/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Nye klinker på eksisterende betongulv
Fra : jmmm
Vist : 7087 gange
150 point
Dato : 22-02-05 15:28

Jeg skal til at have installeret nyt gasfyr og da der skal skæres riller til gasrør og afløb vil jeg lægge nye klinker ovenpå det gamle betongulv. Der findes et afløb midt i gulvet, men min vaskemaskine og kommende gasfyr løber til dette afløb gennem afløbsrør, der er støbt ned i gulvet. Kan jeg benytte mig af selvnivellerende beton eller skal der være fald på gulvet?

Hvordan lægger jeg på den bedste måde det nye gulv? evt. fremgangsmåde og hvad skal jeg bruge?

Mvh Jacob

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 22-02-05 15:42

Hvis du ikke er sikker på at du kan bruge selvnivellerende spartelmasse til fald på et gulv, skal du ikke bruge det, en gulvmand ville nok.
Du kan spartle med byg spartelmasse som express fra Bostik eller Finja 430 eller en helt anden opbyggelig spartelmasse.
Du lægger en leder af spartelmassen hele vejen rundt ude ved de kanter hvor faldet skal starte fra, derefter trækker du spartelmassen ned mod afløbet.

Husk nu at klinken også fylder noget i højden ved afløbet.

Jes

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 22-02-05 15:47

mener du kan købe en forhøjningring til risten og så er det jo "bare" nået lip og så deruda
eller skal den bankes op og hæves

lige oven på de gamle fliser da de vel har fald mod risten

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 22-02-05 15:55

Jeg forstår ikke hvorfor du vil bruge selvnivellerende beton, vil du hæve gulvet yderligere.
Det nemmeste må da være at pudse de nye render til afløbet og gasrør til og så lægge klinker direkte ovenpå med en risteforhøjer som rotw skriver.

Kommentar
Fra : jmmm

Dato : 22-02-05 16:02

Kan man da bare lægge fliseklæb eller hvad det nu hedder ovenpå de eksisterende fliser og smide de nye klinker ovenpå dette?

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 22-02-05 16:40

Som JMMM skriver, så læg de nye fliser oven på den gamle, det er langt det nemmeste og faldet passer.

Da vi lagde nye fliser i bryggers og badeværelse, bnkede jeg gulvet op rundt om afløbene, da disse var gamle ulovlige afløb ( hvor de er støbt i beton). Satte nye indsatser i og rep. gulvet med en alm beton blanding. Der efter blev der langt klinker som man normalt gør.

Der er nogle billeder på vores hjemmeside hvor jeg ligger med røven i vejret og lægger klinker oven på de gamle.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 22-02-05 16:41

Som JMMM skriver, så læg de nye fliser oven på den gamle, det er langt det nemmeste og faldet passer.

Da vi lagde nye fliser i bryggers og badeværelse, bnkede jeg gulvet op rundt om afløbene, da disse var gamle ulovlige afløb ( hvor de er støbt i beton). Satte nye indsatser i og rep. gulvet med en alm beton blanding. Der efter blev der langt klinker som man normalt gør.

Der er nogle billeder på vores hjemmeside hvor jeg ligger med røven i vejret og lægger klinker oven på de gamle.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 22-02-05 16:48

Læs lige hvad der står i spørgsmålet: nye fliser på det gamle betongulv

Kommentar
Fra : jmmm

Dato : 22-02-05 17:39

Jeg har desværre ikke forklaret mig præcis nok fliserne skal lægge ovenpå gamle mosaik/fliser, og er det så nok bare at smide noget fliseklæb på og derpå smide de nye fliser eller klinker?

mvh Jacob

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 22-02-05 18:18

Mosaik er meget hård og glat i overfladen, så hvis du ikke vil brække dem op og gøre det ordentligt, så skal de ihverttilfælde ridses eller matslibes evt. med en mursten eller lignende for at fliseklæben kan få fæste.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 22-02-05 18:51

ellers nået betonhæfter

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 22-02-05 18:58

eller måske begge dele, det er sgu bittert hvis de slipper

Accepteret svar
Fra : bennymanden

Modtaget 150 point
Dato : 22-02-05 19:18

Hej jmmm !
Der er flere udmærkede forslag til dit spørgsmål i denne tråd.
------------------------------------
stig54 er inde på noget rigtigt, du skal sørge for at overfladen på dine mosaikker ikke er alt for glat, giv det derefter en betonbinder (det er flydende) og herefter kan du udmærket lægge klinker ovenpå det "gamle" gulv.
De riller der bliver efter dine rør kan du bare reparere med ganske alm. beton.
Dit gulvafløb hæver du med en ramme til selve risten (fås i de fleste byggemarkeder) - Held og lykke med det
mvh
<\\Benny

Kommentar
Fra : jmmm

Dato : 22-02-05 20:00

Hej alle

Mange tak for de gode forslag og svar. Nu er jeg bestemt bedre rustet til opgaven.

Jacob

Godkendelse af svar
Fra : jmmm

Dato : 22-02-05 20:02

Tak for svaret bennymanden.