/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Yamaha Jog LadeSpænding
Fra : john.Svenningsen
Vist : 515 gange
40 point
Dato : 18-02-05 16:20

HeY er der nogen der ved og kan fortælle mig hvad ladespændingen på en Yamaha Jog skal være, for jeg er nemlig i tvivl om min lader på batteriet så jeg er ved at måle på det.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 18-02-05 17:32

Ladespændingen er 14,4Volt, men hvis du har en ekstra (Løs) batterilader, så vil den ubelastet give meget mere, og belastet (Med batteriet tilsluttet) vil den nok vise et sted mellem 12 og 15 volt, afhængig af batteriets tilstand.
Men den indbyggede lader (Generatoren)virker, hvis forlyset lyser kraftigere når der gives lidt gas.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : john.Svenningsen

Dato : 19-02-05 15:44

jamen hvis den lyser kraftiger når jeg giver gas så behøver lade spolen da ikke virke det er da bare tændspolen der går det me dlyset

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 19-02-05 20:31

Tændspolen har intet med lyset at gøre, men er en transformator med få vindinger på primærsiden og mange på sekundærsiden som er forbundet til tændrøret via tændrørskabelet. Tændspolen er den der sidder for enden af tændrørskabelet og skal altså kun transformere 12 volt til 10.000 volt for at lave en gnist.
Hvis lyset bliver kraftigere ved gas, så virker din generator som sidder for enden af krumtapakselen (Modsat varioen)
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : john.Svenningsen

Dato : 20-02-05 00:16

så hvis den lyser kraftigere ved lidt gas så kan jeg altså godt regne med at den lader...
hvad er det for noget med en løs lader .. er der så to der lader eller hvad?
jeg har målt på det og den ligger på 12.06 volt om knallerten er startet eller ej

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 20-02-05 01:22

Det jeg mente med en løs lader, var om det var en batterilader du mente:
http://www.thansen.dk/products.asp?c=407308171&n=282559283#xy
Hvis lyset bliver kraftigere når du giver lidt gas fra tomgang, så stiger spændingen også, det er jo derfor det lyser kraftigere, så det kan ikke passe at du måler det samme, så er det da fordi du ikke har givet lidt gas.
Hvis den ikke ladede selv, så kunne du ikke køre ret mange ture før batteriet var fladt, og nede på få volt.
Men er du ved at have lidt strømproblemer, så er det nok tid at skifte batteri, da de kun holder få år.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : john.Svenningsen

Dato : 20-02-05 17:23

ok jeg har ingen lygter på lige pt. så jeg kan ikke se det på lygten men volten er det samme med gas eller ej , jeg løber også tør for strøm hele tiden

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 40 point
Dato : 20-02-05 18:43

Så er der enten sprunget en sikring, eller generatoren er stået af, eller spændingsrelæet, eller ensretteren.
Du skal jo være klar over der er ligesom 2 systemer, et vekselsstrøms og et jævnstrøms, men de kommer begge fra samme generator.
Så det er bedst at se fejlen hvis du sætter en pære i, og hvis den bliver kraftigere, så har du kun fejl ved ensretteren sikringen, eller spændingsregulatoren.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : john.Svenningsen

Dato : 21-02-05 21:44

jeg har lige skiftet sikring og den fejler intet nu, spændingsrugulatoren virker også fint har jeg fået konstateret af en mekaniker men jeg vil lige prøve det med pæren

Godkendelse af svar
Fra : john.Svenningsen

Dato : 25-02-05 17:13

Tak for svaret pallebhansen.