/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Elradiator
Fra : jko
Vist : 4026 gange
20 point
Dato : 30-08-02 10:32

Hej
Vi skal ha' sat elradiatorer op i vores sommerhus - er der nogen der ved hvordan man regner ud hvor mange watt de skal være på ???
Jeg har hørt at oliefyldte el-radiatorer er de bedste - er der nogen der har erfaringer med dette ???
Mvh
Jko

Accepteret svar
Fra : Nyhedsbruger

Modtaget 20 point
Dato : 30-08-02 14:16

On Fri, 30 Aug 2002 08:31:37 GMT, "jko" <jko.news@kandu.dk> wrote:

>Hej
>Vi skal ha' sat elradiatorer op i vores sommerhus - er der nogen der ved
>hvordan man regner ud hvor mange watt de skal være på ???

80 - 100 Watt/m² afhængig af isolationen.

>Jeg har hørt at oliefyldte el-radiatorer er de bedste - er der nogen der
>har erfaringer med dette ???

Næ, men de skal være på samme effekt.
Fordelen er at de giver en jævn varme hvor billige elradiatorer kan
svinge en del på grund af hysteresen i termostaten.

Det er der dog kompenseret for i ordentlige radiatorer.

--
Jens

Machine-independent: Does not run on any existing machine.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-08-02 20:15

Jens Petersen wrote:

> Fordelen er at de giver en jævn varme hvor billige elradiatorer kan
> svinge en del på grund af hysteresen i termostaten.
>
> Det er der dog kompenseret for i ordentlige radiatorer.
> --
> Jens

Jeg er nysgerring. Hvordan gør de det.?

Jeg har selv elradiatorer, og overvejer skifte til oliefyldte netop af den
grund.
(Men tvivler på din sidste sætning!)

--
Mvh. Jørgen

Prøv noget nyt, læs her: http://www.usenet.dk/

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-08-02 20:53

On Fri, 30 Aug 2002 21:14:37 +0200, Jørgen Rasmussen
<jorgen-rasmussen@aa.sa.dk> wrote:

>> Fordelen er at de giver en jævn varme hvor billige elradiatorer kan
>> svinge en del på grund af hysteresen i termostaten.
>>
>> Det er der dog kompenseret for i ordentlige radiatorer.

>
>Jeg er nysgerring. Hvordan gør de det.?

Gammeldags elradiatorer har en bimetaltermostat der siger "klik" når
den tænder og slukker. Udover larmen i termostaten kommer det lyde fra
radiatoren når den varmes op og køles ned (lyder næsten som en
brændeovn i nogen tilfælde).

Ordentlige radiatorer har en elektronisk styring der tænder og slukker
flere gange i minuttet hvorved temperaturen holdes konstant.

>Jeg har selv elradiatorer, og overvejer skifte til oliefyldte netop af den
>grund.
>(Men tvivler på din sidste sætning!)

Det er ganske vist. Jeg købte nogen Glamox radiatorer for 12 år siden
og de tændte og slukkede for hver 35 sekunder og var totalt lydløse.

Hvis der kun er behov for en lille smule varme er de måske tændt i 5
sekunder og slukket i 30 og så kan man lige ane at de luner lidt.
Gammeldags radiatorer ville måske være tændt i 5 minutter og slukket i
30 og de vil så svinge mellem helt kolde og helt varme med en masse
klik og larm til følge, samt at det trækker fra vinduet i den tid de
ikke varmer.

--
Jens

Climate is what you expect. Weather is what you get.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 31-08-02 20:47

Jens Petersen wrote:

> Klip
> Hvis der kun er behov for en lille smule varme er de måske tændt i 5
> sekunder og slukket i 30 og så kan man lige ane at de luner lidt.
> Gammeldags radiatorer ville måske være tændt i 5 minutter og slukket i
> 30 og de vil så svinge mellem helt kolde og helt varme med en masse
> klik og larm til følge, samt at det trækker fra vinduet i den tid de
> ikke varmer.

OK. Det kan jeg forstå. (Har en teknisk uddannelse.)

