/ Forside/ Interesser / Dyr / Gnavere / Spørgsmål
10  sofus.dk 275
Marsvin med hård hud under forpoterne
Fra : Postkassen
Vist : 1057 gange
100 point
Dato : 09-02-05 11:31

Håber, at I kan hjælpe mig og 2 af mine dejlige marsvinehunner. De har begge lidt hård hud under forpoterne, og jeg vil gerne hjælpe dem. Den ene er det lykkedes for mig at nusse den hårde hud af den ene pote, men det kommer sikkert igen.
Hvad skyldes det? (De går på aviser med masser af hø i buret og kommer jævnligt ud at løbe på et trægulv)
Kan det forhindres?
Hvordan fjernes det nemmest/mest skånsomt?
Det skal siges, at det tredje marsvin ikke har hård hud under "fusserne", selvom de alle har de samme betingelser.

Kommentar
Fra : pavon66

Dato : 09-02-05 11:41

Hej

Du kan forholdsvis nemt holde det nede ved at "nippe" det af med en 3-i-ener eller en lille bidtang. Det er ganske normalt at det kommer, nogen får det allerede som unge og andre får det aldrig.

Laila
http://pavon.dk

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 09-02-05 11:44

Nogle marsvin har en vane med at skrabe på tråden i buret. Kan det være årsagen?
Generer det dyrene?
Man kan sikkert bløde den hårde hud op med Halosan creme, ganske lidt, ikke så meget at dyret slikker det i sig, det er ikke giftigt, men maven har nok ikke gavn af ret meget.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-02-05 12:06

Nu er et bundlag af aviser og hø ikke det mest ideelle til marsvinefødder.
De har bedre af høvlspåner.

Men, du skal være forsigtig med at pille for meget for at få den hårde hud af, der må ikke gå hul på poterne.
Du må kun bruge noget til at blødgøre det med (smøre på)

Som regel er det noget en del ældre marsvin kommer til at lide af, enten på grund af de går forkert fordi neglene er for lange eller bundlaget for blødt, eller det er en medfødt forkert tåstilling.

mvh dova

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 09-02-05 13:36

Man skal da være forsigtig med at modsig eksperterne(Pavon Med marsvine opdreæt) Jeg skrev nok mit indlæg samtidig med Pavon. Jeg ser nok at når man alligevel har fadt i tange, til at klippe dyrets negle, så kan man hvis man er sikker på hånde, med forsigtighed, tage det yderste af den hårde hud

Kommentar
Fra : Postkassen

Dato : 09-02-05 14:25

Det ene af marsvinene har kun i kort tid boet hos os, og tidligere gik hun på høvlspåner, og det er hende, der har mest hård hud, så den med, at aviser og hø ikke egner sig til marsvin kan ikke være grunden. Hvad er begrundelsen for, at aviser med hø på ikke egner sig??
Det ser ikke umiddelbart ud til at genere dyrene, nok mere deres "mor", men marsvin har jo ikke for vane at vise at de er syge, så den kan sagtens genere dem alligevel.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 09-02-05 14:46

efter min mening er aviser +hø eller halm mere behageligt for dyrene, end høvlspåner. Aviserne er vel lige så gode til at opsuge væske som høvlspåner er. Høvlspåner er tit altfor grove til at opsuge noget som helst

Accepteret svar
Fra : pavon66

Modtaget 100 point
Dato : 09-02-05 14:53

Jeg ved ikke ligefrem om jeg er ekspert , men jeg har i hvert mange marsvin med hård hud. Det virker ikke som om det er noget der generer dem, men det har tendens til, at blive ved med at vokse i længden og man kan risikere at de kommer til at rive det af og derved kommer det måske til, at bløde. Vi plejer netop at klippe det af samtidig med, at vi klipper negle på dem. Kun på udstillingsdyr bruger vi lidt creme til at blødgøre huden med yderligere.

Laila
http://pavon.dk

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-02-05 14:55

Problemet med aviserne er, at dyrene kan få eksem og allergi af tryksværten.
Og høet ovenpå aviserne bliver hurtigt vådt så dyrene bliver fugtige.
Det er også for blødt et underlag med et tykt lag hø.
Og kan give problemer med forkert fod/tå-stilling.

mvh dova

PS, synes da ellers nok at mine marsvin plejer at give udtryk for hvis der er noget i vejen med dem.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 09-02-05 15:48

Jeg ved ikke om man kan finde nogle høvlspåner der er mere velegnet end dem man kan købe i supermatkederne? De er jo helt uegnede til små marsvinefødder. Prøv at lave et eksperiment: Halvdelen af buret/golden med høvlspåner, den anden med aviser og hø. i vil se marsvinene vil slet ikke træde ind i det område med høvlspånerne, hvis de har plads til at kunne undgå det

Godkendelse af svar
Fra : Postkassen

Dato : 11-02-05 20:17

Tak for svaret pavon66.
Du lyder til at have forstand på dyrene, og jeg vil fremover bruge lidt creme en sjælden gang og ellers nippe den hårde hud af.
Jeg har nu ikke tænkt mig at ændre deres bundstråelse (aviser+hø). Jeg er godt klar over, at det ikke er sundt med tryksværten for dem, men den kommer de sjældent i nærheden af, da de har meget hø og får det skiftet tit.

Kommentar
Fra : pavon66

Dato : 13-02-05 00:47

Jeg kan da lige oplyse at et marsvin skal spise ca. 1 kg avis om året i 50 år før den tager dødeligt skade

Laila
http://pavon.dk

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-02-05 00:51

pavon66

Ja, det er rigtigt hvis de spiser det.
Men nu kan de faktisk få eksem under poterne af at gå på avispapir.

mvh dova