/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Nogen, der ved noget om at tage kørekort~
Fra : Queenie
Vist : 899 gange
200 point
Dato : 21-02-05 00:32

Jeg skal til New York på praktik ophold, og vil gerne høre, om der er nogen, der ved noget om reglerne for at tage et kørekort, når jeg er derovre? Mener, at jeg har hørt noget om, at man skal have opholdt sig i landet i mindst 3 mdr før man må påbegynde køretimer?

På forhånd tak

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-02-05 02:11

Der er åbenbart en masse indviklede regler for at tage kørekort i USA, alt efter hvad man er der for.

Man skal have arbejdstilladelse. Have et Social Security Number ( = cpr.nr). Have et sygesikringsbevis.

Så er der specielle regler for udvekslingsstudenter.
Der skal foreligge forældrenes tilladelse til at modtage køreundervisning.
Undervisning foregår som regel på skolen, som også bestemmer om man i det hele taget må få kørekort.
Og selv om man får kortet, må man ikke køre af forsikringsmæssige hensyn.
Kortet skal deponeres hos værtsfamilien eller områderepræsentanten.

Og man skal være der i et halvt år før man kan overføre det til et dansk kørekort.

Der er ikke meget at finde på nettet, og intet om at man skal være der 3 mdr. før man kan begynde at tage kortet.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 21-02-05 02:27

Følger lige med, og har måske et svar i morgen.
men som Dova skriver, det er ikke nemt.
mener dog lige at kunne tilføje,
-- privat kørelektioner skal være ca. 50 timer og 10 nattimer dokumenteret, før en egentlig køreprøve. --
Selve køreprøven skulle være nem nok.

Mvh. Natmaden

Kommentar
Fra : Sizzler

Dato : 21-02-05 13:22

http://www.usembassy.dk/TravellingUS/DrivingUS.htm

Præcist hvilke regler der gælder under et praktikophold er uklart, og afhænger sandsynligvis delvist af hvilken stat du skal bo i: "Persons entering the United States, other than visitors, must obtain a driving license from the appropriate state authority upon their arrival at their destination".

Hvis du kan nøjes med det internationale kørekort (virkede fint for mig under et ca. 5 mdr. udvekslingsophold) koster det i.flg. www.politi.dk :
"Internationalt kørekort
Kørekort og fotografi i størrelsen 35 x 45 mm skal medbringes.
Pris 25,- kr.
Internationalt kørekort er gyldigt i 1 år."

Det kræver selvfølgelig at du har et DK kørekort!

Mit forslag vil nok være at kontakte myndighederne i den stat hvor du skal bo.

MVH

Sizzler

Kommentar
Fra : Queenie

Dato : 26-02-05 23:00

Tak for svarene Jeg har i en alder af 32 ikke et kørekort, så den der med et internationalt kørekort går nok ikke Fik ikke rigtig noget svar fra den amerikanske ambassade, da jeg sendte en mail til dem, udover at de henviste mig til den samme webside .. Så jeg må vist have fat i nogen derovre, der kan undersøge det for mig.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-02-05 00:54

Næ, særlig nemt at finde noget om det, er det ikke.
Men god tur til NY

mvh dova