/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
gås overlevet jul!
Fra : nicka
Vist : 2216 gange
200 point
Dato : 19-02-05 23:12

Har en en gås liggende fra start december, 5,8kg kunne ikke få familien med på den juleafteten. Er der nogen der kan fotælle mig om den kan steges på en grill når vi snart skal holde rejsegilde? dvs sådan ca. 15.03 kan man måske lave den på grill? og er der nogen der har ideer til tilbehør på en gås serveret på grill??

på forhånd tak

nicka

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 19-02-05 23:14

http://www.google.dk/search?hl=da&q=G%C3%A5sesteg&btnG=Google-s%C3%B8gning&meta=cr%3DcountryDK
Jeg syntes det er synd at grille så'n stor dejlig piphans... den kan blive NOGET så tør i kødet af det.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 19-02-05 23:15
Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-02-05 23:19

Den vil blive alt for tør på en grill.
Hvis du ikke gider traditionel stegt gås, kunne du prøve at lave sprængt gås med grøntsager.
Se evt http://www.dr.dk/Regioner/Aarhus/Madopskrifter/Fjerkr%c3%a6/Jul/112755.htm

mvh dova

Kommentar
Fra : memuel

Dato : 19-02-05 23:23

Hvis du har en webergrill, kan du godt stege gåsen på den. Sørg for at have indirekte varme, hav evt noget bacon og andefedt til at lægge på og hælde over gåsen, så bliver den super!!!!
Fik forøvrigt selv gås til jul. Det var bare det mest delikate vi længe har smagt.
Memuel

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 19-02-05 23:43

vi fik and i vores weber til jul - super.
kig hos google under weber grill opskrifter. der er masser. sikkert også om gås, har ikke tid til at gå mere i dybden lige nu.
weberen er bare en suveræn opfindelse.
...aase

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 19-02-05 23:47

Det kan sagtens lade sig gøre. Tænk på at du skal have noget ind i den. Det kan være grøntsager, men f.eks. 5 gennemhullede og letkogte citroner vil også give den fugtighed, der er behov for. Hvis citronerne er opvarmede/let kogte før du putter dem ind i fuglen, vil de bidrage til at fuglen bliver jævnt opvarmet og lækker.
Imens du koger citronerne, skal du lave en smør/krydderblanding. 200 g blød smør blandes med 15-20 g groftskåret basilikum og 2 fed hvidløg. Før du blander krydderierne med smørret, støder du det i en morter med en håndfuld groft salt. Smør Gåsen udvendigt med smør/krydderblandingen og put citronerne ind i dyret. Stil ovnen på 200 grader og steg 1 time pr. kg. Fugl. Check engang imellem. Den må ikke blive for mørk/branket. De sidste 15 min. kandu skrue lidt op for varmen, men det er en smagssag, der kræver lidt "fingerspidsfornemmelse". Velbekomme. Arne

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 20-02-05 00:47

Minder mig om et ægtepar jeg kender, Lis og egon.
De havde nogen overboer i blokken der vist nok var fra Schrilanka, som havde en forfærdelig masse børn.

Tæt op til jul, kom disse overboer ned med en lille baby på armen, og konen sagde: I ha lille barn.
Lis og Egon havde ikke selv børn, så de ville godt havde barnet.
Samme episode gentog sig næste år.
Da det så gentog sig 3`de år at det ringede på og konen stod der ude og sagde til Lis: I ha lille barn, så råbte Lis ind til sin mand: Egon vil vi have flere børn.
Så råber Egon tilbage: Nej fandme nej, i år vil vi sku ha gås.
Og så er det endda ikke engang løvn.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : joeson

Dato : 20-02-05 01:43

Du kan sagtens grille gåsen, men det kræver at du bruger en kuglegrill, ellers bliver den for tør. Men personligt syntes jeg, at det er synd at tilberede gåsen på grillen. ( Skal så nok lige nævne at jeg selv opdrætter gæs )

Selv ville jeg nok foretrække, at lave enten gåseraugut eller gåsesuppe, og så være lidt utradiosionel og servere det, men det er klart at der er begrænsning for hvor mange du kan servere det for, men det gælder jo også hvis du griller den.
Ønsker dig held og lykke med det

Mvh joeson

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 20-02-05 01:45

W.C. Fields sagde det bedre da han blev spurgt: Hvad synes De om børn Mr. Fields? Det kommer an på hvorledes de er krydret.

Kort og kort.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 20-02-05 01:52

Man kan også grille børn, men husk at stoppe citro......, Nåh nej, sorry
Men der er helt sikkert et marked for Ragout og Suppe. Noget må de irriterende små sataner da kunne bruges til.

Accepteret svar
Fra : Cirkelinedk

Modtaget 200 point
Dato : 20-02-05 07:53

Fandt denne opskrift
Grillmetode:
Indirekte
Stegetid: Ca. 20 min. pr. 500 g - Ekstraudstyr:Stegeholder og Foliebakke - Antal personer: 4

1 and eller gås (ca. 3 kg)
Æbler
Svesker
Salt og Peber

Fremgangsmåde: Fuglen renses og gnides både ind- og udvendigt med salt og peber.

Hvis du ønsker at fylde din fugl med æbler og svesker gør du det nu.

Buk vingerne om på ryggen. Tildæk vingerne med alufolie den første time af stegetiden. Bind lårene sammen med madsnor. Med en skarp kniv skærer du et fint snit mellem vinger og ryg, så overflødigt fedt kan løbe fra under stegningen. Prik huller i skindet, jævnt fordelt, med en spids gaffel.

Ved grillen:
Sæt drypbakken mellem kulbakkerne, og stil fuglen i stegholderen midt på stegeristen over indirekte varme.

Husk at tage alufolien af vingerne efter ca. 1 time.

Da fjerkræ er meget forskelligt i størrelse og vægt, er stegetiderne kun omtrentlige. Det er derfor vigtigt at du regner din stegetid ud fra fugl til fugl, samt at du tager højde for vind og vejrforhold

Mvh Cirkelinedk

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 20-02-05 08:20

og her i huset er vi ikke en gang nået til morgenmaden - men lækkersulten arne jacobsen begynder at røre på sig (23:47) og ligeså cirkeline (7:53).
synd at nicka kun har 1 gås.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 20-02-05 08:47

nicka - undskyld der gik vist lidt "sort humor" i den. Men min opskrift 23:47 holder. Hvis du er bange for for megen citrus-smag, kandu bruge madæbler og hele løg også. Det vigtige er at fuglen bliver varmet op indefra samtidigt med at ovn-varmen kommer udefra. Æbler og løg, gerne med skræl, skal så selvfølgeligt også være varmet op først. Kog dem i 10 min så de bli'r varme. Det virker. Hvilke krydderier du vil blande i smørret, er helt op til dig. I England bruger man gerne Mynte og Basilikum. I Syderuropa Timian og Hvidløg. Hilsen Arne.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 20-02-05 13:02

pallebhansens vittighed ville have været sjov, hvis den børnerige familie havde været dansk, -eller bare uden nationalitet...

Nu giver den mig bare kvalme.

Godkendelse af svar
Fra : nicka

Dato : 20-02-05 13:31

Tak for svaret, dejligt brugbart - og grillmetoden er vigtig da der selvfølgelig ikke er nogen andre stegemuligheder.

Mvh Nicka

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 20-02-05 14:23

du har helt ret, birgitta