/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Ny samlet pc eller bygge selv?
Fra : zakdk
Vist : 504 gange
150 point
Dato : 16-02-05 11:41

Jeg har set i Elgigantens avis, at de sælger en Emachines stationær pc T4245 til 3500,-
Den har Intel Celeron D340 2,93 GHz, 256 MB DDR Ram, 80 GB Harddisk, DVD +/- Brænder (double layer), Intel extreme grafik (delt 64 mb).
Mit spørgsmål er nu, om jeg for de samme penge, kan bygge en bedre pc selv ? Hvis svaret er ja, hvilket bundkort, processor o.s.v., skal jeg da vælge. Jeg skal ikke bruge maskinen til spil.

Kommentar
Fra : granslam

Dato : 16-02-05 11:45

du kan sagtens bygge en pc meget bedre til samme penge der fer flere steder hvor du selv bestemmer hvilke dele der skal i og så samler de den og det er stadig bedre end en færdigbygget mærke pc

mvh Granslam

Kommentar
Fra : jakob_grove

Dato : 16-02-05 11:46

Jeg vil tro at du ikke kan bygge en bedre for færre penge selv.
Min erfaring siger at det kun kan 'betale sig' at bygge selv hvis man har helt specifikke
krav til komponenter, konfiguration etc. I kroner og øre er selvbyg sjældent en fordel.
Selvbyg er hvis man er helt vild med at samle stumper, konfigurere præcist den
computer man drømmer om og/eller hvis en eksisterende computer skal moderniseres.

mvh
Jakob

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 16-02-05 11:47

Personligt så syntes jeg det er sjovt at bygge sin egen PC, men... det kan hurtigt løbe op, da du kan indkøbe hardware som ikke vil "spille" sammen, og så skal du ud og finde f.eks andre RAM moduler (det er her det oftest går galt). Kig grundigt efter, hvad producenten anbefaler.
Jeg vil ikke her komme med en fyldestgørende opskrift på diverse hardware, det kan du selv finde frem til via www.edbpriser.dk
Elgigantens tilbud: Jeg ville personligt se hvad din lokale EDB butik kunne tilbyde. Fordelen er support og garanti lige ved din hoveddør. Ellers ville jeg nok gå efter et af Dell's tilbud www.dell.dk her kan du også "bygge" op selv, men det koster ekstra.
Held og lykke med din nye PC
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 16-02-05 11:49

NB: Der skulle stå "Kig grundigt efter, hvad producenten af bundkortet anbefaler"

Kommentar
Fra : granslam

Dato : 16-02-05 11:51

http://www.primetech.dk/shop/ dem her kan jeg varmt anbefale god service gode dele du kan hente delene eller hele computeren i glostrup har selv fået en samlet en hos dem det tager 2 dage og så har jeg selv værett der ude og hente delene til en maskine som jeg selv samlede

mvh Granslam

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 16-02-05 15:58

Hej ZakDK

Om du vil bygge selv eller købe færdigt er ofte et spørgsmål og temprement. Alle Gamere ville aldrig lade andre bygge deres PC'er for dem, mens at førstegangs køberen ikke har en jordisk chace for at gennemskue tingene.

Den pågældende maskine er udemærket til alm. tekstbehandling etc., MEN skal du noget mere avanceret skal du have et bedre grafikkort, og hvad siger Elgiganten der??? - Det er nemlig ofte i det som ikke står der at den "skjulte" agenda ligger (læs producentens avance), fordi du kan risikre at det ikke kan udviddes med andet end PCI og så er pengene kastet lige ud af vinduet, fordi det er en old gammel udviddelsesmulighed som koster kassen at købe kort til. Den nyeste standard hedder PCI-X og afløste den gamle AGP 8x.

Så før du kan afgøre om det er et godt køb, skal du kigge på hvad og hvordan udviddes systemet.

Men lad os tage et eksempel:

Bundkort MSI eller Intel = ca. 800,-
Celeron D340 = ca. 825,- / men her ville jeg vælge den "ægte" P-IV 2,8 Ghz. fordi den har 1MB cache, Celeronen har kun 256 Kb. Prisforskel = 72 kr.
DDR 400 RAM = 250 kr. pr. 256 MB, og med P-IV kan du køre Dual, så du skal have 2 x 256 MB. Alm. CL3 eller CL2,5 DDR 400 RAM
80 GB harddisk SATA 150 = 430,-
Kabinet - f.eks. A/Open Miditower = 270,-
KTV DVD +/- R/W også med Dual Layer = 400,-
FX 5200 grafikkort med 128MB DDR RAM = ca. 350,-

Pris ialt ca. 3400,- inkl. momme for P-IV maskinen for men så står du med et langt bedre produkt, og både Intel, MSI, BTC og A/Open giver 3 års garanti på deres produkter og Kingston (RAM) giver 10 år = ombytning ved fejl.

Så summa sumarum - du sparer ca en hund, får en langt bedre maskine med mere "spark" i ...øven, og får samtidig forlænget garantien til 3 år på de væsentlige dele i din maskine, ikke 12 mdrs. garanti og 12 mdrs reklamationsret. MEN du skal selv samle skidtet (tager normal 30 min. for ukyndige).