Men det jeg er usikker på, er om de virkelig skruer langsomt ned. (så det
termisk er som en vandfyldt radiator)

Gør de det når f. eks. natsænkningen tilkobles.? Det du kalder ordentlige
radiatorer. ( Det er hvad du påstår i første indlæg.)
Altså kører temperaturen langsomt ned, over f.x. 30 minutter.?

Kan du give firmanavne.?
--
Mvh. Jørgen

Prøv noget nyt, læs her: http://www.usenet.dk/

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 01-09-02 13:36

On Sat, 31 Aug 2002 21:46:48 +0200, Jørgen Rasmussen
<jorgen-rasmussen@aa.sa.dk> wrote:

>> Hvis der kun er behov for en lille smule varme er de måske tændt i 5
>> sekunder og slukket i 30 og så kan man lige ane at de luner lidt.

>OK. Det kan jeg forstå. (Har en teknisk uddannelse.)
>
>Men det jeg er usikker på, er om de virkelig skruer langsomt ned. (så det
>termisk er som en vandfyldt radiator)

>Gør de det når f. eks. natsænkningen tilkobles.? Det du kalder ordentlige
>radiatorer. ( Det er hvad du påstår i første indlæg.)
>Altså kører temperaturen langsomt ned, over f.x. 30 minutter.?

Dem jeg havde gjorde vist ikke ( jeg havde ikke natsænkning på ) men
jeg kan da forestikke mig at der er sket en udvikling på det område.

>Kan du give firmanavne.?

Jeg havde Glamox, og en hurtig søgning afslører at man ér nået videre:
http://www.adax.no/glamox/default.asp?c=1&p=6

Nu kan man få computerstyrede radiatorer med fjernbetjening og
netværk!!

--
Jens

He who smiles when things go wrong has someone to blame.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 01-09-02 14:23

On Sun, 01 Sep 2002 14:36:29 +0200, Jens Petersen <jp@c.dk> wrote:

>>Kan du give firmanavne.?

>Jeg havde Glamox, og en hurtig søgning afslører at man ér nået videre:
>http://www.adax.no/glamox/default.asp?c=1&p=6

Og Siemens laver noget tilsvarende:
http://www.siemens-eh.com/en/products_direkte_digiheat.html

--
Jens

Just don't tell the asylum you saw me here.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 01-09-02 15:02

Jens Petersen wrote:

> On Sun, 01 Sep 2002 14:36:29 +0200, Jens Petersen <jp@c.dk> wrote:
>
>>>Kan du give firmanavne.?
>
>>Jeg havde Glamox, og en hurtig søgning afslører at man ér nået videre:
>>http://www.adax.no/glamox/default.asp?c=1&p=6
>
> Og Siemens laver noget tilsvarende:
> http://www.siemens-eh.com/en/products_direkte_digiheat.html

Tak for det.

Jeg sad netop og læste din kommentar.

Glamox kendte jeg ikke. (Har iøvrigt problemer med at komme videre fra
forsiden hos adax. (Sikkert pga. Netscape browser)
Fjernbetjening må primært være relevant for sommerhuse o.l.? (Jeg har
ikke kigget nærmere på siden)
Det er vist mest "salgsgas" at de nævner computerstyring.

Ved du tilfældigvis om Glamox er udbredt i Danmark.?

Jeg kender derimod Siemens.
Jeg kigger på linket.

--
Mvh. Jørgen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 01-09-02 18:00

On Sun, 01 Sep 2002 16:02:26 +0200, Jørgen Rasmussen
<jorgen-rasmussen@aa.sa.dk> wrote:

>Glamox kendte jeg ikke. (Har iøvrigt problemer med at komme videre fra
>forsiden hos adax. (Sikkert pga. Netscape browser)

Adax er modeller med ledning og stikprop som sælges i butikker hvor
Glamox er modeller til fast installation og sælges engros.

>Ved du tilfældigvis om Glamox er udbredt i Danmark.?
>
>Jeg kender derimod Siemens.

Jeg har set både Glamox og Siemens i danmark men hvor udbredt det er
ved jeg ikke, det er 25 år siden jeg arbejdede med den slags

Nobø er også med:

http://www.eksport.com/delt/ele/noboe.html

--
Jens

Never try this stunt on your own PC.

Godkendelse af svar
Fra : jko

Dato : 12-09-02 12:06

Tak for svaret Jens Petersen.