/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Hvad er der galt ?
Fra : Kipper-tha-man
Vist : 391 gange
100 point
Dato : 19-02-05 22:01

Hej.
Jeg har en kat på godt 3 år. For ca. 4 uger siden kløede jeg den på ryggen, og den begyndte kiggede på en underlig måde, og begyndte at slikke på alt der var i nærheden, og da jeg så kiggede ned i dens pels, var der sådan nogle bittesmå sorte tingester, og det var ikke lopper.
Den gør det stadigvæk og der sker det samme hvergang jeg gør det.
Hvad er der galt ?

M.v.h Jesper.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-02-05 22:16

Jeg tror din kat har lopper, og at de små "sorte tingester" er loppe- ekskrementer, altså rent ud sagt loppelort.
Det kan du finde ud af ved at børste nogen af de små sorte ned på et fugtigt stykke hvidt stof.
Hvis tingesterne bliver opløst og rødlige, er det fra lopper.

mvh dova

Kommentar
Fra : Kipper-tha-man

Dato : 19-02-05 22:18

okay. Men der er hårde som sten.

Kommentar
Fra : Kipper-tha-man

Dato : 19-02-05 22:19

*Okay. Men de er hårde som sten.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 110 point
Dato : 19-02-05 22:20

Ja, det er meget normalt, men prøv nu med at gøre dem våde.

mvh dova

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 19-02-05 22:36

Jesper - Jeg tror også at din Kat har lopper. Men hvorfor hulan skal du spørge på Kandu? Hvis du holder af din kat, er der kun én vej, og den hedder Dyrlægen eller Dyrehospitalet. Det koster penge, men sådan er det. Gør nu det rigtige for det dyr du har fået betroet og forhåbentligt holder af. Gå til læge med det, og betal hvad det koster. Dyrehilsen AJ.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 19-02-05 22:42

Jeg skal lige tilføje at de små sorte ting også kan være Loppe-æg. Det er derfor jeg tror at det ER lopper det drejer sig om. Men som allerede sagt: Ned til dyrlægen med Missen, så bli'r problemet løst.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 19-02-05 22:42

100% enig med AJ... man skal passe på sine dyr, når man har betroet sig til et sådant - lille eller stort!
Derfor sker der jo ikke noget ved at "prøve" den udmærkede metode, som dova beskriver. Du kan jo ikke komme til en dyrlæge før i morgen eller på mandag.
... undskyld men jeg kan ikke dy' mig for denne bemærkning
Hvis det er en hvid kat... så dyp den i en spand vand, for så vil den blive rød ifølge "dova-testen" hvis den har lopper.

Kommentar
Fra : Kipper-tha-man

Dato : 19-02-05 22:50

okay, jeg kan ikke lige få fat på katten for den er ude, men jeg vil tage den ned til dyrelægen. tak for hjælpen !

M.v.h Jesper

Godkendelse af svar
Fra : Kipper-tha-man

Dato : 19-02-05 22:52

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 19-02-05 23:02

Jesper - og dova : Jeg kan ikke se hvad formålet skulle være med at gøre de små sorte ting våde? Hvis det er lort, opløses de; Hvis det er Loppe-æg opløses de IKKE. Og hvad har vi så lært af det? Ikke en skid! Det faktum at der ER små sorte ting, betyder at der er noget galt, og så hedder det dyrlæge. De små sorte ting KAN nemlig være æg af mange andre snyltere end lopper. Og det ved ingen af os. Ergo: Hvis du elsker din kat, så gå til dyrlægen.
Hilsen Arne.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-02-05 23:13

arne
Det er en metode til at fastslå om det er lopper katten har.
Og hvis ikke, er det udelukket, og åbner for andre muligheder for hvad der er galt med katten.
Og forresten, loppeæg er ikke sorte.

Kommentar
Fra : Kipper-tha-man

Dato : 19-02-05 23:35

ja.. men alle kan jo sige at den skal til dyrelæge, uden at have et agument for det, der er dova, så den bedste til at give mig en ide til hvad det måske er og hvad jeg skal gøre hvis det er det, og hvis det så er det går jeg til dyrelæge og hvis det ikke er går jeg stadig til dyrelæge, med mindre, det var noget ganske normalt jeg selv kunne håndtere, så jeg kunne købe noget medicin, hos en dyrehandel eller lignende.