Det kan også være en så simpel ting som luftfilter eller benzin filter.
Lyden opstår fordi motoren enten er ved at drukne (så er det luftfiltert) eller også snapper den efter vejret (så er det benzinfiltert)
Disse filtre er ikke så dyre, og luft filter kan man selv skifte hvis man er lidt snild. (Åben mortor hjelmen så kan du se en større rund ting, med en skruge i toppen. Fjern skrugen og løft hjelmen af, og du vil se luftfiltret) Tror det er lidt svære med bezin filtret. (det ved jeg ikke) Så først ville jeg skifte luft filter da det både er billigt, og man selv kan gøre det.
Hvis den også prutter i tomgang når bilen er varm, så er det ikke fugt der er et problem, da det ville være fordambet eftersom bilen er varm.
Hvis kontrol lampen også lyser Mens du køre, er det nok olien den er gal med.
Det er ikke nødvendigt at køre til mekanikker med den af den grund, bare køb noget olie på en tankstation og fyld på.
Husk, du kan kun se hvor meget olie der er på bilen når den er kold.
Hvis du tjekker olie mens den er varm, vil alt olien ligge oppe i motoren, og du har derfor ikke en chance for at se hvor meget der er på.
Træk oliepinden op, tør den med noget papir, og stik den derefter ned igen og mål hvor meget olie der er på, ved at se på pinden. (det kan du se dig ud af)
Olie fylder man på ca en gang om året, og hvis din bil er fra 2001 og ikke har været på værksted siden, så er olien 4 år gamel, så der er en god chance for det bare er olie du mangler.
Selvom mortoren er et lukket system, så forsvinder olien aligevel, og den bliver tynd og sjasket med tiden.
Det kan godt være der skal fyldes en halv til en hel liter på. Men hæld på, lad det falde tilbunds, og mål igen, til det passer.
Men men men,,, det kan jo også være alt muligt anden......
Men disse ting her er gode at cheke, for dem kan man selv cheke, og olie samt luftfilter er ikke så dyre igen.
Held og lykke