/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Kan youghurt holde sig en nat ved stuete~
Fra : takskaldeha
Vist : 6714 gange
20 point
Dato : 11-02-05 13:50

Jeg købte igår aftes en del billig youghurt og opdagede til min ærgelse her til formiddag, at jeg har glemt at få det lagt i køleskabet. Bægerne med Gaio har stået ude i stuetemperatur i 15 timer, og jeg vil nu gerne vide, om jeg bare skal arkivere dem lodret, eller om de stadig kan bruges?

De venligste hilsner fra den glemsomme.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 30 point
Dato : 11-02-05 14:02

Udddd (tror jeg)

Der er jo krav om opbevaring på køl.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 11-02-05 14:03

Hvis det ikke er åbnet så kan de, Det er jo selve ideen med at konservere mælk med mælkesyrebakterier. Alligevel snag dig frem. ikke bare ned med det, fordi det siger Valde. Selv er jeg ikke bange for at spise det

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 11-02-05 14:04
Kommentar
Fra : 3773

Dato : 11-02-05 14:05
Kommentar
Fra : 3773

Dato : 11-02-05 14:06

Surmælksprodukters holdbarhed er lang, når de opbevares koldt. Opbevares de ved for høj temperatur bliver smagen sur og de mister deres jævne konsistens. Ved 5°C i køleskab har surmælksprodukter gerne en holdbarhed på op til 10 dage.

fra samme side

Kommentar
Fra : sprit73

Dato : 11-02-05 14:07

Fundet på www.vom.dk (viden om mad)

"Opbevaring og holdbarhed:
Surmælksprodukters holdbarhed er lang, når de opbevares koldt. Opbevares de ved for høj temperatur bliver smagen sur og de mister deres jævne konsistens. Ved 5°C i køleskab har surmælksprodukter gerne en holdbarhed på op til 10 dage. Ved lavere temperatur øges holdbarheden endnu mere. Yoghurt og tykmælk er ikke egnede til dybfrysning, eftersom de bliver grynede."

/sprit

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 11-02-05 14:09

ja, nu har du fået to modsatte råd
Grinden til at jeg sagde som jeg gjorde er at det er mælkesyrebakterierne der har overhånd over alle andre, selv om mælkesyrebakterierne har formeret sig, så er det ikke noget man bliver syg af, men de afslører sig selv, det hele bliver meget syrligt, så du ikke vil spise det, du kan roligt smage efter

Kommentar
Fra : olepost

Dato : 11-02-05 14:09

Du kan også prøve at spise den,hvis du skal på potten ,skulle du have smidt den ud

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 11-02-05 14:47

Hvis du har skyndt dig at komme dem på køl, kan du sagtens bruge dem.
Men du kan ikke regne med holdbarheds datoen på produkterne, din holdbarhed er ikke mere end 1 - 2 dage fra nu af.

Mejeriprodukter er produceret ved hjælp af mikroorganismer, derfor kan du være sikker på at produktionshygiejnen er meget høj og at der ikke er nogle patogene bakterier i dine yoghurt. Måske har smagen allerede ændret sig, som gør at de er uspiselige, så er der selvfølgelig kun en vej for produkterne. Smager de OK, kan du sagtens spise dem uden at blive syg.
Spiser du dem inden for de næste par dage bliver du ikke syg, dog kan smagen og tekstur have ændret sig.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 11-02-05 14:47

Hvis du har skyndt dig at komme dem på køl, kan du sagtens bruge dem.
Men du kan ikke regne med holdbarheds datoen på produkterne, din holdbarhed er ikke mere end 1 - 2 dage fra nu af.

Mejeriprodukter er produceret ved hjælp af mikroorganismer, derfor kan du være sikker på at produktionshygiejnen er meget høj og at der ikke er nogle patogene bakterier i dine yoghurt. Måske har smagen allerede ændret sig, som gør at de er uspiselige, så er der selvfølgelig kun en vej for produkterne. Smager de OK, kan du sagtens spise dem uden at blive syg.
Spiser du dem inden for de næste par dage bliver du ikke syg, dog kan smagen og tekstur have ændret sig.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 11-02-05 15:01

Jah, de skal nok lige rystes kraftigt en gang.. Jeg ville ikke være bange for at spise dem. I det hele taget så er jeg ikke så bange for mælkevarer, der er blevet "for gamle" eller er "over sidste salgsdato". Hvis de ikke smager grimt, så er de heller ikke skadelige. --Netop på grund af at det jo er mælkesyrebakterierne, der trives bedst i mælkeprodukter. Og de bakterier er jo ikke bare uskadelige, men også gavnlige for tarmfloraen.

Men hvis det er et produkt med masser af sukker og frugt, så kan der meget hurtigt gå gang i gæring og skimmelsvamp. Og derefter er det UD! --

Altså, hvis der er sukker eller frugt i, så tag kun af bægret én gang. Ingen opbevaring efter åbning.

Hvis det er "naturel" ville jeg gladelig spise af det til det begyndte at se underligt ud eller smage mærkeligt.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 11-02-05 17:51

og så er der jo lige det at man dyrker - eller kan dyrke - forkellige yoghurt arter selv - og det foregår jo på køkkenbordet eller andet egnet sted

De kan godt spises ved bare en dag ude - ingen fare med det

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 12-02-05 11:09

lyt til miritdk og de andre - du må gang i smagsløgene og glem blot en gang i mellem alt om sidstesalgsdatohysteriet og stol på dig selv og din sunde fornuft (eller kandu)

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 12-02-05 11:23

Jeg ser at to laboranter og en levnedsmiddeltekniker siger at du kan - når det drejer sig om mælkeprodukter - ellers havde svarene været et andet

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 12-02-05 12:47

Er det ikke HERRLIGT med kandu?? Vi er alle eksperter i et eller andet

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 12-02-05 13:11

i hvert fald i fællesskab

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 12-02-05 13:15

Narh, -i fællesskab er vi eksperter i ALT..

Godkendelse af svar
Fra : takskaldeha

Dato : 23-02-05 02:09

Tak for svaret 3773.