/ Forside/ Teknologi / Udvikling / PHP / Spørgsmål
10  Interkril.. 1146
variable variabel
Fra : Angband
Vist : 550 gange
86 point
Dato : 21-02-05 12:11

hej,
jeg vil gerne havde en variabel variabel..
jag har en while, og i den vil jeg havde en variabels navn til at ændre sig fra gang til gang...

Jeg har set lidt her: http://us2.php.net/manual/en/language.variables.variable.php

og er kommet frem til denne kode
Kode
<?php
$a='h';
$b='s';

$$a.$$b = 'world';

echo $hs;
?>

jeg har også prøvet andre varianter
Kode
$h.$$b = 'world';

$a.$$b = 'world';

$a.$b = 'world';

//virker men jeg vil havde et variabelnavn der slutter med et variabelnavn
$$a='world';

Kommentar
Fra : jeppebundsgaard

Dato : 21-02-05 13:36

DU kan ikke tildele to variable en værdi på den måde.

Sådan:
$world="hejsa<br>";
$a="world";
echo $$a;
$$a="hallo";
echo $world;
output:
hejsa
hallo.

Kommentar
Fra : Angband

Dato : 21-02-05 13:50

du forstår mig ikke helt...

jeg vil havde en variabel der hedder hs,
og jeg vil give variablen navnet ved at kompimere 2 variabler

Kommentar
Fra : jeppebundsgaard

Dato : 21-02-05 14:40

Jeg viste bare princippet. Måske er det du vil lave dette?

$a="foerstedel";
$b="andendel";
$hs=$a.$b;
echo $$hs; //Giver indholdet af variablen $foerstedelandendel;

Mvh
Jeppe

Kommentar
Fra : Angband

Dato : 21-02-05 17:51

omformulere emne teksten til "Variabelt variabel navn"

tror lige jeg præcisere hvad det jeg har brug for skal kunne.

jeg har en while, i den while laver jeg forskellige variabler.

det ser næsten sådan her ud:
Kode
while($i<$strlen)
{
$chr=$str{$i}
$i++
}

det eneste jeg mangler er at få havde forskellige variabler til de bogstaver jeg hiver ud af min string.

Det er her jeg har brug for at navngive en variabel ved hjælp af en (tror desværre ikke det kan virker med en)
eller 2 variabler.

Kommentar
Fra : jeppebundsgaard

Dato : 21-02-05 20:40

Jeg forstår ikke hvad du mener...

Kommentar
Fra : Angband

Dato : 21-02-05 21:33

jeg vil sætte navnet på en variabel lig med indholdet af en variabel

Accepteret svar
Fra : jeppebundsgaard

Modtaget 86 point
Dato : 21-02-05 23:11

Det kan man ikke.
$a="variabelnavn";
Hvordan skulle du så vide hvad variablen hedder?
Det du kan er: $$a er lig med indholdet af variablen med navnet $variabelnavn.
Kan du ikke sige hvad det er du vil udføre, så kan det måske være lettere at give en anvisning på hvordan det kan gøres...

Godkendelse af svar
Fra : Angband

Dato : 22-02-05 11:28

Tak for svaret jeppebundsgaard.

Kommentar
Fra : Angband

Dato : 06-08-05 13:32

vil lige tilføje nu at det nemt kan ordnes medarrays hvis der er andre der grubler over det samme som jeg gjorde