Hvis du tager AMD giver de kun 2 års garanti på processoren og ingen garanti ved overclockning, men samtidig sparer du også ca. 500 kr. i forhold til Intel platformen, for både Mboard + processor er billigere for samme hastighed.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 16-02-05 18:43
Kommentar
Fra : rotw

Dato : 16-02-05 18:47
Kommentar
Fra : rotw

Dato : 16-02-05 18:47

glemte harddisk

Kommentar
Fra : zakdk

Dato : 17-02-05 23:41

Jeg har nu set mig lidt omkring, og tror jeg skal have noget som er fremtidssikret, selvom det betyder, at jeg må ofre lidt flere penge, altså bygge selv.
Min nye pc vil jeg bruge til videoredigering, fotos, spil, tekstbehandling og internet.
Jeg foretrækker processor Athlon 64 og Asus bundkort med socket 939.
Hvad kan I anbefale i processor, bundkort, ram, harddisk, grafikkort og kabinet.
Mit budget er 4000,-Jeg har lige bestilt en dvd brænder dual layer LiteOn 1673.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 18-02-05 09:44

til video skal du vælge pentium

men så er 4000 en del i underkanten

200 gb hardisk sata er næsten minimun
1gb ram minimun

det går galt for starten 1 bundkort + prosesser + køler = 2000-2500kr og 1000 kr på ram og ca 500 på kabinet så er der i mellem 0 og 500 kr til hardisk og grafikkort

256 mb ram det er alt for lidt til videoredigering

ville anbefale at du spare en del mere op

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 18-02-05 16:54

Hej Zakdk

Jeg ville anbefale Intels Bundkort 925XBE eller `XCEV - begge understøtter DDR 533 Mhz. Dual, således at den kører med 1066 Mhz. FSB.

Og ja til video er P-IV bedre, så jeg ville tage en 3,2 Ghz. - pris 1300,-

200GB SATA 150 koster 800,- og DDR 533 RAM er lidt dyre i øjebilikket så jeg ville vente 1-2 mdr. med køb

PCI-X16 grafikkort er enten Nvidias GF5 FX 5600 VX til 650,- med 256 MB DDR RAM, eller ATI's 9600 XT til 800 mere end rigeligt, da alt rendering forgår med processoren og RAM, og stort set ikke belaster dit grafikkort

Lars

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 18-02-05 17:23

lars så er vi vel også enige om at bugetet er en del for lille bundkort + prosesser + køler = ca 2500kr ram ca. 1200kr. hardisk 800kr grafik ca 700kr kab ca. 500kr. = ialt ca. 5700-6000kr.

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 18-02-05 17:37

Yep - det var min pointe med indlægget.

Du kan ikke købe en ordentligt renderings maskine for under 5.500 inkl. momme, for skal du derunder skal du give køb på noget - enten gå ned til en 3,0 Ghz. P-IV til ca. 1100 eller tage en mindre harddisk = 660 hvis "kun 160GB" og så et mindre gafikkort = 450 for et FX5200 med 128 MB DDR., så kan du komme under 5000,-

Lars

Kommentar
Fra : zakdk

Dato : 20-02-05 12:34

ok...nu har jeg kigget på noget og hvad siger i ? :
-Budkort ASUS A8V Deluxe med Socket 939 =840kr
- Processor Athlon 64 3000+ AMD Athlon 64 1.8 GHz / 128 KB L1 Cache = 1100kr
eller Athlon 64 3200+AMD Athlon 64 2 GHz / 128 KB L1 Cache =1300kr
-ram GeIL Value x 512 MB x 512 MB DDR SDRAM / PC3200 / 400 MHz / CL2.5 =580kr
hårdisk ,HitachiDeskStar 7K250
160 GB / 7200 rpm / 8 MB / Serial ATA-150 / 8.5 ms=700kr
-kabinet Chieftec Dragon DX-01BLD= 655kr
Grafikkort er ikke sikker på men måske kan regne med 700kr
840+1100+580+700+655+700= 3700kr
og så synes jeg pc er fremtidssikker...

Kommentar
Fra : zakdk

Dato : 20-02-05 12:35

...og så undskyld at jeg sriver så sent men min kone har lige født i går....:)

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 20-02-05 13:02

tillykke

petium 4 er den ultimative prossesor til video redigering
og vil ikke kalde den fremtidssikker da bundkortet ikke understytter pciXpres samt du skal have flere ram 1gb minimum og så skal du vælge en sata hardisk "som ovetager ATA"

og så skal du huske cpu køler

Kommentar
Fra : zakdk

Dato : 20-02-05 13:46

tak...og jeg ved godt at pentium 4 er den ultimative......og så er prisen :(
ram kan jeg opdatere til 1 gb på anden tidspunkt fordi den har 2 slot men skal have også køler ..som har glemt
men hvad synes du om det system i forhold til prisen????

Accepteret svar
Fra : rotw

Modtaget 150 point
Dato : 20-02-05 17:29

det er en "all round" com til forbrugeren der ikke kraver det store af en com så ja ( bestemt langt bedere ind de færdigbygget )

Godkendelse af svar
Fra : zakdk

Dato : 21-02-05 00:43

Tak for svaret rotw.