/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
prutter i tomgang
Fra : nfansu
Vist : 4382 gange
100 point
Dato : 19-02-05 21:59

hej har en hyundai accent 2001 den er begyndt at prutte når den står i tomgang lidt som en traktor men ikke lige så højt hvis i forstår (håber jeg det er svært at forklare) nu er kontrollampen også begyndt at lyse for at jeg skal tjekke motoren nogen ider til hvad jeg skal kigge efter eller hvad det kan være ?

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 19-02-05 22:07

Tjahhh! Det er jo lidt svært at stille en diagnose på her via nettet, men siden lamperne er begyndt at blinke, så vil jeg nok foreslå et værkstedsbesøg. Tjek lige olie og vand inden du kører nogen steder.
Værkstedet vil sikkert finde frem til et af følgende: Dårlige tændrør, Lampda sonden, vacuumregulering, tomgangsindstilling mm. men uden den her computer som tilsluttes på værkstedet (sladre om fejl - også periodiske), ja så er det svært via et forum at stille en 100% korrekt diagnose.
Held og lykke med dytten
Søren

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-02-05 22:19

Hvilken kontrollampe, Olielampe??

En bil der "prutter" på den måde, går ikke ordentligt på en af cylindrene, og det kan skyldes flere ting, defekt/brændt ventil, defekt tændrør, defekt topstykke, manglende kompression på et af stemplerne o.s.v.

mvh dova

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 19-02-05 22:27

ja, ja dova... skræm nu ikke stakkels nfansu fra sans og samling, det er jo ekstremiteterne, du er ude i. Til din orientering så skrev nfansu at det er motor tjek lampen (findes i nyere biler).
Citat
kontrollampen også begyndt at lyse for at jeg skal tjekke motoren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 19-02-05 22:32

nfansu... det kan være alt lige fra fugt til alt det nævnte ovenfor. Med stoppet motor (ingen fingre i maskinrummet med motoren startet), så gi' dine tændrørshætter et godt tryk med imod tændrøret - en af den ku' være gået løs, selv om det sjældent sker.
Med den måde du stiller spørgsmålet, så vil jeg lige svinge ind forbi et autoriseret værksted. Værkføren på værkstedet kan hurtigt fortælle dig, hvad der er/kan være galt... uden det koster dig noget.

Kommentar
Fra : Trinethk

Dato : 20-02-05 13:37

Det kan også være en så simpel ting som luftfilter eller benzin filter.
Lyden opstår fordi motoren enten er ved at drukne (så er det luftfiltert) eller også snapper den efter vejret (så er det benzinfiltert)
Disse filtre er ikke så dyre, og luft filter kan man selv skifte hvis man er lidt snild. (Åben mortor hjelmen så kan du se en større rund ting, med en skruge i toppen. Fjern skrugen og løft hjelmen af, og du vil se luftfiltret) Tror det er lidt svære med bezin filtret. (det ved jeg ikke) Så først ville jeg skifte luft filter da det både er billigt, og man selv kan gøre det.

Hvis den også prutter i tomgang når bilen er varm, så er det ikke fugt der er et problem, da det ville være fordambet eftersom bilen er varm.

Hvis kontrol lampen også lyser Mens du køre, er det nok olien den er gal med.
Det er ikke nødvendigt at køre til mekanikker med den af den grund, bare køb noget olie på en tankstation og fyld på.
Husk, du kan kun se hvor meget olie der er på bilen når den er kold.
Hvis du tjekker olie mens den er varm, vil alt olien ligge oppe i motoren, og du har derfor ikke en chance for at se hvor meget der er på.
Træk oliepinden op, tør den med noget papir, og stik den derefter ned igen og mål hvor meget olie der er på, ved at se på pinden. (det kan du se dig ud af)
Olie fylder man på ca en gang om året, og hvis din bil er fra 2001 og ikke har været på værksted siden, så er olien 4 år gamel, så der er en god chance for det bare er olie du mangler.
Selvom mortoren er et lukket system, så forsvinder olien aligevel, og den bliver tynd og sjasket med tiden.
Det kan godt være der skal fyldes en halv til en hel liter på. Men hæld på, lad det falde tilbunds, og mål igen, til det passer.

Men men men,,, det kan jo også være alt muligt anden......
Men disse ting her er gode at cheke, for dem kan man selv cheke, og olie samt luftfilter er ikke så dyre igen.
Held og lykke

Kommentar
Fra : nfansu

Dato : 20-02-05 13:49

hej. jeg har selv haft bilen i 7 mdr. og den har lige været til service 120.000 tjek. der blev skifte olie, kaborator væske osv.

Kommentar
Fra : nfansu

Dato : 20-02-05 17:13

igen igen .... nu har jeg og min bror kigget lidt på dytten, tro måske der er et hul i udstødningen har kigget på luftfiltret men ikke benzinfiltret.. men luft filtret var helt nyt.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-02-05 21:25

Jamen det kan bilen også godt få en underlig lyd af, men jeg synes ikke rigtig det forklarer hvorfor kontrollampen så lyser.

mvh dova

Kommentar
Fra : nfansu

Dato : 21-02-05 09:41

så har jeg været forbi værkstedet det er udstødningen det kunne føre til at lampen begyndte at lyse uden at det var motoren det var galt med sagde de ..........

Kommentar
Fra : Trinethk

Dato : 21-02-05 15:13

Jamen så tyder det da på at det er udstødningen, når nu der er 2 der har set på det, og siger det
Nogle gange kan man høre om der er noget galt med udstødningen, eks larmer bilen mere end normalt. (men kun måske)
det kan også være der lugter af udstødninng I bilen, så e der også hul.
En ny udstødning kan godt koste lidt detsvære, men sådan er der jo nogle udgifter ved biler hen af vejen.

Kommentar
Fra : nfansu

Dato : 21-02-05 15:48

det tyder på det er forstykket og ikke hele udstødningen der skal skiftes men lad os nu se ?