/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / PhotoShop / Spørgsmål
10  bentjuul 915
Program til at komprimere JPG filer evt.~
Fra : richardt
Vist : 2745 gange
100 point
Dato : 23-02-05 19:19

Findes der et program til at komprimere JPG filer så de fylder mindre i Kb f.eks. til internetbrug.
Det skulle helst være gratisprogrammer men hvis det findes i programmer som Outlook, Outlook Express, Adobe photoshop, Ulead ÅPhoto Express og lignende programmer er jeg også interesseret.
Hvis nogen kan hjælpe mig i min søgen vil jeg være taknemmelig.
Richardt

Kommentar
Fra : olepost

Dato : 23-02-05 19:21
Kommentar
Fra : Mad_Nuser

Dato : 23-02-05 21:06

Jpg filer er komprimeret i forvejen, hvis du vil have dem til at fylde mindre skal du gøre dem fysisk mindre.
et foro taget med digitalkamera er typisk 2500 x ? pixel kan med fordel laves om til 800 x 600 pixel, hvis du ikke skal printe dem senere ( hvis det er tilfældet så skal du ikke ændre størelsen på dem )
hvis de er til hjemmeside brug så lav dem i den størelse der er tilpasset siden hvor de vises.
der er flere programmer der er gode til formålet bla. Paint Shop Pro http://www.jasc.com/en/products/?
og ACDSee http://www.acdsystems.com/english/products/downloads/index
du kan hente gratis prøveprogrammer ved dem (Free Trials)
der findes ikke noget i dine post programmer du kan bruge til det formål.

Kommentar
Fra : sonnic

Dato : 23-02-05 22:25

Du har fået mange gode link til det program du efterlyser.
MEN hvis du vil mere ende bare at scallerer dine billeder i Jpg format, HVIS du også vil billedbehandle dine billeder så se her.
Her er et link til min side hvor du kan hendte programmet og en instalationsvejledning + brugermanule, og alt er GRATIS og på DANSK.

Held og lykke med projektet.
Villy.

Kommentar
Fra : grow

Dato : 23-02-05 22:57

Hvis du henter jalbum version 5,1, som er gratis, så kan du oprette en hjemmeside, hvor du i mappen "slides" kan finde dine foto i mindre udgave. Bare sorter de overskydende foto fra ved at klikke på type-sortering. På denne måde kan du ændre alle de foto du ønsker på en gang.

http://www.jalbum.net/

God fornøjelse!

Kommentar
Fra : sonnic

Dato : 24-02-05 01:32

Undskyld jeg glemte linket.

http://www.villysonnichsen.dk/FotoFiltre.html

Hilsen Villy

Accepteret svar
Fra : Lektor

Modtaget 100 point
Dato : 26-02-05 16:23

Lige for at kloge lidt.
Jo, JEPG/jpg filer kan godt komprimeres, det er jo hele idéen med formatet! Det du kan ændre på, er opløsningen og farvemætningen. Hvis du vil gemme i Photo Shop - så klades det i menuen "gem som optimeret" Du få så mulighed for at vælge en kvalitet i procent af originalen. Jeg vil tro Ulead har samme eller en ligenende funktion.
Jeg ved ikke hvad du tænker på i Outlook, men i Word kan man godt vælge billedkomprimering - men det virker kun for billeder der indsættes i et worddokument de kan altså gennems som selvstændige filer.

Så har du PhotoShop så er det det du skal bruge:
Åben dit billede i PShop. Vælg File -> Save for Web vælg fanen 4-Up og så køre det bare...

mvh
Lektor

Kommentar
Fra : Odysseus1400

Dato : 27-02-05 16:24

Lige en lille ekstra bemærkning til Lektors udemærkede kommentar... :) Dialogboksen "Save for Web" i Photoshop er en kasse med lånte funktioner fra ImageReady. I de nyere versioner af Photoshop følger ImageReady med i pakken. Hvis du har Photoshop installeret, er ImageReady sandsynligvis også installeret på computeren, med mindre du specifikt er gået ind og har valgt den fra.

Du kan med fordel bruge ImageReady i stedet for "Save for Web"-dialogboksen, ikke fordi ImageReady i det specifikke tilfælde med JPeg-komprimeringen giver flere valgmuligheder, end du har i "Save for Web", men fordi ImageReady i det hele taget er et program, som har til formål, på alle mulige måder og områder at efterbearbejde Photoshop billeder og optimere dem til webbrug. Du har derfor forskellige flere muligheder i ImageReady for at gå ind og bearbejde billedet med henblik på den senere webanvendelse.

Lige en lille reminder: Det er smart og fikst, at man kan få JPeg billeder til at fylde utroligt lidt ved at komprimere hårdere og reducere farverne osv. Men man kan også overgøre sin sans for plads- og overførselsøkonomi, så det i ret grelt omfang kommer til at gå ud over billedkvaliteten og dermed også æstetikken på din hjemmeside. Dagene, hvor alle normale brugere benyttede sig af et 33 KBit modem, er ved at være overståede, så måske skulle du også lige have en note i baghovedet om, at nødvendigheden af, at filer bare skal være så små som mulige, ikke er helt så påtrængende nu, som det var for f.eks. 5-6 år siden. Fordelen ved de nye og hurtigere internetforbindelser er vel - set fra et webdesignperspektiv - at det giver en større fleksibilitet i forhold til, at nu kan man faktisk tillade sig i et eller andet omfang at ignorere filernes størrelse til fordel for den grafiske kvalitet?

:)
Odysseus1400

Kommentar
Fra : sonnic

Dato : 27-02-05 23:34

Dette er ikke for at spinde en lang tråd ang. filstørrelser, og jeg er stort set enig med Odyssus i hans betraktninger med hensyn til billedstørrelser som skal på internettet.
Men der trods alt utroligt mange, der stadig ikke har hurtige opkoplinger til nettet. Jeg mener ikke at de langsommeste brugere skal værer fældesnævnere for alle, men unge og ældre mennesker der ikke kan afse resurser til dette, vil vi ikke komme i kontakt med via vores hjemmesider, de vil grafisk bliver så tunge at de vælger dem fra.
Så når Du (vi) designer sider er det stadig godt håndværk at skæve til langsomme overførselshastigheder og filstørrelser.

Hilsen Villy.

Godkendelse af svar
Fra : richardt

Dato : 27-02-05 23:44

Tak for svaret Lektor. Da du kom før Odysseus1400 og havde en løsning lige netop for mig, har du fået accepteret dit svar.
Jeg vil også takke Odysseus1400 for dit 'psykologiske moralske ' budskab om disse moderne tider hvor det at spare ikke altid er den bedste eller fornuftigste løsning.
Til Sonnic, tak for din link selv om den kom lidt senere var den faktisk også lige noget for mig men på en lidt anden måde, jeg synes umiddelbart at 'dit' billedbehandlingsprogram er meget let at bruge, det skal jeg prøve at bruge ved første lejlighed.
Og tusind tak til jer allesammen for de mange fine indlæg, det eneste dårlige, der er ved dem er, at jeg nu har fået så travlt med at prøve det hele og så må skubbe andre ting til side.
Jens Richardt