/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
HJÆÆÆLP....trådløs og staionært netværk
Fra : jpaludan
Vist : 423 gange
180 point
Dato : 21-02-05 14:16

Hej alle.
Jeg har virkelig brug for hjælp, for nu koger det hele over. Jeg har 2 stationære PC'er jeg vil have koblet sammen med en trådløs router. I den ene sidder der et trådløst PCI-netkort og den anden skal forbindes med kabel fra kabelmodem. Jeg fik det til at virke igår, men i dag, da jeg havde startet maskinerne op, var der ingen forbindelse til hverken det ene eller det andet på samme tid - nogle gange er der lidt forbindelse hver for sig - og nu har jeg allerede fået grå hår i hovedet af at sidde og taste alt muligt ind i TCP/IP protokollen og alle mulige andre steder.
Jeg har en trådløs D-link DI614+ og et trådløst linksys 811.b (eller hvad det nu hedder)

Er der ikke en eller anden der vil være rigtig sød og rar at fortælle mig, hvordan jeg skal få det til at virke (igen)....trin for trin. Normalt henter den selv IP adressen fra ISP...skal begge gøre det...?...eller....? Jeg bliver snart vanvittig.

Hilsen Jpaludan

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 21-02-05 14:40

Du har vel kun en trådløs router? Og den forbindes jo til modemet.
Så forbindes den faste computer med routeren (Med kabel)
Den skal du så først få til at fungere, ved at indstille routeren til at modtage dynamisk IP-adresse osv
Start internet explorer og skriv 192.168.0.1 i adressefeltet
Så kommer et logindskærm hvor du skriver admin som user name, i password skriver du ikke noget
Og så begynder du at indstille routeren med de indstillinger du har fået af din udbyder.
http://support.dlink.com/
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 21-02-05 14:41
Kommentar
Fra : rotw

Dato : 21-02-05 14:47

ftp://ftp.dlink.se/Quick%20Installation%20Guides/Denmark/DI-614+_QIG_dk.pdf

Kommentar
Fra : severino

Dato : 21-02-05 16:20

Som en tilføjelse til det palle skriver, så skal du huske at du normalt kun kan få forbindelse med routerens opsætning, fra en PC der er koblet til via et kabel. Det er jo et spørgsmål om sikkerhed, for ellers ville alle der kunne koble sig på trådløst, kunne ændre på din routers opsætning, uden din viden. Og det er jo ikke så smart!

Kommentar
Fra : jpaludan

Dato : 23-02-05 00:34

Jeg takker for rådene her. Og jeg fik internettet til at virke den første dag gennem routeren, men på andendagen var den væk. Jeg havde sat det sammen som palle skriver, og jeg har også været inde og sætte routeren op på den adresse. men hvad med det trådløse netkort...? Hvad skal det sættes til under TCP/IP ?...og andet ?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 24-02-05 22:52

Jeg vil forslå, at du køre DHCP (Dynamisk) på LAN siden, så skal du ikke slås med tildeling af IP-adresser, for det ordner routeren for dig.
Så skal du sætte dit SSID i den wireless menu i routeren, og vælge en kanal.
Her skal du være opmærksom på i den med det trådløse netkort, om du kan se andre AP, ud over dit eget. Det kan nemlig godt give lidt problemer, indtil du finder ud af hvilken der er din, og det kan du se ved hjælp af dit SSID.
Vælg så en kanal i routeren som ligger lidt fra de andre du kan se, og bed det trådløse netkort at holde fast i den (din) forbindelse.
Nu kan du så slette dit SSID, så du bliver lidt skjult på nettet.
Indstil dit MAC-filter til kun at acceptere dit trådløse netkorts MAC-adresse, så ingen andre kan udnytte din forbindelse.
Når det fungere, kan du så, kan du så kryptere din forbindelse.

