/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Ludbehandlede gulve....
Fra : Linda_Jacobsen
Vist : 3074 gange
150 point
Dato : 31-08-02 13:19

Hejsa.

Vi bor i et gammelt hus, hvor der er ludbehandlede gulve i stuen. De er hvidtede og det ser rigtigt godt ud. Mit problem er nu at de ser "slidte" eller "beskidte" ud. Vi har noget specielt rengøringsmiddel som man skal vaske gulvet i. Min opfattelse er at så skulle gulvet blive "hvidt" igen. Men så skulle jeg vaske gulvet 1-2 gange om ugen, og det er da vist heller ikke meningen?!

Er der nogen der har erfaringer med samme problem eller som har samme slags gulve som formår at holde dem perfekt vedlige?

Mvh. Linda

Kommentar
Fra : cdndk

Dato : 31-08-02 13:58

En gang støvsugning kan ofte være et godt alternativ til hyppige gulvvask. Hvis gulvet er behandlet ordenligt vil der ligge en hinde som forhindre at urenheder trænger ind i træet.

Når gulvet skal vaskes, plejer jeg at benytte sæbespåner. Hvis den hvide farve efterhånden forsvinder kan du blande lidt pibeler i vandet. Pibeler kan købes hos de fleste farvehandlere.

Efter er tur med sæbespåner og pibeler ser gulvene ud som nybehandlede.

Men inden du går i gang: Hvis det er muligt at spørge de tidligere beboere, hvordan de har vedligeholdt gulvene, vil det være en fordel. Evt. skrive her, hvilket specielt rengøringsmiddel du har - og af hvem du har fået besked om at bruge det til dine gulve. Man skal være lidt varsom med at benytte forskellige midler til sit gulv.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 31-08-02 12:35

Hej Linda
Det ville være rart at vide, om dine gulve er sæbebehandlet, oliebehandlet
eller larkeret (hvilket de nok ikke er)

MVH

Anders

"Linda_Jacobsen" <Linda_Jacobsen.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:3v1c9.40489$ww6.3055505@news010.worldonline.dk...
> Hejsa.
>
> Vi bor i et gammelt hus, hvor der er ludbehandlede gulve i stuen. De er
> hvidtede og det ser rigtigt godt ud. Mit problem er nu at de ser
> "slidte" eller "beskidte" ud. Vi har noget specielt rengøringsmiddel som
> man skal vaske gulvet i. Min opfattelse er at så skulle gulvet blive
> "hvidt" igen. Men så skulle jeg vaske gulvet 1-2 gange om ugen, og det
> er da vist heller ikke meningen?!
>
> Er der nogen der har erfaringer med samme problem eller som har samme
> slags gulve som formår at holde dem perfekt vedlige?
>
> Mvh. Linda
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 31-08-02 13:05

Linda_Jacobsen <Linda_Jacobsen.news@kandu.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3v1c9.40489$ww6.3055505@news010.worldonline.dk...
> Hejsa.
>
> Vi bor i et gammelt hus, hvor der er ludbehandlede gulve i stuen. De er
> hvidtede og det ser rigtigt godt ud. Mit problem er nu at de ser
> "slidte" eller "beskidte" ud. Vi har noget specielt rengøringsmiddel som
> man skal vaske gulvet i. Min opfattelse er at så skulle gulvet blive
> "hvidt" igen. Men så skulle jeg vaske gulvet 1-2 gange om ugen, og det
> er da vist heller ikke meningen?!
>
> Er der nogen der har erfaringer med samme problem eller som har samme
> slags gulve som formår at holde dem perfekt vedlige?
>
> Mvh. Linda
>
Hej
Vi havde ludbehandlede gulve i vores gamle lejlighed og de blev vasket
mindst 1 gang om ugen med ludsæbe indimellem (1 gang om mdr.) med ludsæbe
med noget hvidt pigment i. Alt købt hos Flügger.
Nu er vi flyttet og har fået parketgulve og dem vasker vi da også en gang om
ugen.
MVH Rikke

--
Du kan finde ideer til aftensmaden,
aktiviteter med ungerne, sparetips,
læse om hjemmefødsler og meget
mere på:
www.rikkebachmann.webbyen.dk

> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Linda_Jacobsen

Dato : 31-08-02 16:22

Hej....
Tak for jeres indslag.

De tidligere ejere har ladet noget rengøringsmiddel stå. Det er Faxe gulvsæbe hvid og Trip Trap gulvsæbe hvid. Der står bag på en af dem, at man skal bruge trærenser for at opfriske gulvet - men der kan man så måske bare bruge sæbespåner? (cdndk)

Der står også bag på dem, at hvis man støvsuger gulvene hyppigt behøver man ikke at vaske dem så tit - det var det jeg mente med at jeg ikke behøvede at vaske dem hver uge...(Rikke)

Anders - jeg aner ikke om gulvet er sæbebehandlet - men oilebehandlet og lakeret er de ihvertfald ikke.

Jeg hører gerne fr jer hvis I har kommentarer til ovenstående.

Mvh. Linda

Accepteret svar
Fra : pvlar

Modtaget 150 point
Dato : 01-09-02 20:55

Hej Linda

Jeg har selv ludbehandlede gulve. Jeg bruger Faxe hvid gulvsæbe. Man kan fra samme firma få noget der hedder grundrens, som vasker alt det gamle sæbe af. Derefter skal du, vaske det med hvid gulvsæbe, i blandings forhold, (som står på dunken), som om det var første gang du vaskede det. Husk også at du skal vaske det langs med brædderne, så bliver det meget pænere. Når du vasker så pas på med ikke at spilde andre steder, da sæben er mælkehvid, - og sætter grimme hvide pletter. Disse kan dog tages af med rent vand.

med venlig hilsen
pvlar

Kommentar
Fra : Linda_Jacobsen

Dato : 02-09-02 14:52

Hej Pvlar.

Ved du hvad Faxe grundrens koster?

mvh. Linda

Godkendelse af svar
Fra : Linda_Jacobsen

Dato : 02-09-02 14:53

Kommentar
Fra : pvlar

Dato : 02-09-02 17:47

Hej Linda

Du må ikke lige hænge mig op på det,- men omkring 150,-. 200. Men der er til mange vaske. Og det er billigere at købe det i byggemarkeder,- end hos f.eks malere osv. Køb også hvid sæbe der. Det koster ca. det samme som grundrensen,- men der er ligeledes til rigtig mange gulvvaske.

mvh. pvlar