsikringen senest 1. marts. Du kan derimod ikke opsige den 15. marts til endeligt ophør 15. april.

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 24-02-05 20:04

OK, jeg glemte jo lige at fremhæve det relevante i mit citat, for du kan jo selv læse bestemmelsen Det relevante var "til udgangen af en kalendermåned".