Husk at du får hentet den sidste nye firmware til din router, og du får den installeret.
Når alt virker som det skal, laver du en backup af routerens opstilling. Gem den et sted på din PC eller en diskette.
Hvis du pludselig bliver nød til at resette din router, så indlægger du bare din backup i routeren, så har du hele opsætningen i et snuptag, og du er kalr til at køre videre.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 24-02-05 23:22

Hvis du har problemer med routeren, kan det tit hjælpe at fjerne strømmen fra både modem og router, så sættes først modemet til strøm, indtil den er klar, så bagefter routeren, og så i visse tilfælde genstarte computeren.
NB: Modemet opfatter kun at der er sat 1 computer til den (I virkeligheden er det nemlig routeren) d.v.s. at routeren beder modemet om en IP adresse (En tilfældig adresse hvis du ikke har fået en fast IP-adresse af udbyderen, og en sådan tilfældig adresse hedder i fagsproget en dynamisk IP-adresse)
Til det trådløse netkort følger der som regel et program med, der indeholder drivere og en guide der fører dig igennem opsætningen på den bærbare, her bliver du som regel spurgt om du ønsker kryptering, som du svarer ja til, da naboen jo ikke skal bruge din router.
Der må forøvrig være guider med til router og netkort, og tit er ens udbyders support godt inde i opsætningen.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : hbedblp

Dato : 28-02-05 22:00

Har selv en DI614+ der gik i coma engang. Hvis dette er tilfældet skal du trykke på "reset"-knappen. Routeren skal være tændt når du gør det.
Når du har resettet routeren er der ingen sikkerhed på wireless, så det skal du lige have sat op i en fart. (severino´s indlæg.) En DI614+ er som standard sat op som DHCP-klient. D.v.s. at den automatisk får ip-adresse fra internettet (også selvom du kører med fast ip-adresse!). Den er også DHCP server, altså giver automatisk ip-adresser til dit hjemmenetværk. Du SKAL opdatere firmware. Seneste fw er version 2.33.
Lasse

Kommentar
Fra : severino

Dato : 28-02-05 22:25

Jeg formoder, at du kan gå ind i routeren og lave en backup af opsætningen således, at hvis du er nød til at resette den, så kan du ved at hente backuppen ind, etablere den samme opsætning igen, meget hurtigt.

Kommentar
Fra : jpaludan

Dato : 08-03-05 00:24

Hej igen. Severino, du skriver rigtig flot, men jeg forstår ikke helt dette afsnit:

>Her skal du være opmærksom på i den med det trådløse netkort, om du kan se andre AP, ud over dit eget. Det kan >nemlig godt give lidt problemer, indtil du finder ud af hvilken der er din, og det kan du se ved hjælp af dit SSID.
>Vælg så en kanal i routeren som ligger lidt fra de andre du kan se, og bed det trådløse netkort at holde fast i den (din) >forbindelse.
>Nu kan du så slette dit SSID, så du bliver lidt skjult på nettet.
>Indstil dit MAC-filter til kun at acceptere dit trådløse netkorts MAC-adresse, så ingen andre kan udnytte din >forbindelse.
>Når det fungere, kan du så, kan du så kryptere din forbindelse.

Jeg har fået min router til at fungere sammen med min egen stationære, som er forbindet til den via kabel. Den anden stationære med det trådlåøse netkort viser i det konfigurationsværktøj, der er med, at den har forbindelse, og den viser kvaliteten af fobindelsen som værende lidt over middel og stærk.
Men jeg kan ikke få internettet frem på den. Netkortet er sat til at hente IP adresse automatisk...er det forkert ? Jeg aner simpelthen ikke, hvad jeg skal stille op med den.
Jeg har en bærbar også, som jeg købte et trådløst kort til for nylig. Jeg satte det i, og vupti - så var der forbindelse med det samme.
Er der nogle bud på, hvad jeg kan gøre med det trådløse netkort ?....skal lige sige, at både den bærbare og den stationære, hvor jeg ikke kan få forbindelse begge kører med Windows 2000.

Jeg ville blive virkelig glad for nogle flere gode råd, hvis I har nogen....

Hilsen Jpaludan

Kommentar
Fra : severino

Dato : 08-03-05 23:00

Nu skriver du ikke noget om hvor i verdenen du bor!
Men hvis du bor i en by med tættere bebyggelse, så er der sikkert også andre end dig der har et trådløst netværk.
Det KAN være det som din PC med trådløs kobler op imod i stedet for dit eget. Hvis så det nabo netværk er beskyttet med alt det som alle burde beskytte sig med, så kan du se netværket, men du bliver ikke logget igennem. - Det kan så skyldes MAC filtret og krypteringen, hvor du ikke opfylder betingelserne.
Det er derfor du skal sikre dig, at det er dit eget netværk som du kan se, og låse dig fast til. - Det er her at navnet på din routers SSID kommer ind i billedet. Hvis dette navn er "default" eller lignende, så "dutter" det ikke, for det står der i de fleste routere som standard. Det er derfor du skal angive dit eget netværksnavn, som du kan genkende det på.